יצרנית הטרקטורים והציוד החקלאי הגרמנייה פנד (Fendt) משיקה מערכת עזר מתקדמת וייחודית בשם Fendt VarioPull המיועדת לטרקטורים כבדים. על פי פנד מדובר במערכת מהפכנית שתתרום לשיפור האחיזה של הטרקטור בתנאי גרירה (החלקה בחריש, למשל), תגביר את נוחות העבודה של המפעיל, תמזער את הפגיעה בקרקע ובשורה התחתונה תוביל לחיסכון בצריכת הדלק, הקטנת הבלאי והגברת התפוקה.
בסיס הרעיון שעמד מאחורי פיתוח מערכת ה-Fendt VarioPull הוא החיפוש אחר המיקום האידאלי של ציוד כבד נגרר או נישא, בכל הקשור לחלוקת משקל על סרני הציוד וסרני הטרקטור. פנד השקיעו רבות בחיפוש הנוסחה הנכונה לחלוקת המשקל עבור כל סוג ציוד וסוג משימה (בין אם גרירת מחרשה ובין אם גרירת נגרר דו-סרני על הכביש – וכל מה שביניהם) במטרה לאפשר לטרקטור הגורר חלוקת משקל אידיאלית, שתאפשר מינימום נזק לקרקע ולטרקטור (בעיקר לצמיגים ולמערכת ההעברה) בשל החלקה, תחלק שווה ככל הניתן את המשקל בין שני הסרנים ותאפשר בסופו של דבר לטרקטור לפעול באופן היעיל, החסכוני והנכון ביותר. מסתבר שמדובר באינספור קומבינציות, אחת לכל סוג של ציוד, סוג של טרקטור וסוג של עבודה. שילוב בין כל אלו מוביל לכמות של קונפיגורציות שבלתי אפשרי להפוך למשהו ישים.

Fendt VarioPull

Fendt VarioPull

הפיתרון של פנד נשמע גאוני בפשטותו, למרות שהוא כולל לא מעט טכנולוגיה מתקדמת; המטרה של מהנדסי פנד היתה לאפשר חלוקת משקל משתנית שאמצעות מנגנון המשנה את נקודת החיבור – ובעקבות כך את מעבר המשקל והמומנט – בין הציוד הנגרר/נישא לבין הטרקטור. נקודה זו קובעת את חלוקת המשקל, וכאשר היא קבועה – ניתן לשנות או לתקן את חלוקת המשקל רק באמצעות משקולות (בחזית או במחובר לחישוקים). נקודת החיבור והריתום המקובלות בטרקטורים כיום הן מאחור (או מלפנים) – בקצה הטרקטור, בין אם מדובר בוו-גרירה ובין אם מדובר בזרועות הרמה. מערכת ה-VarioPull מאפשרת נקודת חיבור משתנה בחלק התחתון במרכז הטרקטור – בהתאם למשקל ועומס הציוד הנגרר/נישא, תוך העברת משקל משמעותי אל הסרן הקדמי. המערכת בנויה – בצד המכאני שלה – מזרועה היכולה להתארך ולהתקצר, כמו גם לעלות ולרדת (ראו איורים). מדובר במשקל הציוד הנגרר שנקודת החיבור שלו אל הטרקטור משפיעה על חלוקת העומסים בין הסרנים, ובכך ניתן – ללא מישקול נוסף – להעביר באמצעות מנגנון הידרו-מכאני משקל רב לפנים, למשל, במטרה למקסם את יכולות האחיזה, הגרירה והציפה של הטרקטור.

Fendt VarioGrip

Fendt VarioGrip

כל זאת ניתן לביצוע עבור כל סוג ציוד מתוך תא המפעיל; המפעיל יכול לקבוע את נקודת החיבור של הציוד אל גחון הטרקטור, כאשר מערכות הפיקוח והבקרה בטרקטור מראות בזמן אמת את חלוקת המשקל בין הסרנים. זאת ועוד: מערכת ה-VarioPull מתוזמנת דרך המחשב המרכזי בטרקטור עם מערכת בקרת לחץ האוויר האוטומטית של פנד – VarioGrip – כך שתוך כמה שניות יתקבע הטרקטור במצב העבודה האידיאלי עבור סוג הציוד הספציפי אותו הוא מפעיל, כולל היחס בין המשקל (סה"כ וחלוקתו בין הסרנים), לכוח הגרירה הנדרש – ועם תחילת הנסיעה נכלל בתחשיב גם מידת ההחלקה, שמתוקנת אוטומטית על ידי עדכון מדויק של נקודת החיבור ולחצי האוויר בצמיגים.

Fendt VarioPull

Fendt VarioPull

בפנד טוענים כי יישום מערכת ה-VarioPull – בשילוב יתר מערכות העזר והבקרה המתקדמות של פנד, שהוזכרו – יובילו לשיפור משמעותי בכל ההיבטים הקשורים לעיבודים חקלאיים: ניצולת טובה יותר של כל טרקטור ביחס לציוד המופעל על ידו, הקטנת עומסים ושחיקה בחלקים האחוריים של הטרקטור (צמיגים, מערכות הינע, סרנים, מיסבים וכיו"ב), בין השאר הודות למזעור תופעת ההחלקה, חיסכון בצורך להתקין משקולות בחזית ו/או בחישוקים, חיסכון משמעותי בצריכת הדלק ובבלאי ועוד. בונוס נוסף של המערכת הוא ביכולת ההתאמה שלה לכל סוג של ציוד, שכן חישוב וקביעת נקודת חיבור הציוד אל הטרקטור נעשית הלכה למעשה עם הציוד רתום, ביחס לאותו הציוד, משקלו, תנאי השטח, גודל הטרקטור וכיו"ב.
פנד נמצאת עתה בשלבים אחרונים של ניסויי שדה אינטנסיביים וממושכים בשיתוף לקוחות גדולים הבוחנים את המערכת במצב אמת. בשלב זה לא נמסר על מועד השקת המערכת כמוצר סדרתי עבור הטרקטורים של פנד, או אילו סדרות טרקטורים של היצרנית תוצענה עם המערכת המהפכנית. יבואנית פנד לארץ היא חברת אגרו תמיר מכפר תבור.

Fendt VarioPull

Fendt VarioPull