,

אחורה פנה – קדימה צעד!

מקצרה Schmitz Duofix

מקצרה Schmitz Duofix

כריסטוף שמיץ (Schmitz) מהכפר Lautert שבמרכז גרמנייה הקים את העסק שלו ב-2012, בערך 100 שנה מאוחר ממה שניתן היה לנחש, לנוכח התמחותו; חברתו של שמיץ – Schmitz Pferdezugtechnik – מייצרת מיכון חקלאי, מתקדם אפילו, אך כזה הנגרר על ידי …סוסים!
שמיץ מאמין שיש מקום ל'קאמבק' לסוסים כמקור לכוח בחקלאות, ושהוויתור עליהם לטובת הטרקטור היה מוקדם מדי, ולא תמיד נחוץ. ולא תאמינו, אבל הוא לא מצליח לעמוד בביקוש.

מפזרת זבל Schmitz

מפזרת זבל Schmitz

פירוש שם חברתו, בתרגום חופשי, הוא משהו כמו ' טכנולוגיית כוח הגרירה של סוסים'. הציוד אותו מייצרת חברתו הוא מתקדם ועדכני בכל – למעט במקור הכוח; זה מגיע מהגלגלים, שחיכוכם בקרקע הודות למשקל המכונה מאפשרים סיבוב ציר או גלי הינע, שהם בתורם מניעים ומפעילים את המזרעה, המגוב ויתר הציוד המוצע על ידי החברה. "אנו מונעים מתוך אמונה שהסוס טרם אמר את מילתו האחרונה בעולם החקלאות" מסביר כריסטוף שמיץ את הרעיון מאחורי ייצור המיכון הייחודי שלו. "אנו מנסים להראות ולהוכיח לאנשים שלסוס יש עדיין מקום ראוי בעולם החקלאות, ושניתן להגיע ליעילות גבוהה, קלות בתחזוקה ובתפעול ולתוצאות מרשימות בעיבודים חקלאיים, בעיקר במקומות קשים לגישה, גם בעזרת סוסים".
ההיצע של Schmitz Pferdezugtechnik הוא מגוון במפתיע, אך עיקרו כולל נגרר בסיסי הנרתם לסוס/ים, המשמש פלטפורמה או בסיס להתקנת מגוון ציוד חקלאי, ואלו מוצעים בכמה וכמה גדלים וגרסאות. הציוד כולל משאבות הידראוליות (המופעלות על ידי מנועי 12V חשמליים זעירים), ברגי כוונון ואף יציאות כוח (PTO) להפעלת ציוד נוסף, במקביל.במקביל לציוד ייעודי המיוצר על ידי שמיץ בעצמו, מתוכננות העגלות אותן הוא מייצר לעבוד עם ציוד עדכני סטנדרטי, המוצע על ידי יצרניות אחרות, כאשר עיקר העבודה של שמיץ היא בהתאמה המושלמת בין הציוד לעובדה ש"המנוע" הוא סוס…
מחירים לדוגמא: עגלות בסיס מתחילות ב-1,500 יורו (דגם Flinke Maus); מקצרה מתקפלת עם רוחב עבודה של 2.5 מ' מוצעת בעבור 8,200 יורו (דגם Duofix); עגלה לחיבור קלטרת או קולטיבטור מדגם Profi Plus עולה 5,600 יורו (מתאימה לציוד של פנד, אגב…); דיסקוס (עם העלאה והורדה הידראוליים) המציע רוחב עבודה של 1.80 מ' מוצע בעבור 6,000 יורו (דגם 2Discovery); מגוב 6 שמשות מדגם Flixer Bergsonne עולה 7,600 יורו; מגוון מזרעות המוצעות החל ב-6,000 יורו ועוד.

עגלת בסיס Schmitz Flinke Maus

עגלת בסיס Schmitz Flinke Maus

כריסטוף שמיץ הוא לא לבד; מסתבר שיש אי-אלו יצרנים דומים – רובם ככולם ממוקמים בגרמניה, באוסטריה ובשוויץ – המציעים מיכון חקלאי מתקדם ומודרני – הנגרר על ידי סוסים. מסתבר שמה שנראה תחילה כגימיק על גבול הביזאר, המסתמך על נוסטלגיה יתרה, הוא ממש לא כזה. בראיון לתקשורת החקלאית המקומית סיפר חקלאי שוויצרי הפועל באיזור הררי והמעבד כ-200 דונם גידולים ביולוגיים, שהמעבר לסוסים הגיע אצלו לאחר תקופה ארוכה בה השתמש במיכון מנועי. במקרה שלו הוא ראה בציוד המתקדם סגירת פערים בין השיטות העתיקות בהן השתמש סבו לבין היכולות של הציוד המודרני, ולא פחות מכך – התאמה לניקיון ולהיעדר פליטת רעלים (המאפיינים מנועי בעירה פנימית) יחד עם חיסכון בדלק. במקרה שלו, מספר החקלאי השוויצרי, הוא חוסך שווה ערך לכ-2,500 ליטר סולר בשנה בשל העבודה עם הסוסים, וזאת לאחר קיזוז הוצאות התחזוקה של הסוסים. זאת אומרת שמבחינתו מדובר בשורה התחתונה (גם) בחיסכון כספי.
חקלאי אוסטרי המייצר ציוד דומה מסביר את היתרונות בשימוש בציוד חקלאי המופעל על ידי סוסים כיום בעיקר בקפיצת המדרגה הטכנולוגית, המאפשרת ניצול יעיל פי כמה מהמוכר של כוח הסוס, תרתי משמע. לדבריו קהל לקוחותיו הוא רובו ככולו חקלאים המתגוררים באיזורים הרריים, שממילא החזיקו בסוסים או שקל להם להוסיף סוסים למשק ללא היערכויות מיוחדות. "שנים התחום הזה (של ציוד חקלאי המופעל על ידי סוסים, ד.ש.) לא זז ולא התקדם. לא חשבו אף פעם לנסות ולהתאים את הציוד המודרני לעבודה עם סוסים. ברור שלהשוות טרקטור מודרני עם מזרעה עדכנית לסוס הגורר מזרעה עתיקה היה מגוחך. אבל, הציוד העדכני המתקדם כיום מאפשר ביצוע עבודות חקלאיות שבלא מעט מקרים הסוס יכול אף להתחרות במהירות ובספיקת העבודה בטרקטור, לבטח באיזורים קשים לתנועה, ובתחום העלויות – הוא אף מנצח".

מגוב Schmitz Flixer Bergsonne

מגוב Schmitz Flixer Bergsonne

בשוויץ נדמה כי תחום זה, של שימוש בסוסים במקום בטרקטורים, נמצא בתנופה הגדולה ביותר והוא כרגע טרנד אופנתי שגולש כבר מעבר לקוריוז פה ושם; כרקע נזכור כי ממשלת שוויץ תומכת בחקלאים (קצת יותר מהמוכר לנו, הישראלים…), ובין היתר מעניקה הנחות ומענקים לכל שימוש בציוד החוסך זיהום אוויר או פגיעה בסביבה (בכלל זה מפגעי רעש). במילים אחרות: היא תומכת בהחלט במעבר לשימוש בסוסים, גם מבלי שזו היתה כוונת המחוקק. כך יוצא שיותר ויותר חקלאים שוויצרים צעירים דווקא עוברים לשימוש בסוסים, בעיקר מסיבות אידאולוגיות, אך גם מקצועיות הנובעות מסוגי הגידול (אורגניים או ביולוגיים), יכולות הגישה והעבירות המעולות של הסוסים והחיסכון בעלויות הכוללות. כאשר מדובר בשטחים קטנים יחסית, העסק כנראה עובד כמו שצריך. בשוויץ, באוסטריה ובגרמניה יש כבר עשרות משקים המשתמשים רק בסוסים, ורובם ככולם ממתגים עצמם ככאלו מסיבות תדמית ויחסי ציבור.
כריסטוף שמיץ ממנף ומרחיב את העסק שלו גם באמצעות קורסים שונים, בהם לומדים המתעניינים בשימוש בסוסים את יסודות המקצוע שכבר הספיק להישכח; ניתן להירשם לקורסים מגוונים – החל מטיפול בסוסים ותחזוקתם, ועד לשימוש בציוד ייעודי כמו מקצרות, מזרעות וכיו"ב.
אז הנה, ייתכן שמדובר בטרנד חקלאי עתידי – עד כמה ש"עתידי" נשמע קצת משעשע בהקשר זה – שעוד יתרחב ונשמע עליו בהמשך; אך גם אם מדובר בסופו של דבר במשהו שיישאר כגימיק נוסטלגי, אנחנו ממש בעד.

מזרעה Schmitz

מזרעה Schmitz