Deutz Fahr 11440TTV

במסגרת תערוכת אגריטכניקה ב-2013 היה אחד מכוכבי התערוכה אב טיפוס של טרקטור מגודל בשם דויץ-פאהר 11440 שרבים ציפו בסקרנות לחשיפתו; עוד בטרם דובר על טרקטור העל מבית פנד – הואריו 1000 (3 גרסאות עם עד 500 כ"ס) – ציפו רבים לפגוש את "הטרקטור הקונבנציונלי (שאינו פרקי ועם גלגלים אחוריים גדולים מהקדמיים) החזק בייצור" שגרסתו החזקה ביותר, זו שהוצגה מעל בימת היצרנית בהאנובר, מציעה 440 כ"ס חסרי תקדים ממנוע ה-MTU הגדול (6 צילינדרים בנפח כולל של 12.8 ליטר). עם החשיפה הוצהר כי הטרקטור "קרוב לייצור סדרתי" וכי "לכל המאוחר במהלך 2015 יוחל בו", והכלים הראשונים יימסרו ללקוחות עוד במהלך אותה השנה.
הזמן חולף, וסדרה 11 אין – ובינתיים הוצג ואף הוחל בייצור הפנד ואריו 1000 – הטרקטור הקונבנציונלי החזק בייצור סדרתי אי פעם, שלא רק הקדים את דויץ-פאהר, אלא הם גם עוקף 'על הדרך' את סדרה 11 דנן עם גרסת על המציעה 500 כ"ס – 60 יותר מלגרסה החזקה ביותר, לפחות תיאורטית, של סדרה 11. (ראו בהמשך).

למרות המראה המהוקצע והשלם, הטרקטור מסדרה 11 שהוצג פעם אחת בלבד במסגרת 'אגריטכניקה 2013' היה רחוק מאוד מבשלות, ולמעשה – רחוק ממצב עבודה וניסוי

בתוך כך נאלצו סוכנים זריזים (או אופטימיים מדי) להתחיל ולבטל הזמנות של דגמי סדרה 11 שכבר הוזמנו, מאחר ויעדי תחילת הייצור הסדרתי נדחו פעם אחר פעם. במהלך 2016, עם התגברות השמועות בדבר מותה המוקדם והבלתי צפוי של סדרה 11, פורסם בשם מקורות מתוך דויץ פאהר כי "במהלך 2018 יחל הייצור הסדרתי של סדרה 11", מבלי לציין מועדים מדוייקים, ובעיקר – האם מדובר באותן הגרסאות עליהן הוצהר ב-2013, עם חשיפתה הראשונה של הסדרה (11350, 11400 ו-11440 כאשר 3 הספרות האחרונות בשם מציינות את ההספק המרבי).

פנד ואריו 1000 הרס לדויץ פאהר את התוכניות להציע את הטרקטור הקונבנציונלי החזק בייצור, עם השקתו ב-2014 על 500 כוחות הסוס שהציע

שנת 2018 החלה, ועדיין אין סדרה 11 באופק, אבל יש בהחלט שמועות חדשות. מסתבר שהעיכובים החוזרים ונשנים של השקת הגרסאות המוכנות לייצור של סדרה 11 נבעו בשל לא מעט בעיות טכניות אותן היה על מהנדסי דויץ-פאהר לפתור, כאשר בדיעבד התברר שהחשיפה בשעתו ב'אגריטכניקה 2013' היתה מוקדמת מדי, והטרקטור שהוצג חסר היה חלקים משמעותיים בפיתוח ובבנייה. שמועות מדברות על בעיות בגיר, על הקושי להעביר כראוי את הספק המנוע לגלגלים, בעיות בצריכת הדלק – שהיתה גבוהה מהצפוי, ואף בעיות בסיסיות יותר כמו חלוקת משקל ובעיות החלקה ונדנוד תחת עומס גבוה. נתון שהוא לא שמועה, מאחר ונמסר על ידי גורמים רשמיים בדויץ-פאהר, מצביע על בעיה נוספת שעכבה את ייצור סדרה 11, והיא – משקלו; טרקטורים אלו אמורים לשקול כ-13.5 טון נטו, משקל שהיה פשוט גבוה מדי עבור רצפות אולמות הייצור של דויץ-פאהר במפעלה שבלאוינגן, גרמניה… כך שנדרשה הכנה והתאמת פס הייצור לצורך החלת ייצור סדרה 11 – וזה קרה לא מזמן, עם הרחבת והבניה מחדש של מפעל הייצור העיקרי.
יחד עם היותו של הטרקטור עוד לא בשל לייצור, בלשון המעטה, נפלה על אנשי המותג הגרמני הנמצא בבעלות איטלקית כיום (קבוצת SDF) צרה גדולה לא פחות שנקראה 'פנד ואריו 1000', כאמור. בפנד חשפו את 'טרקטור העל' שלהם באירוע נוצץ ונפרד מהתערוכה, במטרה לתת לו את תשומת הלב הראויה, וזה קרה כבר באמצע 2014. זאת ועוד: ה-Vario הגדול הוצג כבר בשל מכאנית וטכנולוגית, ואכן – כחצי שנה מאוחר יותר הוחל בייצור הסדרתי. במקביל נאבקו מהנדסי דויץ-פאהר עם לחץ הולך וגובר מצד ההנהלה שלהם לסיים את הפיתוח ולהגיע למוכנות לייצור – מן הסתם ללא הצלחה. שמועות נוספות מלמדות שנוסף על הלחץ הטבעי למהר לנוכח המתחרה שלא רק שהקדים אותם בלוחות הזמנים – הוא גם חזק יותר!… – התווסף לחץ נוסף בשל הצורך "לתכנן מסלול מחדש" בכל הקשור למנועים, שכן 440 כ"ס כבר אינם מספיקים לענידת תואר "הטרקטור החזק בעולם", תואר בו התגאו בדויץ פאהר, קצת מוקדם מדי, עם החשיפה הראשונה של הסדרה ב-2013.

בין היתר פותחה עבוד הטרקטורים הגדולים מסדרה 11 קבינה חדשה לגמרי

באופן רשמי הודיעה דויץ פאהר כי "העבודה על סדרה 11 נמשכת", וכי אכן עמלים שם על העלאת ההספקים לסדרה זו – ככל הנראה לאיזור ה-500 כ"ס אם לא למעלה מכך, במקביל להוספת גרסאות חזקות עוד יותר לסדרה 9, אשר הגרסה החזקה ביותר שלה כיום מציעה 331 כ"ס. בדויץ פאהר לא פרסמו כל לוח זמנים או צפי להשקת המוצר מוגמר בהקשר זה, כך שההצהרות הן די מעורפלות.
אבל, ניתן להעריך במידה רבה של סבירות שהסיכויים לראות את טרקטור העל המובטח של דויץ פאהר בקרוב הם נמוכים, או, במילים אחרות: זו תהיה הפתעה גדולה מאוד אם נראה עוד השנה גרסה סדרתית של סדרה 11. שתי הסיבות העיקריות לכך הן פיתוח טרקטור קונבנציונלי עם הספק כה גבוה אינו פשוט כלל ועיקר. אפשר לשאול את אנשי פנד בעניין זה. העברת כוח כה רב אל הקרקע בטרקטור קונבנציונלי אינה עניין של מה בכך, ובתוך כך נכללים מכלולים רבים שדורשים תכנון מחדש בכדי לעמוד באתגר. הסיבה השנייה מורכבת יותר; נושא המשקל בכלל, וחלוקתו בין הסרנים בפרט הם סיפור מורכב ומסובך, שהופך תכנון ופיתוח טרקטור שכזה למאתגר מאוד. אין לנו כאמור מושג היכן עומד הפיתוח והניסויים – אם בכלל – אבל ברור שזה יהיה עניין ארוך ומייגע.

עד לפני פחות משנה הצטרפה סיבה פרוזאית למדי לעיכוב שבפיתוח – וייצור – הדויץ פאהר מסדרה 11: רצפת אולם התצוגה לא תוכננה לעמוד במשקל הטרקטורים הגדולים; מאז מצב זה תוקן, כך שזה כבר לא תירוץ לעצירת הפרויקט

נוסיף על כך את עיקר הפוקוס בו נמצאת כיום היצרנית, והוא בהרחבת היצע הקומביינים לתבואות שלה במטרה להציע ליין רחב, מלא ושלם. כיום מוצעות הסדרה C7000 ו-C9000 הממשיכות להתרענן, להשתפר ולהתייעל במטרה להגיע ליעד ש-SDF הציבה לעצמה, והוא הרחבה משמעותית של נתח המכירות בסגמנט הקומביינים לתבואות באירופה בשנים הקרובות. במסגרת זאת צפויות גרסאות נוספות וייתכן אך שסדרה נוספת – אולי גדולה יותר מסדרה C9000, הגדולה והחזקה בהיצע דויץ-פאהר עד כה.
כמובן שנשמח להתבדות ולראות בהשקת סדרה 11 מעודכנת עוד השנה, כמובטח, ולו בכדי לצפות בהאצת מירוץ החימוש ותחילתו של מאבק מזויין על פסגת הקטגוריה, מקום בו יושב בינתיים המותג הגרמני פנד ללא חשש או מתחרים. אנחנו מבטיחים לרוץ מיד ולספר לחבר'ה.

סדרה 11 של דויץ פאהר נחשפה באמצעות הצגת גרסת העל שלה – ה-11440TTV בהאנובר ב-2013, תוך הבטחה להציע "בקרוב" את הטרקטור הקונבנציונלי החזק בייצור. עד שפנד הטילו את הפצצה שלהם בדמות ה-ואריו 1000 ושלחו את מהנדסי דויץ פאהר לתכנן מסלול מחדש