, ,

בחירה נכונה של מסור שרשרת

כתב: עמית שמר*; תמונות: Stihl

עם כתבה זו נתחיל סדרת כתבות העוסקות במסורי שרשרת, הסוגים, הציוד, התפעול ואמצעי הזהירות. מסורי השרשרת מוצעים כיום במגוון גדלים, סוגים ומקורות כוח, והם מיועדים במקביל למגוון שימושים – הן בחצר ובמשק, הן בתחומי הגינון, בתחומי החקלאות וכמובן – בעבודות יערנות.
ניתן לחלק את סוגי המסורים, על-פי תצורתם, באופן גס לשלוש קבוצות: "סטנדרטי", "מסור ידית עליונה" ו"מסור גובה". החלוקה הבאה תיעשה על-פי ייעוד המסורים: שימוש ביתי/חובבני, שימוש חצי מקצועי (לפי הגדרה אירופאית) וכמובן – מסורים מקצועיים.
חשוב לנפץ הגדרה מטעה ואף מסוכנת: אין דבר כזה "מסור יד אחת"! אסור לעבוד עם מסור שרשרת ביד אחת, לכן סוג המסורים הקטנים שנראים בצורה שונה מכלל המסורים בעלי העיצוב הסטנדרטי עם ידית אחורית וידית קדמית נקראים "מסורידית עליונה"; במסורים אלו מוצעת ידית מעל גוף המסור והמנוע על מנת ליצור איזון טוב יותר בזמן עבודה – במקום ידית אחורית כמו במסור סטנדרטי.

מסור סטנדרטי

Stihl MS 170

Stihl MS 170

מסור בעל ידית אחורית וידית קדמית מוגדר כ"סטנדרטי"; מסורים אלו הם הנפוצים ביותר – בעיקר מכיוון שהם מתאימים למגוון הרחב ביותר של משימות. מסורים אלו יכולים לשמש לכריתה, לגיזום ענפים נמוכים ולפריסה של גזע העץ.מסורים אלו מחולקים בתורם לשלוש קטגוריות: ביתי, חצי מקצועי ומקצועי.
מסור לשימוש ביתי – כשמו כן הוא – מיועד לטיפול בגינה הביתית או להכנת עצים עבור קמין. הוא יכול לשמש גם לכריתה של עצים קטנים וגיזום ענפים עד גובה כתפיים (מבחינה בטיחותית אסור לעבוד עם מסור כל מסור מעל גובה כתפיים ואסור לעבוד על סולם).

מסור "חצי מקצועי"

Stihl MS271/MS291

Stihl MS271/MS291

קטגוריה זו הינה רחבה ביותר וכוללת מגוון גדול של כלים, במשקלים שונים, אורכי להב שונים, מנועים במגוון גדלים וברמות הספק שונות. אם אנו מחפשים מסור כזה, חשוב מאוד להגדיר במדויק ונכון את יעוד השימוש בו.
נדגיש כי ההגדרה "חצי מקצועי" עלולה להטעות, שכן עבור רוב בעלי המקצוע בתחום יספקו מסורים כאלו את הסחורה ללא בעיה ויהוו כלי עבודה יעיל ביותר. על ההבדלים בין מסור המוגדר "חצי מקצועי" ל"מקצועי" תקראו כאן מיד, בפסקה הבאה.
מסורים "חצי מקצועיים" מיועדים לגננים, חצרנים, לשימוש במוסדות כגון מועצות וגופים מוניציפאליים – ולשימוש חקלאי. גם גוזמים וכורתים מקצועיים יעדיפו – לפחות לחלק מהמשימות – לעבוד עם מסורים כאלו (עבודות שרות על הקרקע או עבודות מזדמנות).
מסור "חצי מקצועי" מוצע בדרך כלל עם להבים באורך 40-60 ס"מ (16" – 24") ועם מנועים בנפח שבין 40 עד 60 סמ"ק, בקירוב.
בבחירת מסור "חצי מקצועי" שיתאים לצרכינו יש לקחת בחשבון שככל שהמנוע גדול יותר – כך המשקל כבד יותר. כאשר עובדים עם מסור קל יותר העבודה נעשית בקלות יתרה עם שומרים על שרשרת מושחזת. אורך הלהב הינו חשוב עדיף להשתמש בלהב קצר עקב ניצול הכוח ומומנט המונע בצורה היעלה ביותר, במידה ויש צורך לכרות גזעים רחבים יש אפשרות להתאים לאותו מסור להב ושרשרת נוספים ארוכים יותר וכך נוכל להחליף להבים על אותו מסור לפי הצורך

מסור "מקצועי"

Stihl MS 500i

Stihl MS 500i

מסורים מקצועיים מיועדים לאלו שזו פרנסתם: גוזמים, כורתים ויערנים. סוג עבודות כאלו הן עבודות מאומצות הן מבחינת העומס על הכלי והן מבחינת שעות העבודה. לכן – כמו עם כל כלי עבודה – חשוב שהמסור יהיה באיכות גבוהה, בעל יחס משקל-כוח מתאים (משקל נמוך ומנוע חזק), בנוי מחומרים עמידים -ולא פחות חשוב: שיהיו לו "אבא ואמא" בדמות יבואן רשמי ומוכר, שירות טוב וזמינות של חלפים.
תצורה "סטנדרטית": מסורים אלו נבדלים ממסור המוגדר "מקצועי" לעיתים רק באיכויות החומר מנו הם מיוצרים לדוגמה גוף פולימרי או גוף מגנזיום לעיתים החלקים טיפה שונים כמו קרנק שמיוצר משלושה חלקים או שני חלקים, מאידים (קרבורטור) שונים בעלי ניצולת גבוהה ועוד שיפורים שונים בחלקים שונים במסור (בכל חברה ישנם שיפורים בנקודות שונות) .כלים אלו מיועדים לעבוד בעומס מקסימאלי לאורך זמן רב.

Stihl MS150T

Stihl MS150T

מסור ידית עליונה: מיועד לאנשי מקצוע בלבד(כיוון שהינם בעלי רמת סיכון גבוהה יותר). מסורים אלו מיועדים לגיזום, בין היתר בגובה ולכן לרוב הנם קומפקטיים בממדיהם וקלי משקל. אגב, יש מדינות בהן נדרש רישיון מיוחד לעבוד על מסורים כאלו, כמו באנגליה, למשל.
גם בקטגוריה זו יש כלים מקצועיים יותר (הבדלים בכוח, במשקל ובמהירות סיבוב השרשרת) אלו מסורים בעלי משקל קל ומנוע חזק ועצבני בעל כוח מתפרץ גבוה. גוזמים אשר עובדים בגובה עם במנוף או בטיפוס על העץ חייבים מסור איכותי חזק וקל ובעל אמינות רבה כיוון שהם נמצאים ברמת סיכון גבוהה ולפעמים יש צורך לעשות את העבודה בזמן קצוב והמסור הינו הדבר החשוב ביותר עבור ביצוע העבודה.

Stihl MS150T

Stihl MS150T

חשוב לציין שמסורים אלו הינם בעלי רמת סיכון גבוהה כיוון שהידים אוחזות קרוב אחת לשנייה ולמנועים כוח מתפרץ גבוה. מסורים אלו לא מיועדים לעבודת בחצר כגון הכנת עצים לקמין; לעיתים אנשים רוכשים אותם בטעות כיוון שהם קלים וקטנים. מי שאינו מקצוען עדיף ולא ישתמש במסורים מסוג זה.

STIHL HTA 65

STIHL HTA 65

מסורי גובה: מסורים אלו מיועדים לעבודה בגובה – מן הסתם גיזום ענפים, והנם בעלי מנוע המותקן בצד אחד וראש מסור (גיר, שרשרת ולהב) המותקן בצידו השני. בין שני החלקים מחבר מוט בתוכו עובר ציר קשיח שמעביר את תנועת המנוע אל השרשרת – בדומה למוכר אצל חרמש מנועי. אלו מסורים המוגדרים אף הם כ"מקצועיים", והנם מיועדים לגיזום ענפים בגובה רב כאשר המפעיל נמצא על הקרקע. יש מסורים בעלי ציר טלסקופי שמאפשרים לעשות "הרמת נוף" עד לגובה של חמישה מטרים. כלים אלו מתאימים לגננים, מועצות ועיריות וכמוכן לחקלאים, כאשר לעיתים זהו המסור השימושי ביותר עבורם.

STIHL HTA 65

STIHL HTA 65

שיטות הינע/מנועים

שיטות ההינע עבור מסורי שרשרת כוללות מנועי בנזין (2 פעימות), מנועים חשמליים המוזנים באמצעות כבל המחובר למקור חשמל, ומנועים חשמליים הניזונים מסוללות נטענות. כל השיטות מוצעות כיום בכל סוגי המסורים.
מנוע בנזין: יתרונות: זמין בכל מקום, אמינות גבוהה, חזק. חסרונות: רועש , צורך טיפול ותחזוקה שוטפים (כמו רכב – החלפת מסננים, מצת וטיפולי מאייד).

מנוע חשמלי (כבל): יתרונות: שקט, חזק, מתאים לעבודה במקומות סגורים (סככות, מבני תעשיה) או במקומות בהם נדרש שקט (מגורי אדם, בקרבת בעלי חיים וכיו"ב). חסרונות: זקוק לנקודת חשמל, הכבל עלול לסרבל את העבודה.

מנוע חשמלי (נטען): יתרונות: שקט, זמין בכל מקום, אמינות גבוהה, צורך מעט מאוד טיפול, חסכוני מאוד לאורך זמן. חסרונות: מחיר קניה גבוה, עדיין אין מסורים גדולים לכריתה.
חשוב: בכלים נטענים אין נתון הנקרא "גודל מנוע" – נפח או כ"ס. הנתונים הרלוונטיים הם הספק (בוואטים, אותם ניתן לתרגם לכוחות סוס), איכות המסור והתאמתו לסוג השימוש הרלוונטי עבורנו. למשל: מי שנדרש לביצוע עבודות מקצועיות, לא צריך לרכוש מסור עם סוללה גדולה דווקא, אך לשימוש ביתי שאינו מתאים לעבודה מקצועית. צריך לראות שהמסור שרוכשים מתאים לסוג העבודה ולא לרכוש מסור משיועד לעבודה ביתי בעל סוללה גדולה אך לא מתאים לעבודה מקצועית. בנוסף כדאי לבדוק האם אותה סוללה מתאימה לכלים נוספים דבר אשר יכול להוזיל עלויות בצורה משמעותית כיוון שבחלק מהחברות ניתן לרכוש מכשיר נוסף ללא סוללה ומטען ולהשתמש באותה סוללה. מכשירים נוספים שיש בשוק נטענים לתחום הגיזום והגינון הינם חרמש, מפוח, מגזמות (כולל גוזמות גובה), מכסחות דשא, מנערות זיתים, מזמרות וכמובן מסורים ומסורי גובה.
בחירה נכונה של מסור נטען: סוללות שמתאימות למגוון רחב של כלים, סוללות מסוג Lithium-Ion הינם האיכתיות ביותר, וותק בשוק (יש חברות שהסוללות שלהן נמצאות בשוק העבודה מ-2010), כמובן אמינות הסוללה בעלת אורך חיים ארוך.

המלצות כלליות
מומלץ מאוד להתחיל את דרכנו המשותפת עם מסור שרשרת אצל נותן השירות/תחנת השירות הרלוונטית. ראשית – לכאן נחזור לצורך תחזוקה, טיפולים ורכישת חלפים, וזה המקום שידאג לנו אם חלילה נוצרת תקלה או נזק. לאחר שאיתרנו את המקום הנכון (קרבה, המלצות וכמובן – נותן שירות למותג שאנו רוצים) שווה להתייעץ עם המומחה במקום. מנהלי נקודות שירות הנם על-פי רוב מומחים בתחום, מכירים את כל הדגמים והידע המקצועי הנדרש והם יוכלו להתאים עבורכם את המסור הנכון ביותר. התייעצות עם מומחה לרוב חוסכת הרבה עוגמת נפש וכסף…
דבר נוסף: החלק המשמעותי ביותר בכל מסור הוא – הלהב עליו השרשרת. לכן, בתנאי בסיסי בכל סוגי המסורים ולכל סוגי העבודה – חשוב הלהב יהיה תמיד תקין ושהשרשרת מושחזת. זה ה-א'-ב' הבסיסי ביותר בעבודה עם מסור, ובפרקים הבאים נתייחס בהרחבה לתחזוקה ולהשחזה.

*הכותב הנו מנכ"ל חברת ש. ונציה, יבואנית ציוד הגינון והיערנות המקצועי של Stihl לארץ, אשר בין היתר מעביר הדרכות מקצועיות ובטיחות למסורי שרשרת מזה כ-20 שנה