Trelleborg PneuTrac
,

אבא צמיג, אמא זחל

הפרויקט השאפתני בו החלה מיטאס (Mitas) הצ'כית לפני כארבע שנים – פיתוח צמיג ה-PneuTrac ללא האוויר – יגיע לתערוכת אגריטכניקה 2017 בנובמבר תחת בעלים חדשים ובשלב מוכן לשיווק ומכירה. במיטאס הציעו בשעתו עם הצמיג המהפכני שילוב בין זחלי גומי לתצורת צמיג קלאסית, כאשר היתרון המשמעותי ביותר בצמיג מסוג זה עבור טרקטור או מיכון חקלאי אחר הוא כמובן בעמידות בפני תקרים וביתרון המשקל. מאז נרכשה מיטאס על ידי טרלבורג (Trelleborg) השבדית, שבתורה המשיכה ואף האיצה את קידום הפרויקט, עד שכאמור בחודש הבא צפויה חשיפת צמיג ה-PneuTrac החדש – הפעם תחת שם המותג Trelleborg – בגרסה מוכנה לייצור.

Trelleborg PneuTrac

Trelleborg PneuTrac

עת הוצג הקונספט לראשונה הועלו ספקות רבות לגבי הרעיון שמאחוריו, וכיצד ניתן יהיה להתגבר על כמה בעיות בסיסיות שתצורה שכזו מעלה; בראש ובראשונה היה על מהנדסי מיטאס – ומאוחר יותר טרלבורג – לפתור את בעיית חוזק המבנה, שכן הצמיג נעדר דופן אחת להיתמך על ידה. החיבור בין פני הצמיג למרכזו נדרש לעמוד במשימות סותרות, שכן מחד היה עליו להיות חזק ויציב מספיק בכדי להעביר את הכוח את הקרקע מבלי להתעוות ותוך שמירת מבנה הגלגל השלם. מאידך הוא היה צריך להציע גמישות ויכולת שיכוך כשל צמיג ממולא אוויר, שכן עדיין מדובר בצמיג שצריך להחליף צמיג סטנדרטי מלא באוויר, ובתוך כך הוא נדרש לגמישות, כושר ספיגה, יכולת נשיאת משקל וכיו"ב.
התוצאה מן הסתם מספקת את אנשי טרלבורג הטוענים כי לצמיג החדש אכן שילוב התכונות המושלם בין צמיג גומי המלא באוויר לבין זחל גומי. מבנה הצמיג מאפשר נסיעה בדומה לנסיעה על צמיג בו חסר אוויר, אך חלקו התחתון, הבא במגע עם הקרקע, שטוח וישר לכל אורכו, ומציע שטח מגע גדול משמעותית בהשוואה לצמיג גומי. ככל הנראה בכך נפתרה בעיית העמידה בפני כוחות פיתול שאיימו לקרוע את הצמיג בעומס קיצוני, שכן שטח המגע הגדול קרוב יותר לזה של זחל מאשר של צמיג, ולכן נקודת החיכוך שצריכה לעמוד בכוחות אלו היא גדולה משמעותית.
סעיף השיכוך והעמידות בפני כוחות צד טרם נחשף, אך אצל היצרנית מרוצים מיכולות אלו, ואף מצהירים כי לצמיג תכונות חסרות תחרות ביחס לכל צמיג סטנדרטי אחר בעיקר בתנאי שיפוע קיצוניים כמו גם בבוץ ובאדמה רכה.
בטרלבורג טרם פרסמו כל מידע טכני, מידות הצמיג או מחירים. כל אלו יפורסמו עם ההשקה הרשמית, כאמור, בחודש הבא (נובמבר) במסגרת תערוכת אגריטכניקה 2017.