רובוט חקלאי Challenge Centeol
,

זריעת 500 דונם עם רובוט

רובוט חקלאי Challenge Centeol

רובוט חקלאי Challenge Centeol

חברת הטכנולוגיה הצרפתייה AgreenCulture חשפה בפני העיתונות את פרויקט הרובוטים האוטונומיים לחקלאות פרי פיתוחה, המכונה Challenge Centeol. בממסגרת הפרויקט ביצעו שלושה רובוטים זהים הנעים על זחלים את עבודת ההכנה עד לשלב הזריעה – כולל – בשטח של 500 דונם בחבל Burgundy שבצרפת. הרובוטים הכינו את הקרקע בכמה שלבים וזרעו תירס באופן עצמאי לחלוטין, כאשר מה שנותר לביצוע על ידי ציוד עם מפעילים בשר ודם הוא רק הקציר.
AgreenCulture עוסקת בפיתוח רובוטים לשימוש חקלאי מזה זמן מה, כאשר הרובוטים שהוצגו זה עתה הגיעו למצב עבודה כבר בסוף 2017, קרי: יכולות העבודה שלהם, הניהוג האוטומטי וכל ביצוע הפעולות ללא הצורך בהתערבות אנושית הגיעו לכדי בשלות. מאז אוקטובר 2017 עוסקים בחברה בהתאמת ובחינת ציוד חקלאי במחובר לרובוטים, עד למצב כפי שהוצג זה עתה, של רובוטים מתפקדים ומוכנים לעבודה. בתום שלב הבחינות והניסוי יוחלט לגב המשך הפרוייק, כאשר מן הסתם השאה היא להגיע ליצור סדרתי ומכירת.

רובוט חקלאי Challenge Centeol

רובוט חקלאי Challenge Centeol

הרובוטים נעים כאמור על זחלים, ויחד עם משקל כולל של כ-300 ק"ג בלבד מדובר במינימום לחץ על הקרקע ובאופן חסר תחרות בהשוואה לכל טרקטור חקלאי מוכר. אנשי AgreenCulture מדגישים כי נושא דחיסת הקרקע והנזקים עקבותיה היו בסיס חשוב בעת תכנון הרובוטים החקלאים, ומכאן המידות והמשקל שלם, הגבוה משל רובוטים קנים אחרים שכבר ראנו, אך נמוך משמעותית מכל טרקטור חקלאי, גם הקומפקטיים ביותר. הרובוטים תוכננו ונבנו עם עזרה מצד חברות מובילות בתחומן, בתוכן ענקת המיכון החקלא הצרפתייה קוהן (Kuhn), מומחית מערכות הזריעה (הצרפתית אף היא) Dupont Pioneer, חברה המתמחה בפתרונות טכנולוגיים מורכבים (בלגית) בשם Ausy ועוד. הבסיס המכאני הוא מנוע דיזל קומפקטי שלא נמסרו לגביו פרטים, ומערכת הינע הידראולית המפעילה את הזחלים. חופת הרובוט עוצבה בהשראת חופות הטרקטורים של פנד, מה שלא בטוח יגיע אל המוצר המוגמר, אם וכאשר. השליטה, התפעול והכנסת כל הנתונים לרובוטים עשם באמצעות אפליקציה בתוך הטלפון הנייד.
בשלב זה דרשו הרובוטים הייחודיים בגודלם (ביחס למיכון חקלאי אחר) התאמת ציוד ייעודי במיוחד לפי מידותיהם, מה שדרש עבודת תכנון ובנייה מיוחדת ליצירת כלי העבודה שהרובוטים הפעילו, החל מהקלטרת, ציוד עיבודים נוסף ועד למזרעה. זו האחרונה פותחה לפי שיטת 'אפס עיבוד' ומכינה את הקרקע לזריעה ברוחב מינימלי, המספיק לזריעת שורה בכל פעם. כמובן שעיקר הטכנולוגיה בציוד כזה הוא במחשוב ובאלקטרוניקה, וזו תואמת את המצופה מרובוט עצמאי, בכלל זה כמובן מערכות התמצאות במרחב, ניווט, בטיחות מתקדמות (עצירה לפני מכשול, יכולת עקיפה, עצירת חירום, שליחת התרעות ודוחות וכיו"ב). בין יתר הפונקציות שפותחו עבור הרובוטים של AgreenCulture יש מערכת הדוגמת את הקרקע מידי 5 מטרים ובודקת מידית את רמת הדחיסות של הקרקע, בכדי לעלות אל איזורים בעיתיים בשדה, ויחד עם זאת לאפשר איסוף נתונים וסטטיסטיקה בנושא.

רובוט חקלאי Challenge Centeol

רובוט חקלאי Challenge Centeol

בניסוי שבוצע בפני עיתונאי בצרפת זה עתה פעלו לראשונה סימולטנית שלושה רובוטים פרי פיתוח AgreenCulture באתו השדה, החל משלב ההכנה ועד לגמר הזריעה באופן אוטונומי לחלוטין. העבודה כללה עיבוד והכנת הקרקע, דישון וזריעה. מהירות הזריעה עמדה על 8 קמ"ש כאשר אנשי AgreenCulture טוענים כי יום ההדגמה, שהיה מיד לאחר סדרת גשמים משמעותית, סיפק תנאי עבודה רחוקים מאידיאליים, וכי בתנאים יבשים יותר הזריעה יכולה להתבצע מהר יותר באופן משמעותי.
בשלב זה הבדיקות והניסויים יימשכו, כאשר עד לסוף השנה אמור פרק זה להסתיים, ואז תודיע AgreenCulture על ההמשך, שמן הסתם ישאף להגיע, כאמור, לייצור מסחרי.