,

קובוטה כובשת את המערב


קובוטה היפנית, יצרנית המיכון החקלאי השנייה בגודלה בעולם מבחינת היקף מכירות חושפת תוכניות עתידיות; היצרנית היפנית שנתפסה עד לפני מספר שנים לא רב מדי כעוד מותג אסיאתי המתמקד בשווקים העצומים – אך הנחשלים יחסית – של היבשת, הפך זה מכבר לאיום ממשי על פסגת תעשיית המיכון החקלאי בעולם, וגם זה נאמר ב'אנדרסטייטמנט' בהתחשב באוויר החם שהכתומים נושפים בעורפם של אנשי ג'ון דיר, המובילה המסורתית בעולם המיכון החקלאי והטרקטורים. קובוטה עלתה מדרגה אחר מדרגה, באיטיות אך בנחישות, ולמי שמצמץ ופספס – הפכה זה מכבר למותג מוביל לא רק במספרים, אלא בעיקר – וכבסיס להצלחתה – באיכות מוצריה, בהתאמתם לדרישות השווקים המתקדמים בעולם (אירופה וארה"ב), בהתמקדות בסגמנטים ספציפיים במקום להתפזר על פני תחומים רבים ובגישה העסקית; בקובוטה רכשו בשנים האחרונות יצרניות מובילות בתחומן, המתמחות בציוד ומיכון חקלאי שלא היה בהיצע קובוטה ובתחום התמחותה, ועשו זאת בקפידה ותוך מחשבה ארוכת טווח לפנים. נזכיר את הצעד המשמעותי הראשון שהתרחש כבר ב-2012, עם רכישת ענקית הציוד החקלאי הנורבגית הנודעת קוורנלנד ולפני כשנתיים את רכישת Great Plains האמריקאית, מותגים שנבלעו בקונצרן והמשווקים כיום (גם) בכתום-קובוטה, כמוצרים משלימים.

הדמייה של מרכז הפיתוח והמחקר המוקם ב-Crépy-en-Valois, צפונית לפריז

הדמייה של מרכז הפיתוח והמחקר המוקם ב-Crépy-en-Valois, צפונית לפריז

לפני מספר חודשים סיפרנו לכם על השקעת הענק המתוכננת של קובוטה במרכזי פיתוח, ניסוי ובחינה בארה"ב ובאירופה עם כוונות להשקיע במיזמים אלו למעלה מ-300 מיליון יורו (יחד) בשנים הקרובות. מדובר בהשקעות ענק בכל קנה מידה, לבטח בהשוואה למקובל בתעשיית המיכון החקלאי והטרקטורים כיום. ב-2017 הקימו קובוטה חברת בת באירופה – Kubota Holding Europe B.V. – המהווה למעשה חברה עצמאית המתמחה בשוק המקומי, על דרישותיו השונות, המגמות, המתחרים וכיו"ב.

קובוטה היא מיצרניות הקומביינים לאורז המובילות בעולם – תחום פחות רלוונטי לאירופה; בתמונה דגם המיועד לשוק הסיני העצום

קובוטה היא מיצרניות הקומביינים לאורז המובילות בעולם – תחום פחות רלוונטי לאירופה; בתמונה דגם המיועד לשוק הסיני העצום

עתה מתפרסם מידע נוסף אודות כוונות קובוטה עם מיזם זה, ומידע זה אמור להטריד ביתר שאת את המתחרות שכבר עתה מבינות שהכתומים לא יהפכו לתופעה חולפת באירופה; בקובוטה הבינו שתכנון, בחינת וייצור טרקטורים ביפן הרחוקה עבור השוק האירופאי הוא לא רק מסורבל ומייקר, אלא בעיקר מנותק מהשטח ומתקשה להרגיש את הדופק בכל רגע נתון. Kubota Holding Europe תפעל ביתר שאת כמותג עצמאי, עם מחלקות פיתוח ומחקר מקומיות, תוך ראיית האינטרסים והיעדים בשוק האירופאי בלבד. אותו הדין, אגב, תופס בארה"ב; גם שם מתוכננת לקום מחלקת מחקר ופיתוח גדולה ובהשקעת עתק שתפתח טרקטורים ומיכון חקלאי במיוחד עבור השוק הצפון אמריקאי, שכידוע הדרישות בו שונות מהמוכר באירופה, הס מלהזכיר מהמוכר ביפן ובאסיה.
מרכז הפיתוח של קובוטה באירופה ממוקם ב-Crépy-en-Valois, צפונית לפריז והוא מתוכנן להבשיל לכדי פעילות מלאה כבר ב-2020. מקובוטה נמסר כי המטרה מאחורי הקמת מרכז הפיתוח במיקום זה נובעת בעיקר בשל הרצון "לעבוד קרוב וללמוד את רצון לקוחותינו", אך גם בשל הקרבה למפעל קובוטה החדיש ב-Argenteuil, אף הוא בקרבת עיר האורות.

העברת פיתוח הטרקטורים ה'מערביים' במלואה לאירופה נועדה לאפשר את הקרבה ללקוחות, הבנת דרישותיהם והיכולת להגיב במהירות לשינויים בדרישות אלו

העברת פיתוח הטרקטורים ה'מערביים' במלואה לאירופה נועדה לאפשר את הקרבה ללקוחות, הבנת דרישותיהם והיכולת להגיב במהירות לשינויים בדרישות אלו

קובוטה תמשיך כמובן לפתח טרקטורים ומיכון חקלאי ביפן, אך בהדרגה יתמקד הפיתוח ביפן – כמו גם הייצור – בשוק המקומי והאסיאתי בלבד. יש לזכור שקובוטה מייצרת מגוון רחב מאוד של מיכון חקלאי וטרקטורים המתאימים לשווקים אלו בלבד, בתוך כך ליין מרשים של ציוד לתעשיית האורז – ציוד שפחות נדרש באירופה ובצפון אמריקה. אבל, מרכזי הפיתוח ביפן ישתחררו מעול פיתוח המוצרים ה'מערביים' המתקדמים יותר המיועדים לאירופה וצפון אמריקה כאמור, ויוכלו להתמקד אך ורק בפיתוח מוצרים לשוק המקומי. כך יוצא שפיזור עול ועלויות הפיתוח מתחלק לשלושה איזורים, כל אחד עם המתמקדות והתמחות בדרישות ובתנאי השוק הספציפיים בהם הוא נמצא.
קובוטה סיימה את 2017 עם מחזור מכירות של למעלה מ-16 מיליארד דולר. מרכזה ממוקם בעיר אוסקה שביפן והיא פעילה ביותר מ-110 מדינות בעולם. מעבר לציוד חקלאי מתמחה קובוטה גם בציוד קל לבניין, עבודות עפר ותשתיות, מנועים תעשייתיים, ציוד לגינון ופיתוח נופי, רעפים וחיפויי גגות וצנרת פלדה. קובוטה מיוצגת בארץ על ידי החברות מכשירי תנועה (מיכון חקלאי) ואיי. סי. טולס (צמ"ה).