, ,

פנד: היי-טק על זחלים (וידאו)

פנד 900 Vario MT

פנד 900 Vario MT

בתחילת ספטמבר, במסגרת מסיבת עיתונאים בי"ל שערכו בכירי פנד וקונצרן AGCO, בעלי המותג, נחשפו תוכניות פנד לעתיד כמו גם פרטים ראשוניים של ציוד חדש. בין היתר הוצגו לראשונה הטרקטורים הזחליים של פנד, לקראת החשיפה המלאה המתוכננת להיערך בנובמבר בגרמניה, במסגרת תערוכת אגריטכניקה 2017. נציין כי מדובר בפעם הראשונה שפנד מציעה טרקטורים זחליים; עד כה הוצעו כלים דומים על ידי חברת צ'לנג'ר (Challenger) האמריקאית, אף היא בבעלות AGCO, אך בעקבות החלטות אסטרטגיות בהנהלת הקונצרן, הוחלט כי הדור הבא של הטרקטורים הזחליים יפותח על ידי פנד המהווה את גולת הכותרת בקונצרן, כאשר במקביל יופסק שיווק המותג צ'לנג'ר באירופה והכלים ששווקו תחת מותג זה (טרקטורים זחליים ומרססים עצמאיים) ישווקו מעתה תחת המותג פנד, ובצביעה הירוקה המאפיינת במקום הצהוב-צ'לנג'ר.

פנד 900 Vario MT

פנד 900 Vario MT

טרקטורים היושבים על זחלי גומי מציעים שטח מגע גדול משמעותית עם האדמה בהשוואה לטרקטורים הדומים בממדיהם, משקלם והספקיהם. תכונה זו מאפשרת חלוקת משקל טובה יותר על פני שטח המגע, וכפועל יוצא – דחיסת קרקע נמוכה משמעותית. באירופה הגשומה לעיתים לאורך כל השנה מדובר ביתרון ההולך ונעשה משמעותי בעת האחרונה, שכן טרקטור זחלי מאפשר עלייה על השטח לצורך עיבודים מוקדם יותר והוא מסתפק ב'חלון הזדמנויות' קצר יותר בין הגשמים הודות ליכולתו המשופרת להתמודד עם תנאי לחות ובוץ. היכולת לעלות על השטח מוקדם יותר מהווה יתרון מבחינת תזמוני העיבודים כמו גם מפחית את הרגישות בשל תנאי מזג האוויר – שעם טרקטורים סטנדרטיים הופך לא פעם למחסום המעכב את המעבר לשלב הבא בטיפול בשטח.

פנד 900 Vario MT

פנד 900 Vario MT

הטרקטורים הזחליים של פנד מתבססים אמנם במידה רבה על דגמי צ'לנג'ר הקודמים, כאשר אלו מהווים למעשה יורשים של הטרקטורים הזחליים של קטרפילר, ממציאי הסגמנט (החטיבה החקלאית של קטרפילר נרכשה ב-2002 על ידי AGCO והכלים מתוצרתה הפכו לחלק מחברת צ'לנג'ר), אבל, כפי שמסתבר – מדובר בטרקטורים חדשים לגמרי כאשר בעיקר התצורה והרעיון הבסיסי נתרו כמקודם אך הרוב חדש. השמועות אודות הטרקטור הזחלי המיועד של פנד (באירופה; בארה"ב רצו שמועות על מחליפו המתקדם והמיועד של הצ'לנג'ר הזחלי) מתרוצצות כבר זמן מה, כולל חשיפת פרטים ואף תמונה ראשונה של הדגם הבא של צ'לנג'ר שהוא למעשה גרסה זחלית של הפנד 1000 ואריו הראדיקאלי – הטרקטור הקונבנציונלי החזק והמתקדם בשוק כיום. החשיפה הראשונית במסגרת אותה מסיבת עיתונאים הפתיעה, שכן במקום להציג סדרה אחת של טרקטורים זחליים – הוצגו שתיים: פנד 900 Vario MT ה"קטנה" יותר הכוללת 3 גרסאות בטווח ההספק שבין 380-431 כ"ס והיא מחליפה את סדרה MT700E של צ'לנג'ר, ופנד 1000 MT הבכירה יותר, הכוללת 4 גרסאות בטווח ההספק שבין 494-646 כ"ס המחליפה את סדרה MT800E של צ'לנג'ר. בסה"כ מציעה פנד לא פחות משבעה טרקטורים זחליים שונים ובטווח הספק רחב משמעותית ממה שמציעה המתחרה העיקרית בסגמנט – ג'ון דיר, המייצרת כיום שלושה דגמים 'בלבד' של טרקטורים זחליים דומים במבניהם (זוג זחלים – סדרה RT). חשוב לא פחות הוא טווח ההספק, כאשר הפנד 1165 MT עם 646 כ"ס ממשיך לשמר ללא עוררין את מיקומו בפסגת הקטגוריה מבחינת הספק המנוע, ובפער משמעותי – ממשיך בכך את דרכה של הסדרה הוותיקה יותר של צ'לנג'ר אותה הוא מחליף – סדרה MT800E כאמור. למעשה מציע ה-1165 MT, דגם העל בסדרה, הספק מרבי החזק משמעותית מהטרקטור החזק ביותר – בכלל – המוצע על ידי ג'ון דיר; ג'ון דיר 9620 הוא הטרקטור החזק בהיצע היצרנית, ומציע – על גרסאותיו השונות (זחלי – RT, פרקי אופני – R ופירקי זחלי – RX) – הספק מרבי של 620 כ"ס; המתחרה הישיר בזחליים של פנד – סדרה RT – מציעה בגרסה החזקה ביותר שלה 570 כ"ס "בלבד" (ג'ון דיר 9570RT). באירופה, שם תחל מכירת הטרקטורים הזחליים של פנד מיד לאחר חשיפתם הרשמית והמלאה בנובמבר הקרוב, נתון זה פחות חשוב מבארה"ב, שם יוצעו הזחליים החדשים במהלך המחצית הראשונה של 2018 ממותגים כ-Challenger מול המתחרה העיקרית שהיא ג'ון דיר, ולהציע את "החזק בקטגוריה" מהווה יתרון שיווקי מובהק.

פנד 900 Vario MT

פנד 900 Vario MT

סדרה 900 Vario MT היא ה'קטנה' יותר, וכוללת 3 גרסאות כאמור: פנד 938 Vario MT עם 380 כ"ס, פנד 940 Vario MT עם 405 כ"ס ופנד 943 Vario MT עם 431 כ"ס. מדובר במקבילה הזחלית של סדרת הטרקטורים האופניים פנד 900 Vario ולמרות התבססות לא במעט על סדרות קודמות של צ'לנג'ר (סדרה MT 700E) מדובר בסדרה שרועננה, שופרה ועודכנה כמעט מכל היבט על ידי פנד לקראת הפיכתה לדור עדכני, משופר – וירוק שלה. בפנד השקיעו רבות בתכנון מחדש ושיפור כל מערך הזחלים, על תושבותיו ומנגנוני השיכוך שלו מתוך כוונה להציע נוחות, יכולת ובטיחות נסיעה על כביש ברמה הגבוהה ביותר – סעיף המהווה באירופה מדד חשוב יותר מאשר בארה"ב. מערך השיכוך החדש כולל 4 אלמנטים עיקריים: יחידת כיסא חדשה ומתקדמת, היושבת על בולמי אוויר; בולמי זעזועים חדשים בין יחידת הקבינה למרכב; מערך בולמי זעזועים וקפיצים המחבר בין הזחלים לשלדה וטיפול יסודי במערכות הזחלים עצמן, בעיקר בכל הקשור לתליית הבולמים והמשככים בתוך המערכת ושיפור יכולת המעקב אחר פני השטח – יחד עם כושר ספיגה משופר. במסגרת שיפור מערכי הזחלים גדל גם שטח מגע פני הזחל עם הקרקע, מה שמבטיח לחץ מופחת ליחידת שטח. בסה"כ נטען על ידי פנד כי סדרה 900 Vario MT מציעה רמת שיכוך טובה משמעותית ביחס לסדרות צ'ךנג'ר קודמות, מה שבא לידי ביטוי לא רק בנוחות הנסיעה – על הכביש ובשטח – אלא גם ביעילות העברת הכוח אל הקרקע, ובסופו של דבר בשיפור התפוקה.

פנד 900 Vario MT

פנד 900 Vario MT

יחידות הכוח בסדרה 900 Vario MT משלבת בין מנועי AGCO Power מוכרים ו-וותיקים יותר מכלים קודמים בקונצרן (אליו שייכים גם מסי פרגוסון ו-ואלטרה) בנפח 9.8 ליטר לבין מערכת ניהול המנוע המתקדמת שהוצגה יחד עם הפנד 1000 Vario הייחודי. שילוב זה מאפשר הספקים גבוהים יותר אך חשוב עוד יותר: ניצולת מקסימלית מיטבית בכל מצב. המערכת המתקדמת דואגת בכל רגע נתון שהמנוע יציע את המומנט הנדרש (בהתאם לעומס על הטרקטור) המרבי בסל"ד הנמוך ביותר המתאפשר, כך שלמעשה פועל המנוע כל הזמן במצב אידיאלי מבחינת הניצולת והתפוקה – High torque, low engine speed, על פי פנד. המומנט המרבי מגיע בטווח הסל"ד שבין 1,200 ל-1,600 והסל"ד האפקטיבי המרבי עומד על 1,700 בלבד. זאת ועוד: מערכת ניהול המנוע המתקדמת מחוברת ומתוזמנת גם עם המחשבים המנהלים את מנגנון העברת הכוח (גיר רציף, בסדרה זו), המערכת ההידראולית וכל מערך הקירור והאוורור. כאשר הכלי נמצא במצב סרק ודוושת התאוצה אינה נלחצת, יורד הסל"ד אוטומטית ל-1,000 כאשר הוא מפעיל ציוד, או ל-800 סל"ד בלבד כאשר לא נדרשת יציאת כוח כלשהי. בפנד טוענים כי שיטה זו מאפשרת ניצול מלוא כוח המנוע במקביל לחיסכון במרבי הניתן להפיק מכמות כוחות סוס וקג"מ כפי שמנוע כזה מציע.
העברת הכוח נעשית אף היא באמצעות "הלוואת" מערכת שפותחה עבור סדרה 1000 Vario והיא מכונה VarioDrive. מדובר במערכת הידרוסטטית-מכאנית הכוללת שני מנועים הידראוליים שאינם תלויים זה בזה הבנויים באופן מאסיבי במיוחד המעבירים כל אחד את כוחו אל הזחל אליו הוא מחובר (שמאלי וימני). מערכת ה-VarioDrive דואגת באופן אוטומטי לחבר ולתזמן בין פעילות שני המנועים עד כדי מצב המדמה נעילת דיפרנציאל רוחבית מלאה, הן כאשר נוצרים הבדלי החלקה בין שתי המדדים והן באמצעות חיבור חלקי בנסיעות מהירות יותר, מטעמי יציבות ובטיחות. בפנד טוענים כי כל דגמי סדרה 900 Vario MT מבטיחים נסיעה מנהלתית בטוחה ויציבה עד למהירות 40 קמ"ש – וב-1,550 סל"ד במנוע, בלבד.
המערכת ההידראולית חדשה אף היא כאן, והיא כוללת שתי משאבות עיקריות נפרדות ובלתי תלויות זו בזו, המציעות בקרת עומס אוטומטית עם תפוקה של 220 ליטר/דקה כל אחת בסל"ד מרבי של 1,700.

פנד 900 Vario MT

פנד 900 Vario MT

סדרת הטרקטורים 900 Vario MT מקבלת גם את מערכת הקירור המתקדמת שפותחה עבור ה-1000 Vario המכונה Concentric Air System או CAS בקיצור. מערכת זו, בקיצור נמרץ, מפקחת על מנועים הידראוליים המפעילים מאווררים הדוחסים אוויר קר סביב לנקודות רגישות מבחינת טמפרטורה במנוע, במערכת ההידראולית ובמערכת העברת הכוח. ניהול המערכת הממוחשב מנותק ממצב המנוע, גובה הסל"ד או העומס, ומנותב באמצעות חיישנים המעבירים בכל רגע נתון מידע אודות הטמפרטורות במנוע וביתר המערכות. בפנד טוענים כי המערכת המתקדמת מהווה פריצת דרך באיכות ויעילות הקירור בכלים כה גדולים וחזקים, חוסכת בלאי, עומס מיותר ודלק ומאפשרת לטרקטור לפעול במלוא התפוקה גם במצבי קיצון ממושכים.
גם הקבינה חדשה כאן, ושונה מהמוכר בסדרות צ'לנג'ר הוותיקות; על פי פנד מדובר בהסבת קבינה מדגמי סדרה 900 Vario האופניים עם שינויים והתאמות נדרשות, בעיקר לטובת שדה ראיה מיטבי ושיפור הנדסת האנוש ונוחות התפעול עבור המפעיל. בין היתר מותקן בה מסך מגע גדול שפותח על ידי פנד, ומערכת הג'וי-סטיק המתקדמת המוכרת מסדרה 1000 Vario.

פנד 1100 MT

פנד 1100 MT

סדרת הטרקטורים הבכירה והחזקה יותר היא סדרה 1100 MT המחליפה כאמור את סדרה MT800E של צ'לנג'ר, אך היא לאו דווקא המתקדמת יותר. בניגוד לפרסומים קודמים, יישארו בשירות ככל הנראה מנועי AGCO Power המוכרים מדגמי הצ'לנג'ר הוותיקים, בנפח 16.8 ליטר ובתצורת V12 ייחודית, בניגוד לשמועות בדבר המעבר לשימוש במנועי מ.א.ן המוצעים בסדרת הטרקטורים האופניים פנד 1000 Vario. בפנד לא פרסמו עד כה כל מידע רשמי לגבי פרטי המנועים המשרתים בסדרה 1100 MT, למעט ההספקים – שנותרו זהים למוכר מסדרה MT800E של צ'לנג'ר.

פנד 1100 MT

פנד 1100 MT

סדרה 1100 MT כוללת 4 גרסאות הממשיכות את גרף העלייה בהספק ביחס לסדרה 900 Vario MT בה הגרסה החזקה ביותר הציעה 431 כ"ס: פנד 1149 MT עם 492 כ"ס; פנד 1154 MT עם 536 כ"ס; פנד 1159 MT עם 592 כ"ס ופנד 1165 MT עם 646 כ"ס הממשיך לשמור את תואר 'הטרקטור הזחלי שאנו פרקי החזק בייצור" אצל AGCO. עיצוב חופת המנוע היא ללא ספק בהשראת פנד ולגבי המפרט הסופי ניאלץ להמתין עד לחשיפה המלאה בהאנובר בחודש הבא.
על פי פנד מתבססת סדרה 1100 MT במידה רבה על סדרה MT800E של צ'לנג'ר מהסיבה ש"סדרה MT800E בנויה באופן המצליח להעביר בדרך מיטבית את הכוח אל הקרקע". מערך הזחלים נותר בבסיסו זהה למוכר מהצ'לנג'ר אך הוא עבר סדרת שיפורים ועדכונים אצל פנד ומתיימר להציע חלוקת משקל אידיאלית לכל אורכו, בין היתר הודות להישענות מרכז הזחל על 4 גלילים והאפשרות להוסיף ולהוריד משקולות בקלות יחסית בגלגל הראשי הקדמי.

פנד 1100 MT

פנד 1100 MT

העברת הכוח נעשית גם בסדרה זו באמצעות תיבת הילוכים פאוורשיפט מתוצרת קטרפילר – כמו בסדרה MT800E של צ'לנג'ר. פנד גם טרם פרסמו לגבי סדרה זו מפרט ממוחשב ואלקטרוני, כך שבשלב זה לא ניתן לפרט בסעיפים אלו, מעבר ל"הוספת מערכות מתקדמות" כפי שדווח על ידי היצרנית.
כאמור, מכירות שתי סדרות הטרקטורים החדשות תחלנה באירופה מיד לאחר השקתן בהאנובר במסגרת תערוכת אגריטכניקה 2016 בנובמבר, ובאר העולם (בעיקר בצפון אמריקה) בתחילת 2018. יבואנית פנד לארץ היא חברת אגרו תמיר מכפר תבור.