לפני מספר חודשים סיפרנו לכם על ה-Agronator – רחפן גדול המיועד לביצוע עבודות חקלאיות דוגמת דישון וריסוס מהאוויר שפותח על ידי קבוצת יזמים מגרמניה. לפי מיטב ידיעותינו היה זה רחפן חקלאי ראשון שנתוניו הראו יכולות פרקטיות ויעילות אמיתית בכל הקשור לריסוס או דישון מהאוויר, כאשר מפתחיו הצהירו בשעתו כי מדובר במוצר מוגמר המוכן לייצור סדרתי.
מה התרחש מאז ועד היום בין מפתחי המוצר לבין חברת Rauch הגרמנייה לא ברור או ידוע, אבל בשורה התחתונה מודיעה זו האחרונה על השקת ה-Rauch Agronator – הרחפן החקלאי הסדרתי הראשון המוצע למכירה בשוק החופשי. סביר להניח שב-Rauch התלהבו מהרעיון ורכשו את הזכויות על הכלי בכלל, או רק על ייצורו ושיווקו.

Rauch Agronator

Rauch Agronator

ה-Agronator לכשעצמו הוא רחפן מאסיבי, גדול (קוטרו 4.0 מטרים) וכבד – 50 ק"ג משקל עצמי, המסוגל להרים לאוויר משקל של עד 30 ק"ג (נפח עד 50 ליטר), בין היתר הודות למבנהו המאסיבי והחזק ושמונת מנועיו החשמליים המספקים הן יכולות הרמת מטען מרשימות והן זמן ריחוף מכובד: שתי סוללות Lithium-Polymer נטענות מאפשרות זמן ריחוף של עד 40 דקות, כאשר טעינה מחדש אורכת 20 דקות בלבד.
ב-Rauch פיתחו את יחידת הפיזור המיוחדת לרחפן, המכונה Draco, קיצור של Drone Application Copter. יחידת הפיזור ניתנת להתאמה מדויקת לפיזור יעיל של כל סוג חומר. בשלב הראשון מיועד הרחפן לזריעה ולפיזור פתיונות מגורענים, ועל פי הודעת היצרנית בוצעו עד כה ניסויים ממושכים בתנאי אמת של פיזור גרגירים להדברת חלזונות, גרגירי דשן וזרעים לזריעת ירק בתפזורת.
ב-Rauch מדגישים את היתרונות המשמעותיים שבשיטת פיזור דשן, חומרי הדברה או זרעים זו בעיקר בהיעדר התלות בתנאי השטח והקרקע. כמובן שבפיזור מהאוויר אין בעיות עבירות, שקיעה או לחץ מיותר על הקרקע, ולטענת אנשי Rauch מדובר גם ביתרון חד משמעי וברור בסעיף זמן העבודה. מערכת השליטה והניווט של הרחפן החקלאי מאפשרת גם עבודה מדוייקת ביותר, אוטונומית, עם שליטה על כל המדדים החשובים – גובה, מהירות, תפזורת וכיו"ב, כאשר ניתן להגיע לרמות פיזור שונות בהתאם לתנאי הגידול, השטח או מזג האוויר. ניתן לכייל מראש את רוחב העבודה ואף לכייל טיפול בשטחים או בחלקות שונות לפי הצורך, באותו היעף. מיותר לציין כי כל פעולות הרחפן ניתנות לפיקוח, מעקב, אחסון וניתוח.
עם השקת ה-Rauch Agronator בחודש הבא במסגרת 'אגריטכניקה 2017' יפורסמו ביתר פירוט מפרטים טכניים, מועדי ויעדי שיווק וככל הנראה גם המחיר – הסעיף שהוא כרגע המהותי ביותר, והמשפיע ביותר על סיכויי הפריצה לשוק של המוצר החדש. שאלה נוספת מתייחסת לכמות החומר הקטנה יחסית – לבטח בהשוואה למרסס/מדשנת/מזרעה סטנדרטית נישאת – אותה ניתן לפזר מהאוויר באמצעות הרחפן; ייתכן ובתכנון יכולת הטענה/מילוי חומר עצמית של הרחפן, ואז הבעיה מקבלת מענה חלקי לפחות. עם חשיפת אב הטיפוס על ידי מפתחיו לפני מס' חודשים, הוערך מחיר הרכישה לכלי אחד – שייוצר בעבודת יד ועל פי הזמנה – בכ-80,000 יורו. עתה, עם כניסת הרחפן לייצור סדרתי והמוני יותר, ניתן להעריך שנתון זה ירד, ובאופן משמעותי. לקבלת כל התשובות, המפרט והפרטים החסרים ניאלץ להמתין עד להשקה הרשמית בכדי לדעת, וכמובן נדווח.
נציגת Rauch בישראל היא חברת אגרו תמיר מכפר תבור