רובוט חקלאי VineScout
רובוט חקלאי VineScout

רובוט חקלאי VineScout

מיזם ספרדי-אירופאי בשם VineScout נחשף במהלך הדגמה בכרם גדולה בפורטוגל; מדובר ברובוט חקלאי אוטונומי שפותח ומותאם לעבודה בכרמים כאשר במקרה זה הוא גם אינו מקור אנרגיה חיצוני, מאחר ואת אספקת החשמל מספקים פאנלים סולריים הממלאים מצברים נטענים. המיזם הספרדי במקור כולל חברות מספרד, מפורטוגל (בכלל זה כרם גדולה בבעלות משפחתית), מצרפת ומאנגליה. הפרויקט ממומן על ידי האיחוד האירופאי.
הרובוט החקלאי החדש VineScout הוא המשך פיתוח הרובוט VineRobot שהוצג ב-2015, ומציע מן הסתם שיפורים, עוד יכולות וקרבה נוספת להבשלה לכדי ייצור סדרתי. בשעתו הצהירו מפתחי ה-VineRobot כי מטרתם להגיע לכדי ייצור מסחרי של הרובוט החקלאי כבר בסוף 2016 – תוכנית שהם לא הצליחו לעמוד בה. עם חשיפת הדור הבא של הרובוט החקלאי מקווים מפתחיו לסיים את הליך הפיתוח והבחינה ולהגיע לבשלות טכנולוגית ומכאנית.

רובוט חקלאי VineScout

רובוט חקלאי VineScout

הרובוט המעודכן VineScout הוא קל יותר מקודמו, כולל מצברי ליתיום קלים יותר, מערכותיו השונות מתקדמות יותר ועיצובו הוא כבר עיצוב של מוצר המוכן לייצור ושיווק מסחריים. הוא מונע באמצעות חשמל בכל גלגליו, ואלו נעולים צמיגי שטח שמנמנים המאפשרים תנועה חלקה יחסית ויכולת עבירות מספקת גם על מצע דרדרתי, מתוחח או בשיפוע.
הרובוט החקלאי לכרמים מיועד לעבור בין כל שורות הכרמים ולנתר ולאסוף מידע; לא מדובר ברובוט המבצע פעולות פיסיות בקרקע או בצמחייה – קלטור, דישון, הדברה וכיו"ב – למרות שבבסיסו ניתן להסב אותו גם לפעולות מכאניות. ה-VineScout כולל אמצעי ניתור וחישה בדמות מצלמות אינפרא-אדום, חיישני חום, חיישני לחות, אולטרסאונד, צפיפות עלווה ופרי ועוד, הכל במטרה להציע לחקלאי מעקב יעיל ומדויק אחר מצב הכרם, מועדי הבשלה, בעיות של חוסר/עודף מים או מחלות וכיו"ב. הרובוט יודע לעבור בסוף שורה לשורה הבאה, הוא מסוגל לפעול גם בלילה וניתן לאסוף באמצעותו יותר מ-3,000 מדדים בשעה. כל הנתונים הנאספים נשלחים למחשב – סמארטפון, טאבלט, מחשב נייד או נייח – ומועלים כמפה צבעונית ונוחה לקריאה מול פני החקלאי, תוך חשיפת כל הנעשה בכרם. מאחר והרובוט פועל 24 שעות ביממה ואינו דורש התערבות אנושית (או תדלוק…) הכרם למעשה מפוקח בכל רגע נתון והחקלאי מקבל מידע כאשר עולה בעיה בזמן אמת. מיותר לציין את היתרונות בכך, כמו גם היכולת לדעת את מועד ההבשלה/בציר המדויק והנכון ביותר.

רובוט חקלאי VineScout

רובוט חקלאי VineScout