טרקטור מהינדרה 5035 הידרוסטטי

טרקטור מהינדרה 5035 הידרוסטטי

חטיבת המיכון החקלאי במהינדרה (Mahindra) ההודית מעמיקה ומרחיבה פעילותה בארה"ב; מאז הוקם הסניף האמריקאי של ענק התעשייה ההודי, ב-2009 בטקסס, נדמה כי המותג רק הולך מחיל לחיל וכוחו עולה בהתמדה, עד כדי איום ממשי על הגדולות שביצרניות הטרקטורים בארה"ב. די לציין כי 4 שנים בלבד לאחר הקמת הנציגות ביבשת החדשה, מכרו שם מהינדרה כבר את הטרקטור ה-10,000. מהינדרה לא ממש מוכר אצלנו, אבל מדובר באחד הקונצרנים הגדולים בעולם מתחום המיכון החקלאי, ואם המדד הוא כמות הטרקטורים שהחטיבה החקלאית מייצרת – הרי שמדובר ביצרנית הגדולה בעולם. לא ממש קוטלת קנים.

תצלום מתוך קמפיין פרסומי של מהינדרה בארה"ב, שעורר הרבה רעש; המסר די ברור, לא?...

תצלום מתוך קמפיין פרסומי של מהינדרה בארה"ב, שעורר הרבה רעש; המסר די ברור, לא?…

יש לציין כי בניגוד לרוב המוחלט של הטרקטורים המיוצרים על ידי מהינדרה, והמיועדים בעיקר לשוק ההודי הענק ולשווקים נוספים באסיה, בארה"ב מדובר בכלים שונים לגמרי; הקמת מהינדרה-ארה"ב בשעתו לוותה בהקמת מחלקות פיתוח, עיצוב, ניסוי ובחינה בסטנדרטים אמריקאים, כאשר קברניטי הקונצרן מכוונים גבוה אל מול המתחרות המקומיות הכוללות כמובן את ג'ון דיר, קובוטה, קייס וניו הולנד, LS הקוריאנית ועוד. כיום ממוקמת מהינדרה שלישית מבחינת מכירות בארה"ב בסגמנט הטרקטורים עם עד 120 כ"ס, עם נתח של כ-13% מהשוק – נושפת בעורפן של ג'ון דיר המובילה את הסגמנט וקובוטה היפנית, הממוקמת שנייה. מחזור מכירות מהינדרה בשוק האמריקאי עומד כיום על כ-600 מיליון דולר בשנה והיא מעסיקה כ-2,500 עובדים (בארה"ב). החברה מכרה בשנה שעברה (2016) כ-26,000 טרקטורים חדשים, ועוד כ-6,000 רכבי עבודה (UTV). מספרים אלו צפויים לעלות באופן משמעותי, מאמינים במהינדרה. חשוב להדגיש שלמעשה כמעט ואין קשר מכאני, טכנולוגי או מן ההיבט הפיתוחי בין הטרקטורים – הבסיסיים אם לא פרימיטיביים – שמהינדרה מוכרת בהודו, לבין הכלים המודרניים והמתקדמים, בתוך כך גם מבחינת העיצוב, שמהינדרה מטילה אל התחרות בשוק האמריקאי; זאת למרות שרוב המכלולים מיוצרים במזרח. בכדי להצליח לשמר מחירים נמוכים מורכבים הטרקטורים בארה"ב, כאשר רוב החלקים מיוצרים על-פי דרישות המפתחים האמריקאים במפעלי מהינדרה בהודו, בדרום קוריאה וביפן (מיצובישי, ראו בהמשך). לשם הדוגמא נזכיר כי טרקטור קומפקטי חדש מבית מהינדרה עם 40 כ"ס וכף, הינע כפול והידרוסטטי, מוצע כיום בארה"ב בפחות מ-23,000$. טרקטור גדול יותר, עם קבינה ממוזגת ומנוע המציע 105 כ"ס נמכר החל בכ-64,000$ בארה"ב.

טרקטור מהינדרה 3540 הידרוסטטי

טרקטור מהינדרה 3540 הידרוסטטי

מהינדרה מקפידה להתמקד בטרקטורים קומפקטיים ובינוניים בטווחי הספק שבין 22 ל-105 כ"ס, רובם ככולם מוצעים עם אופציה לכף קדמית ופונים לשוק החקלאי – ככלים רב שימושיים, כמו גם לסגמנט פחות מוכר אצלנו, והוא 'בעלי בתים, נחלות וחוות' שגם אם אינם חקלאים לפרנסתם, הם רוכשים טרקטורים. שוק זה כה גדול – וגדל בהתמדה בארה"ב – עד כי ליצרניות עניין רב להתמקד בפלח ספציפי זה עם כלים המותאמים לכך; סגמנט הטרקטורים דנן, המוגדר כ"פנאי" או "תחביב", דורש תכונות ספציפיות והתמקדות יתרה בדרישות לקוחות אלו, בראשם בטיחות למשתמש ולסביבה, קלות הפעלה ושליטה ורב גוניות ביכולות כלים אלו – החל בעבודות קלות כמו כיסוח או עבודה עם כף, ועד להובלת נגרר או חבילת חציר לאורווה.

טרקטור מהינדרה EX25 הידרוסטטי

טרקטור מהינדרה EX25 הידרוסטטי

מהינדרה רכשה באמצע 2015 שליש ממניות חטיבת המיכון החקלאי של מיצובישי היפנית – יצרנית המתמחית בטרקטורים קומפקטיים ועם רקע וידע נרחב בתחום, והנחשבת כמותג איכותי אך פחות מוכר בשווקים שמחוץ ליפן. בין יתר ההשלכות של רכישת מניות מיצובישי על מהינדרה נמנה כמובן את הידע והטכנולוגיה שמיצובישי תחלוק עם מהינדרה, כמו גם שיווק טרקטורים "מן המדף" של מיצובישי תחת השם מהינדרה, כמתחרים בעלי פוטנציאל גבוה אל מול האיכותיים שבטרקטורים הקומפקטיים המוצעים כיום בארה"ב.
אז אם עד כה היתה מהינדרה לקוץ שמעמיק חדירתו עוד ועוד בישבני היצרניות המקומיות, הרי שעתה המצב נראה עוד פחות משמח עבור המתחרות, עם סימנים שהקוץ הזה לא ייאלם בזמן הקרוב; מהינדרה פרסמה פרטי הרחבת פעילותה בצפון אמריקה כאשר בראשן הקמת מפעל ייצור ענק חדש במהלך ה-3-5 שנים הקרובות, וזאת בשל "הצמיחה המהירה של המותג בארה"ב", כפי שהוסבר בהודעה לעיתונות. במקביל הודיעה החברה על הרחבת היצע הטרקטורים שלה בארה"ב, עם תכנון כלים עם עד 160 כ"ס – קטגוריה שמהינדרה לא היתה פעילה בה. זאת ועוד: קברניטי מהינדרה בארה"ב הצהירו כי עם הקמת המפעל והגדלת כושר הייצור יוחל גם בפעילות שיווקית ומכירתית אינטנסיבית בדרום אמריקה, ובראשה ברזיל, שוק ענק בעל פוטנציאל עצום עבור החברה ההודית.

טרקטור מהינדרה 8560

טרקטור מהינדרה 8560

מדובר לא רק בהרחבה משמעותית של כושר הייצור, אלא גם ברענון מקיף של כלל היצע הטרקטורים של מהינדרה, עם הצהרה על כוונה להציג לא פחות מ-40 טרקטורים חדשים (!) במהלך 2018. מדובר למעשה הרענון וחידוש כל ההיצע, והעמדת שורה של מתחרות עדכניות בשוק הצפון אמריקאי. כל החלקים החשובים ייוצרו – כפי שנעשה עד כה – במפעלי מהינדרה במזרח, ויורכבו בארה"ב, במטרה לשמר את רף המחירים התחרותי של המותג. אבל, 30-40% מהחלקים הם אמריקאים ומיוצרים בארה"ב, בהם המושבים, מצברים, מערכות כפות, ציוד מתחבר ועוד.
מהינדרה נקטה בשיטה של 'חריש עמוק' והשקעה לטווח הארוך, עם מדיניות שכללה השקעה וטיפח דילרים ברחבי היבשת, עד כדי הגעה למצב כיום בו קרוב ל-550 סוכני מהינדרה "מפיצים תורתה" ברחבי ארה"ב, עם עוד ועוד מצטרפים – לא פעם על חשבון מותג אחר; במהינדרה מעריכים כי במהלך השנתיים-שלוש הקרובות יעמוד מספר הסוכנים שלה בארה"ב על 750. בנוסף מחזיקה מהינדרה בחמישה מרכזי הפצה גדולים בארה"ב ובאחד בקנדה. בימים אלו הולך ומסתיים הליך הקמת מרכז הפצה במקסיקו, להפצת מאסיבית ומסודרת יותר של הטרקטורים של החברה בדרום אמריקה בעתיד הקרוב, כאמור.

טרקטור מהינדרה 5010

טרקטור מהינדרה 5010