רובוט חקלאי ecorobotix
רובוט חקלאי ecorobotix

רובוט חקלאי ecoRobotix

תחום הרובוטיקה והמיכון החקלאי האוטונומי הנם ללא ספק התחום החם והמתפתח הכי מהר בעולם החקלאות כיום; עוד ועוד חברות משקיעות ומפתחות מיכון רובוטי עצמאי, כאשר שתי התחומים החמים ביותר הם ציוד מרחף/טס דוגמת רחפנים ומכונות לעיבודי שדה רובוטיות. אלו האחרונות לא רק נועדו להחליף כוח אדם יקר, אלה גם להציע איכויות עבודה מדויקות וחסכוניות בסטנדרטים לא מוכרים עד כה. המצטרפת האחרונה למירוץ פיתוח הרובוטים לשימוש חקלאי היא ecoRobotix השוויצרית, החושפת רובוט חקלאי בשל לייצור סדרתי המיועד לעבודות ריסוס והדברה מדויקות, והניזון מאנרגיה סולארית.

רובוט חקלאי ecorobotix

רובוט חקלאי ecoRobotix

ecoRobotix מצוייד בלוחות סולאריים רגישים המאפשרים אספקת אנרגיה מספקת להפעלתו גם כאשר השמיים מעוננים. ההינע והתפעול הם חשמליים, מן הסתם, והתנידות בשדה היא אוטונומית. בהתבסס על מערכות ניווט והתמצאות הכוללות ניווט לווייני, חיישני קרבה וצבע ומצלמות. תפקיד הרובוט החקלאי של ecoRobotix הוא לסרוק את השדה באופן עקבי, לגלות ולזהות עשבייה מיותרת ולרסס אותה עם מנה זעירה בדיוק מרבי. מכאן ניתן להבין שהריסוס הוא סלקטיבי וכל 'מנת' ריסוס מיועדת לאותו הצמח בלבד שהתגלה כמיותר, ורק הוא מקבל את חומר ההדברה.

רובוט חקלאי ecorobotix

רובוט חקלאי ecoRobotix

מ-ecoRobotix נמסר כי רובוט הריסוס האוטונומי שלהם חוסך למעלה מ-95% (!!) מחומר ההדברה שהיה מרוסס באמצעים קונבנציונליים, שכן החומר מגיע אך ורק לצמחים המיועדים להדברה. הרובוט מצויד במערכת ממוחשבת מתקדמת ה'יודעת' להבדיל בין הצמחייה שהחקלאי חפץ ביקרה לבין העשבים השוטים, גם אם הם צצים בין הצמחים שנזרעו/נשתלו. לאחר זיהוי האובייקט המיועד להדברה מכוונת מערכת זרועות עם דיזת ריסוס בראשה את ראש המרסס במדויק אל הצמח המיועד להדברה, ומשחררת כמות זעירה של חומר הדברה – אך בדיוק מרבי – על הצמח. כל זה נעשה תוך סריקה מתמדת של השורות מעליהם עובר הרובוט ותוך כדי תנועה. על פי אנשי היצרנית מיועד ה-ecoRobotix לעבוד 12 שעות ביממה ללא התערבות אדם, כאשר הלוחות הסולאריים אמורים לספק די והותר חשמל, כאמור, גם במזג אוויר מעונן; לכשיבשיל הרובוט החקלאי לכדי ייצור סדרתי תוצע יחד עמו מערכת מצברים לטעינה עצמית, משקע חשמל קונבנציונלי.

רובוט חקלאי ecorobotix

רובוט חקלאי ecoRobotix

הרובוט החקלאי של ecoRobotix מצויד במחשב ניהול אליו ניתן להכניס נתונים אודות השדה המועד לעבודה, ויחד עם מערכות ההתמצאות שבו פועל הרובוט עצמאית בשטח, כולל יכולות לעקיפת מכשולים, עצירת העבודה במצבים מסוימים ו"קריאה לעזרה" כאשר מתגלית תקלה. בשל הדיוק הרב בריסוס הצמחייה המיועדת להדברה מסתפק הרובוט השוויצרי כאמור בכ-5% בלבד מחומר ההדברה שהיה נדרש לאותה העבודה עם ציוד קונבנציונלי, ולפיכך הוא כולל מיכל בנפח 15 ליטרים בלבד, שכאמור אמור להספיק ליום עבודה מלא. אופציות שימוש עתידיות נוספות הן דישון עם דשן נוזלי, באותו עיקרון פעולה המתבסס על איתור וריסוס כמות מדויקת בדיוק להיכן שצריך. הרובוט החקלאי נכנס עתה לשלב הבחינה והניסוי האחרון בשיתוף לקוחות פוטנציאליים המשתמשים בו תחת פיקוח והדרכת אנשי ecoRobotix. המטרה היא להגיע לכדי בשלות ייצור כבר במהלך המחצית הראשונה של 2019 ולהציע את הרובוט החקלאי למכירה בשוק החופשי. המחיר הצפוי עומד על 30-35,000 יורו ליחידה.