טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן
,

טרקטור העתיד של ניו הולנד (וידאו)

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

ניו הולנד חושפת במסגרת תערוכה חקלאית באילינוי, ארה"ב, את המהדורה העדכנית והמתקדמת ביותר מתוצרתה של טרקטור חקלאי מונע באמצעות מתאן. נציין כי מדובר עדיין באב טיפוס, כחלק ממהלך ארוך טווח שהחל בתחילת שנות ה-2000 סביב פיתוח טרקטור המוזן בדלק חלופי, זול, חסכוני ונקי יותר.

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

לפני שנה הציגה ניו הולנד את השלב האחרון בהליך פיתוח הטרקטור המונע באמצעות גז טבעי – T6.180 Methane Power שהתבסס על ניו הולנד T6; הטרקטור שנחשף זה עתה מהווה את שלב הפיתוח הבא של אותו הפרוייקט, והוא טומן בחובו הרבה מעבר להצגת שלב נוסף בפיתוח מערכות הינע מוזנות במתאן.

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

נזכיר עוד כי ניו הולנד אינה חריגה או יצרנית יחידה המאמינה במנועים מוזני מתאן במגזרי החקלאות. אגרומש הרוסייה חשפה טרקטור מוזן במתאן כבר ב-2014; ואלטרה הפינית (חלק מקונצרן AGCO) הציגה את הרעיון שלה לנושא באמצע 2015 ודויץ-פאהר הגרמנייה-איטלקייה חשפה טרקטור מוזן במתאן בסוף אותה השנה.
הרעיון המרכזי העומד מאחורי פיתוח חלופות אנרגיה אלו מתמקד ביכולת (התיאורטית) של כל חקלאי, משק, חווה או מרכז מזון להפיק את הגז בעצמו, משאריות או פסולת המופקות אצלו במשק/חצר, ובכך כמובן לחסוך חלק ניכר מעלויות הדלק ובעצם להפוך מערכות חקלאיות לעצמאיות מבחינת מקורות האנרגיה אותם הן צורכות. בנוסף מהווה היכולת להתבסס על מנועים קיימים, קרי: הסבת מנועי דיזל לשימוש במתאן במקום לפתח יחידות כוח שונות וחדשות לגמרי, יתרון ברור עבור היצרניות שנחסך מהן הוצאות אדירות הכרוכות בפיתוח מנועים חדשים.

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

השלב האחרון בפיתוח הטרקטור מוזן המתאן של ניו הולנד הוצג, כאמור, במסגרת תערוכה בארה"ב ומשך קהל ועניין רבים, בעיקר בקרב המדיה העולמית. מסר מהפכני מבחינה מכאנית לא הוצג עם חשיפת הטרקטור המתקדם, למעט ההודעה כי המנוע כאן כבר נמצא בשלב בשל ומוכן לייצור, וכי בשורה התחתונה מציע טרקטור שכזה חיסכון מרשים ביותר בצריכת הדלק, חיסכון העומד על 30% על פי הצהרות ניו הולנד – וזאת תוך אספקת ביצועים דומים מבחינת הספק ומומנט. פליטת המזהמים, אגב, נמוכה ב-80% (!) ביחס למנוע דיזל מקביל. כל המערכות בטרקטור מוכרות זה מכבר ו"נלקחו מן המדף" של ניו הולנד, כאשר בקונספט החדש מובטחים שילוב והתאמה טובים מאי פעם בין כל המערכות, בכלל זה המנוע מוזן הגז. זה האחרון, אגב, מייצר 180 כ"ס והוא בעל 6 צילינדרים. מנוע זה הוא לא רק חסכוני יותר בהשוואה למנוע דיזל מקביל, הוא גם מתיימר להיות שקט יותר בפעולתו, בעד 3 דציבלים. בכך קורץ השימוש במנועי מתאן גם לרשויות מוניציפליות, לנדרשים לנוע הרבה על הכביש (הובלות) ובכלל – למי שעובד, גם במשק שלו, לצד בני אדם ובעלי חיים.

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

חשוב לא פחות, ואולי אף יותר במקרה זה, הוא הטרקטור עצמו, זאת אומרת: עיצובו החריג. לא פעם מנצלות יצרניות כלי רכב דגמי תצוגה לחשיפת רעיונות או עיצוב עתידי, והטרקטור מוזן המתאן החדש של ניו הולנד כולל לא מעט רמזים לגבי דור הטרקטורים העתידי של ניו הולנד. העיצוב "הושפע לא במעט מעולם המכוניות", טוענים אנשי היצרנית. המעטפת עשויה כמקשה אחת, ללא ההפרדה המסורתית בין יחידת הקבינה, יחידת המנוע וחיפויי הגלגלים.

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

יחידת הכיסא המעוצבת כמו הלוגו של ניו הולנד היא יותר גימיק ממשהו פרקטי שנראה בעתיד הקרוב, אבל ה"ניקיון" בקבינה, היעדר אינספור מתגים, ידיות, בליטות ותאים יכולים בהחלט להפוך לגישה עיצובית בעתיד, בעיקר לנוכח מגמת הגברת המערכות הטכנולוגיות ויכולות התפעול של הטרקטורים כיום. שילוב מיכל הדלק (בצד הימני) בכחלק אינטגרלי מעיצוב הטרקטור נראה כבר כיום אצל לא מעט כלים, אך לא באופן ההרמוני כפי שמיושם בקונספט דנן. סעיף ככל הנראה ילך ויתחדד – ולא רק אצל ניו הולנד.

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

הקבינה החדשה כוללת שטח שמשות הגדול ב-20% ביחס לקבינה סטנדרטית של ניו הולנד T6 ויחד עם הגג השקוף מוצעת כאן לראשונה בטרקטור יכולת ראיה פנורמית – גם כלפי מעלה. מדובר כמובן בתוספת חשובה ביותר, בעיקר בעבודה עם כף, אך ברור שזכוכית רגילה לא תתאים לכך, ויידרש שימוש בזכוכית אטומה בפני קרינות או ה"יודעת" להכהות עצמה ולהתבהר בהתאם לתנאים. בהחלט ייתכן שבעתיד הקרוב תהפוך טכנולוגיה זו לזולה מספיק בכדי שניתן יהיה לעשות בה שימוש בחיפוי קבינות של טרקטורים חקלאיים.

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

טרקטור ניו הולנד T6 מונע במתאן

חדש הוא גם מיקום הצג המרכזי – מעל ובמרכז גלגל ההגה, נע עמו מעלה ומטה וזאת מבלי להפריע לאחיזה בגלגל ההגה. רעיון חכם שלבטח ימצא עצמו בקרוב מיושם בייצור סדרתי.
במהלך חשיפת אב הטיפוס אמר קארלו למברו, נשיא ניו הולנד מיכון חקלאי, כי "גרסה סדרתית של טרקטור מונע באמצעות גז מתאן תושק במהלך שלוש השנים הקרובות".