פנד (Fendt) הגרמנייה תציג מעל לבימות תערוכת אגריטכניקה 2017 שתיערך באמצע נובמבר הקרוב אב טיפוס של מערכת רובוטים זעירים המכונה MARS. מדובר על דגמים בגודל מלא שכבר נמצאים בשלבי ניסוי מתקדמים בתנאי אמת בשטח, ואשר על פי פנד בהחלט יכולים לצייר את עתיד המיכון החקלאי בכל הקשור לעבודות שדה סטנדרטיות. פרויקט MARS נחשף לפני כשנה וחצי (ראו פרטים כאן) ובבסיסו גישה שונה מהמוכר כיום החקלאות, בכלל זה חקלאות עם ציוד אוטונומי; במקום כלי גדול המבצע משימות מוכרות מכלים בגודל מלא (טרקטור) מאמינים בפנד בגישת ה"נחיל", קרי: כמות גדולה יחסית של כלים קטנים שתבצע את המשימה. מכאן גם נגזר שם הפרוייקט – MARS – שהנו קיצור של Mobile Agricultural Robot Swarms.

בקצרה נזכיר כי מדובר ב"נחיל" הכולל מספר פרטים של רובוטים קטנים המובאים לשדה באמצעות נגרר מיוחד, ובעצם מתפקדים בכל רגע נתון באופן אוטונומי, בלי הפסקות ורמת תחכום, דיוק ויעילות חסרות תקדים. ניתן כמובן להעביר הנחיות לביצוע למערכת (זריעה, קילטור, דישון, הדברה וכיו"ב) באמצעות המחשב מהמשרד או הבית, והמערכת דואגת לכל השאר, והכוונה – לכל השאר; הרובוטים כוללים מערכות ניווט והתמצאות מתקדמות, המתבססות על רדאר וניווט לווייני.

כמובן שעדיין רב הנסתר על הגלוי, אך מפנד נמסר כי משקל כל רובוט עומד כיום על כ-50 ק"ג (ללא מטען או ציוד מחובר) וכבר עתה הגיעו מפתחי הפרויקט לעלויות שוטפות הנמוכות ב-70% (!) ביחס למשימות דומות המבוצעות על ידי טרקטורים עדכניים.
ניתן להתאים את הרובוטים למגוון משימות (זריעה, קלטור וכיו"ב) באמצעות תוספות המותקנות עליהם, וכמובן לנהל חקלאות מדויקת ביותר, החוסכת לא רק בזמן עבודה, חומרים ואנרגיה, אלא גם בבעיות הדברה, חיסכון בהשקיה, יכולת גילוי בעיות בשלב מוקדם וכיו"ב. הרובוטים "גרים" בשטח ו"יודעים" לחזור אל הנגרר לצורך טעינת המצברים או מילוי חומרי דישון או הדברה בעת הצורך, ולחזור עצמאית לעבודה – הכל ללא התערבות אנושית. בפנד מציינים כי התוכנית מדברת על 6-12 רובוטים לכל 10 דונם לצורך החישוב, כאמור – עם יכולת עבודה סביב לשעון ועם כמעט 0 דחיסת קרקע ביחס לטרקטור קונבנציונלי – מה שמאפשר גם עיבודים לקראת זריעה תוך הימנעות מעיבודי עומק, לפחות ברוב התנאים וסוגי הגידול.

הפרויקט הוא ככל הנראה בעל פוטנציאל ממשי ומתבסס על הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום, עד כדי כך שחלקו ממומן על ידי האיחוד האירופאי. עצם השקת הכלים במסגרת התערוכה מלמדת כי הפרויקט נלקח ברצינות רבה, והוא אינו גחמה רחוקת טווח שיישומה אינו נראה באופק. ניתן להעריך כי במסגרת החשיפה בתערוכה יתבררו פרטים נוספים, ומעל לכל ברור עתה כי העסק מתפקד ועובד, ופיתוחו יימשך. מתי נראה רובוטים כאלו מסתערים כנחיל על השדות? אנליסטים וגורמי תקשורת כבר מאמינים שזה יקרה מהר משחשבנו…