טרקטור Amkador 5300
טרקטור Amkador 5300

טרקטור Amkador 5300

יצרנית הטרקטורים והמיכון החקלאי מבלרוס – Amkodor – חשפה טרקטור פירקי חדש בשם 5300. הטרקטור נחזה לראשונה לפני כשנה ומאז נצפה במספר הזדמנויות בעת בחינות וניסויים בתנאי אמת, עד שכאמור הבשיל לכדי מוצר מוגמר, והושג עתה רשמית בתערוכה חקלאית בבלרוס. מדובר בענק תעשייה מקומי המחזיק בכ-20 מפעלי ייצור שונים, ביניהם של מגוון מיכון חקלאי, ציוד מכני הנדסי וציוד לעבודות יערנות.
Amkador 5300 שוקל כמעט 16 טון, הוא נשען על 4 גלגלים זהים בגודלם, ההיגוי פירקי והוא מתוכנן ומיועד בעיקר למשימות גרירה בהיקפי עבודה גדולים. מתכנניו שמו דגש עיקרי על שימוש במכלולים פשוטים, זולים ועמידים, במטרה להציע טרקטור עתיר יכולות אך בסיסי, זול ופשוט לתחזוקה. הטרקטור יוצע בשלב ראשון בשוק המקומי, כמו גם במזרח אירופה, אפריקה, סין ורוסייה. כספק כוח משרת כאן מנוע בנפח 8.0 ליטר מתוצרת מקומית – Minsk Motor Plant או MMZ בקיצור – שאינו עומד בתקני פליטת המזהמים העדכניים במערב, מאחר ובמדינות בהם הוא ישווק הדרישות נמוכות בהרבה. המנוע מייצר 330 כ"ס המועברים אל כל הגלגלים באמצעות תיבת PowerShift בסיסית המציעה 16 הילוכים לפנים ושניים לאחור. תיבה זו מאפשרת מהירות נסיעה מרבית של עד 37 קמ"ש. לטרקטור יש אמנם יציאת כוח והידראוליקה, אך ככלי שעיקר משימותיו הן בגרירה, מדובר גם במקרה זה במינימום ההכרחי; ה-PTO מציע מהירות אחת בלבד (1,000 סל"ד) והמשאבה ההידראולית מייצרת ספיקה מרבית של 150 ליטר/דקה. כאופציה מוצעת מערכת זרועות קדמיות אך ללא יציאת כוח. מיכל הדלק גדול במיוחד ונפחו 980 ליטרים – חלק מהתכנון להתאים טרקטור זה לעבודות ממושכות באיזורים מרוחקים מישוב אדם וממקורות אספקה. עוד כמה מספרים מתייחסים לבסיסי הגלגלים, העומד כאן על 3.7 מ', לרוחב – 2.6 מ' ולגובה עד קצה הקבינה, העומד על 3.8 מ'.
אין ספק שעבור החקלאות המשתנה במדינות בהן ה-Amkador 5300 אמור להימכר מדובר בכפפה המתאימה ליד: טרקטור גדול וחזק, אך יחד עם זאת פשוט, נטול טכנולוגיה מתקדמת מדי, אמור להיות אמין מאוד וכזה שקל לתחזק ולתקן בשטח, וזאת בשל תנאי העבודה שכוללים לא פעם שהות ממושכת בשטחים נידחים. אבל – האם יש לטרקטור כזה סיכוי גם במדינות מערביות מתקדמות, שכן על פניו – למרות שמחירו לא פורסם – מדובר בכלי זול משמעותית ביחס לכל מתחרה במשקל/הספק שומה שנולד באירופה או בארה"ב?

טרקטור Amkador 5300

טרקטור Amkador 5300

Amkador מציעה את ה-5300 גם עם התאמה למדינות מתקדמות יותר, וזאת באמצעות החלפת המנוע ה"סובייטי" המיושן במנוע פרקינס עדכני, נקי, חסכוני יותר וכמובן – העומד בתקני פליטת המזהמים המודרניים. החברה גם מדגישה כי הקבינה עומדת בכל תקני ההגנה והבטיחות האירופאיים המעודכנים, וככל הנראה מדובר במוצר מדף שנרכש מיצרנית מתמחה במערב אירופה. כמובן שגם מערכות ניהוג אוטומטיות ומערכות עזר מתקדמות נוספות ניתנות להוספה לטרקטור, במטרה לקרוץ לחקלאים מאירופה ומארה"ב, וכמובן להתאים לדרישות המחמירות בהרבה בשווקים אלו בהשוואה לשווקי רוסיה, המזרח וכיו"ב.
היצרנית מבלרוס תשווק עד לסוף שנה זו את ה-Amkador 5300 בשווקים אליהם הכלי תוכנן, במטרה לגלות שהכל תקין, עמיד, אמין ופועל כראוי. בתחילת 2019, אם הכל יפעל על פי התכנון, מתוכנן שיווק נסיוני גם למערב אירופה, כאופציה של כלי זול ותחרותי. האם יש ל-Amkador 5300 את הפוטנציאל להצליח היכן שאחרים לפניו ניסו – ולא ממש הטביעו חותם? אנחנו נאלצים להישאר סקפטיים, אך נשמח להתבדות. ימים יגידו

טרקטור Amkador 5300

טרקטור Amkador 5300