מעמיס טלסקופי Kramer
,

שיתוף פעולה בין Kramer לג'ון דיר

מעמיס טלסקופי Kramer

מעמיס טלסקופי Kramer

ג'ון דיר ומומחית המעמיסים הקומפקטיים והמעמיסים החקלאיים הגרמנייה קרמר (Kramer, כיום בבעלות וואקר ניוסון) הודיעו על חתימת הסכם "שיתוף פעולה ארוך-טווח" ביניהן. על פי הודעת ג'ון דיר, ישקיע ענק החקלאות האמריקאי בקרמר סכום כסף (פרטים לא דווחו) כך שלמעשה יחזיק בחלק מהיצרנית, וכפועל יוצא ישווקו מעמיסים טלסקופיים, מעמיסים אופניים קומפקטיים ומעמיסים אופניים טלסקופיים ('שופל' טלסקופי) של קרמר באמצעות רשת סוכני ג'ון דיר. המעניין הוא שהציוד של קרמר יישאר ככזה – זאת אומרת שהוא לא "יתחפש" לציוד של ג'ון דיר בצביעה ובשם, ובכך תוכל ג'ון דיר לעזור לדילרים שלה להציע חבילה שלמה של מיכון חקלאי באירופה (תחילה, בהמשך גם בצפון אמריקה, רוסיה, אסיה, צפון אפריקה והמזרח התיכון), כאשר בהיצע היום מהווים כלים כגון אלו ציוד חובה. רק לאחרונה חשפה קרמר את היצע המעמיסים הטלסקופיים החדש והעדכני שלה, כך שהציוד המדובר יהיה בגדר המילה האחרונה בתחום ומעודכן לסטנדרטים המחמירים ביותר בשוק כיום.
אם זה נשמע כזכייה בלוטו עבור קרמר, ובמקביל – הליכה על מצב Win-Win עבור ג'ון דיר, הרי שיש דברים בגו'; וואקר ניוסון, בעלי המותג קרמר, יקבלו רשת הפצה, תפוצה ורוח גבית במכירות ובשירות מרשת הסוכנים הענקית והמפותחת של ג'ון דיר, גישה לחקלאים שעד כה קרמר לא הגיעה אליהם ובשורה התחתונה מצפים שם לגידול מהותי במכירות.
עבור ג'ון דיר מדובר ראשית בפתרון יציב, בטוח וזול בהרבה מהליך פיתוח מאפס וייצור ציוד שכזה, שעד כה לא בדיוק הצליחה בו. שנית – עליית קרנם של מעמיסים קומפקטיים ובעיקר טלסקופיים באירופה הפכה את הדילרים של ג'ון דיר לחסרי אונים אל מול הביקוש, כאשר לא היה להם מה להציע בתחום זה לחקלאים מולם פעלו. מעתה יוכל כל דילר "להשלים את ההיצע" עבור לקוחותיו עם הציוד של קרמר, הנחשב בעיני רבים למוביל ולאיכותי מסוגו.

מודעה של מעמיס טלסקופי ג'ון דיר מסדרה 4000 מ-1997

מודעה של מעמיס טלסקופי ג'ון דיר מסדרה 4000 מ-1997

למי שלא בקיע בהיסטוריה של ג'ון דיר בתחום המעמיסים הטלסקופיים, קבלו תזכורת קצרה:
ב-1995 השיקה ג'ון דיר באירופה את המעמיס הטלסקופי הראשון שלה, תחת סדרה 4000. למעשה היו אלו מעמיסים טלסקופיים שתוכננו, פותחו ואף יוצרו על ידי חברת מטברו (Matbro, קיצור של Mathew Brothers) האנגלית לשימוש חקלאי (כושר הרמה של 2.5-3.0 טון), לאחר שנצבעו בצבעי ג'ון דיר ושמם עודכן. סדרה זו יוצרה עד 1998 כאשר כבר למן ההתחלה היה ברור לכולם – בעיקר לחקלאים הרוכשים אך גם לאנשי ענקית המיכון החקלאי הירוקה – שלא מדובר בסיפור הצלחה גדול, בלשון המעטה, עם גלוי ופרסום עוד ועוד בעיות אמינות, איכות-ייצור והרכבה. כבר ב-1996 החליטו בג'ון דיר לוותר על שירותי מטברו (שהמשיכה כאמור לייצר עבור ג'ון דיר עד 1998) והוחל בתכנון ופיתוח דור המשך של מעמיסים טלסקופיים לשימוש חקלאי – 'בתוך הבית', על ידי ג'ון דיר. התוצאה הושקה בשנת 2000 תחת השם 'סדרה 3000' שאמנם הציגה שיפור בהנדסת האנוש ואף במידה מסוימת באמינות (התבססו מכאנית ובמנועים – PowerTech בנפח 4.5 ליטר – לא במעט על הטרקטורים מסדרה 6 דאז), אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי; השילוב של הטעם המר שהמעמיסים של מטברו הותירו אצל חקלאי אירופה יחד עם הרמה והאיכות שעדיין היה לא מעט מה לשפר בהם גם עם סדרה 3000 החדשה ובעיקר – ההיצע ההולך וגדל של מוצרים מתחרים, וותיקים ואיכותיים יותר, גרמו ליציאת ג'ון דיר באופן סופי מעסקי המעמיסים הטלסקופיים בשנת 2006. מסתבר שלתכנן ולייצר מעמיס טלסקופי ראוי זה לא בדיוק משחק ילדים, כפי שלמדו על בשרם קברניטי ג'ון דיר…

מודעה של מעמיס טלסקופי ג'ון דיר מסדרה 3000 מ-1997

מודעה של מעמיס טלסקופי ג'ון דיר מסדרה 3000 מ-1997

קרמר היא כיום חלק מקונצרן וואקר ניוסון; ב-2006 התאחדה יצרנית הציוד החקלאי הגרמנייה הוותיקה (מאז 1925) עם מומחית הצמ"ה הגרמנייהWacker Construction Equipment ויחד הקימו את Neuson Kramer Baumaschinen AG, מה שהפך חיש מהר ל-Wacker Neuson SE. קרמר נחשבה מאז שנות ה-60' ליצרנית מובילה בתחום המעמיסים הקומפקטיים לשימוש חקלאי, על הדרישות הייחודיות מסגמנט זה, ובאמתחתה לא מעט פטנטים וזכויות ראשונים בתחום, דוגמת ה-Kramer 312 SL מ-1987 שהיה למעמיס האופני הראשון בייצור סדרתי שהציע היגוי כפול מ-4 גלגלים שווים בגודלם (במקום היגוי קדמי בלבד או היגוי פרקי שהיו מקובלים עד אז). במשך השנים ייצרה קרמר מעמיסים טלסקופים עבור קלאאס הגרמנייה – צבועים בצבעים ותחת הלוגו של קלאאס – עד לסיום שיתוף הפעולה על ידי קלאאס במהלך 2015, עם הודעת זו האחרונה על הסכם שת"פ בתחום ייצור המעמיסים הטלסקופיים עם ליבהר השוויצרית, הסכם שפירותיו הראשונים אמורים להבשיל כבר בשנה הבאה (2018). מכאן שהשת"פ עם ג'ון דיר נראה כפיצוי הולם, בלשון המעטה, על הפסד ההתקשרות מול קלאאס.
הסכם שיתוף הפעולה הרשמי הוא בין 'ג'ון דיר גרמנייה' לבין חברת Kramer, כאמור, כאשר מפרטי ההסכם עולה שקרמר תמשיך לשמור על עצמאות ואפיון מוצריה, ובניגוד להסכם בין קרמר לקלאאס – מוצרי קרמר יישארו כמות שהם ולא "יתחפשו" לציוד של ג'ון דיר; כנראה שניסיון העבר עם Matbro הותיר צלקות אצל ג'ון דיר, מה גם שכפי שצוין – לקרמר שם מצוין בתחום המעמיסים הקומפקטיים לשימוש חקלאי, על אחת כמה וכמה באירופה. קרמר תקבל פלטפורמה גדולה מאי פעם להפצת מוצריה, בכלל זה בשווקים בהם לא היתה פעילה או פעילה באופן משמעותי, באמצעות אותה רשת סוכני ג'ון דיר ענקית ומשופשפת.

מעמיס אופני Kramer

מעמיס אופני Kramer

בשלב זה ממתינים כל המעורבים בהסכם לאישור העסקה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים בגרמנייה; לאחר קבלת האישור יקבל כל סוכן ג'ון דיר הנחיות התקשרות מול קרמר – בין אם באופן ישיר מול היצרנית ובין אם באמצעות ג'ון דיר. עבור השוק שלנו מדובר גם כן בפוטנציאל ל'מיני הפיכה' שכן כיום מיובא הציוד של קרמר על ידי חברת דובי וייס, והציוד של ג'ון דיר על ידי מפרם. המשמעות היא שהחל מהעתיד הקרוב ישווקו המעמיסים של קרמר גם בארץ באמצעות מפרם; דף הנחיות והבהרות שיצא מג'ון דיר לדילרים הרלוונטיים שלה אומר מפורשות כי "John Deere dealer channel will be the preferred distribution partner for Kramer".
פנינו אל שתי היבואניות בבקשה לתגובה על ההסכם המפתיע; מחברת מפרם אישרו את הפרטים ודיווחו כי "אנו נערכים לקליטת המוצר ושיווקו בארץ תוך שיתוף פעולה עם מדינות נוספות, בכדי ללמוד עוד על המוצר. בכוונתנו להקים מערך השכרה לכלים אלו באמצעות ליסינג תפעולי ומימוני, תוך ניצול היתרונות המימוניים של מפרם". מחברת דובי וייס לא התקבלה תגובה עד להעלאת הידיעה לאתר.