,

תורידו לחץ ותחסכו כסף…


ארגון החקלאות הגרמני, ה-DLG, מפרסם תוצאות מחקר מקיף המוכיח חד משמעית שעבודה עם צמיגי לחץ אוויר נמוך חוסכת כסף. נזכיר בקצרה כי מדובר בצמיגים הבנויים בטכנולוגיה מיוחדת המאפשרת להם לשאת משקל נתון עם לחץ אוויר נמוך משמעותית מצמיג קונבנציונלי בתנאים דומים; עיקרי הטכנולוגיה קשורים למבנה והרכב שכבות הצמיג ולמבנה הדפנות, המאפשרות גמישות מחד אך אינן נקרעות או מתעוותות מכוחות הפיתול מאידך. אם ברור היה עד כה שצמיגים אלו טובים בעיקר בכדי לשמור על הקרקע בפני דחיסת יתר (הגורמת לפגיעה בגידולים עתידיים), הרי שעתה מגיע המחקר שערך ארגון החקלאים הגרמני המוערך ורב ההשפעה הטוען כי חד משמעית נחסך כסף בעבודה עם צמיגים כאלו.
צמיגי לחץ אוויר נמוך (המכונים לרוב VF – Very High Flexion או Flexion) יוצרים שטח מגע גדול יותר של הצמיג עם הקרקע – הודות ללחץ האוויר הנמוך יותר. כל מי שחילץ עצמו פעם מהחול באמצעות הורדת אוויר מכיר את הפטנט. צמיגים אלו מאפשרים עבודה כאשר לרוב נדרש לחץ אוויר נמוך בכ-20% כאשר מדובר בצמיגים מסוג Flexion ועד 40% בצמיגים מסוג Very High Flexion ביחס לנדרש אצל צמיגים סטנדרטיים מקבילים בגודלם ובמשקל היושב עליהם. זאת אומרת: טרקטור השוקל יחד עם מרסס, לדוגמא, 10 טון, יכול לנוע בשדה עם לחץ אוויר המופחת בעד 40% ביחס לטרקטור דומה עם צמיגים רגילים. מדובר בפער משמעותי ביותר.
ה-DLG ערך מספר בחינות וניסויים עם טרקטורים שונים במשימות שונות, כאשר בכולם השתמש בצמיגים מאותו הסוג – צמיגים סטנדרטיים, צמיגי Flexion וצמיגי Very High Flexion מתוצרת Vredestein. הכוונה היתה לנטרל הבדלים בין יצרניות הצמיגים השונות ולבחון רק את ההשפעה של סוג הצמיג ולחץ האוויר שבו באותם סוגי משימות. לאחר מגוון בחינות גילו התוצאות ששימוש בצמיגי לחץ אוויר נמוך לא רק שומרים טוב יותר על השטח – כאשר זו היתה מטרת מפתחיהם מלכתחילה – הם גם זולים יותר בעלויות הכלליות עבור החקלאי.
הפתעה ראשונה התבררה במהירות העבודה; מסתבר שבשקלול מגוון תנאי עבודה, מגוון סוגי טרקטורים ומגוון סוגי עבודות מתבצעת העבודה עם צמיגי לחץ אוויר נמוך מהר בכ-7% בממוצע ביחס לשימוש בצמיגים סטנדרטיים. נתון זה נובע מירידה בהחלקה ובאחיזה טובה יותר ברוב סוגי הקרקע. במקביל, נמדדו ירידות בצריכת הדלק בכל סוגי העבודות, כאשר הממוצע כאן עומד על ממוצע של 346 גרם/קילו-ואט-שעה לעומת 372 גרם/קילו-ואט-שעה עם צמיגים סטנדרטיים.

בשורה התחתונה מפרסם ה-DLG כי תוצאות הניסויים שבוצעו על ידם הובילו לחיסכון ממוצע של 16.2 סנט לדונם עיבוד, נטו (כ-68 אגורות לדונם, לפי השער בתחילת יוני 2018). מדובר בסכום שמן הסתם ככל שהיקף העבודות גדל – כך הפער בחיסכון הופך למשמעותי יותר. יש לציין שוב כי מדובר בממוצע בין כמה סוגי עבודות, כאשר יש סוגי עבודה שנתון זה נמוך יותר וכאלו שהחיסכון גדול עוד יותר. על כל פנים, המסקנה החד משמעית היא ששימוש בצמיגי לחץ אוויר נמוך הם לא רק 'בריאים' יותר לאדמה – הם גם חסכוניים יותר בעלות התפעול הכוללת.