טרקטור יאנמר YT235
טרקטור יאנמר YT235

טרקטור יאנמר YT235

רובנו מכירים את יאנמר היפנית כיצרנית מנועים וציוד מכני הנדסי קומפקטי; ואכן, יאנמר נוסדה ב-1912 כיצרנית מנועים – בנזין תחילה – והפכה ברבות השנים לקונצרן ענק ומוביל בתחום, לספקית מנועי דיזל קומפקטיים למגוון יישומים ויצרנים, בכלל זה יצרני כלי שייט, גנרטורים, וציוד מכני הנדסי רבים, ולחברה המגלגלת מחזור מכירות של כ-6.5 מיליארד דולר בשנה.
אבל, יאנמר מציעה גם טרקטורים חקלאיים מזה שנים רבות בשוק המקומי-יפני, ומזה מספר שנים גם במערב אירופה, ארה"ב ואוסטרליה. יאנמר מייצרת טרקטורים קומפקטיים מאז 1937 ופעילה כיום בתחום זה בעיקר במולדתה ובמזרח אסיה. כאמור, בשנים האחרונות מנסה יאנמר לחדור אל שווקים חדשים עם הטרקטורים מתוצרתה, כאשר הכוונה בעיקר לארה"ב ולאירופה, תוך ניצול שמה הטוב לאורך השנים בתחום המנועים והיכרות רבים במדינות אלו לחיוב את מנועי המותג מציוד מכני הנדסי, כלי שייט וכיו"ב.

טרקטור יאנמר YT235

טרקטור יאנמר YT235

במטרה להיבדל מיתר היצרניות מהמזרח המנסות לחדור ולנגוס נתח מהשווקים דנן, הלכה יאנמר – ובגדול – על סעיף העיצוב. לפני כשנתיים סיפרנו לכם על גיוס מעצב-על יפני לעיצוב סדרת הטרקטורים YT שהציעה טרקטורים בטווחי הספק שבין 90-113 כ"ס והפכה בכך לסדרת הטרקטורים הגדולה ביותר של היצרנית. בלט מכל, תרתי משמע, העיצוב הבהחלט חריג בסגמנט, עיצוב שעורר לא מעט תשומת לב והתייחסות בשווקים החדשים בהם שווקו כלים אלו. המראה העתידני, מגובה בארגונומיות גבוהה והנדסת אנוש יעילה ונוחה לתפעול – יחד עם הטכנולוגיה המוכחת והמבטיחה, הפכו טרקטורים חדשים אלו לכלים שהם מעבר לעוד טרקטור משמים שיועד לעבודה בלבד; ביאנמר – כמו אצל לא מעט יצרניות זרות אחרות, בעיקר בארה"ב – פונים בראש ובראשונה לסגמנט שכמעט ואינו מוכר אצלנו, והוא רוכשי טרקטורים חקלאיים למטרות פנאי, הנאה ותחביב. הגדרה זו מתייחסת לבעלי אחוזות, בתים פרטיים עם שטחים גדולים, חקלאים הנדרשים ל"טרקטור חצר", בעלי אורוות וכיו"ב צרכנים שאינם חקלאים במובן הקלאסי של ההגדרה, אך בהחלט נדרשים לטרקטור לשם ביצוע מגוון המשימות המאפיינות את צורכיהם וסביבת המחייה שלהם. מדובר לרוב בצרכנים שאינם מכירים טרקטורים מעברם וכי אותו "טרקטור פנאי" הוא הראשון שלהם. מכאן חשובה הנוחות והידידותיות למשתמש, רמת הבטיחות הגבוהה, הוורסטיליות (כל הטרקטורים מסגמנט זה, למשל, מגיעים עם הכנה לכף קדמית או אף עם הכף עצמה כסטנדרט) ו…העיצוב; למוצר הפונה אל צרכנים חדשים ושאינם בקיעים בנבכי יצרניות וסדרות הטרקטורים השונות, כאמור – "יש רק הזדמנות אחת ליצור רושם ראשוני", ואת זאת עושים הכי טוב באמצעות העיצוב.

טרקטור יאנמר YT235

טרקטור יאנמר YT235

יאנמר חושפת בגרמנייה פרטים ראשונים של סדרת טרקטורים חדשה תחת השם YT2; השם הדומה לסדרה YT דנן מתייחס בעיקר לקווי העיצוב הנועזים והמקוריים שעברו מזו האחרונה אל הסדרה החדשה. סדרה YT2 כוללת טרקטורים קומפקטיים יותר, עם מפרט נדיב בהחלט הפונה אל קהל מפונק יותר, ובעל אמצעים, והיא מחליפה – אם זה חשוב – סדרה וותיקה וסטנדרטית למראה בשם EF. הסדרה החדשה כוללת למעשה דגם בסיסי אחד המצויד במנוע (יאנמר, אם תהיתם…) 3-צילינדרים עם מסילה משותפת והספק של 35 כ"ס, המוצע במגוון גרסאות ותצורות, בין היתר עם קבינה פתוחה או סגורה וממוזגת, עם כף סטנדרטית מהמפעל או בלי וכיו"ב. טרקטורים אלו עומדים כבר עתה בכל תקני פליטת המזהמים העתידיים באירופה ובארה"ב, ובכך מתאימים כבר עתה גם לשימוש מוניציפלי ובתוך העיר או איזורים מיושבים גם במדינות המקפידות ביותר בתחום זה באירופה, כך שלמעשה קהל היעד מתרחב גם לצרכנים מקצועיים יותר.
מערכת הידרוסטאטית מעבירה את כוח המנוע אל ארבעת הגלגלים (הקדמיים ניתנים לחיבור וניתוק בלחיצת כפתור), כך שמתקבלת נסיעה רציפה ללא הצורך להתעסק בהעברות הילוכים, ושינויי כיוון לפנים או לאחור ניתנים לביצוע מהיר ונוח באמצעות דוושה. המהירות המרבית עומדת על 30 קמ"ש.

טרקטור יאנמר YT235

טרקטור יאנמר YT235

הקבינה הסגורה מתיימרת להציע נוחות ומרווח חסרי תחרות בתחום, כך יאנמר, בעיקר הודות לרצפה השטוחה ולהצלחת מהנדסי היצרנית לרכז את מערכות החימום והקירור בחלק האחורי, מאחורי מושב במפעיל, כך שלא תתפוסנה מקום על חשבון המרווח למפעיל מחד, ומאידך לא יהוו מגבלה בסעיף שדה הראיה סביב. ממדי הטרקטורים הקומפקטיים מאפשרי התניידות גם בין מבנים קרובים, בתוכם או סביב למכשולים אחרים המאפיינים משקים וחצרות. קוטר הסיבוב הוא 3.3 מ' והגובה הוא 2.08 מ'. למרות הממדים הקומפקטיים והמנוע הקטן יחסית, מצהירים ביאנמר על יכולת הרמה של 1.35 טון בזרועות האחוריות.

טרקטור יאנמר YT235

טרקטור יאנמר YT235

יאנמר תחל לשווק את הטרקטורים מסדרה YT2 לקראת סוף השנה בגרמניה, ולאחר מכן יורחב השיווק לארצות מערב אירופאיות נוספות. יאנמר ציוד מכני הנדסי מיוצגת בארץ, אך אינה מיוצגת בתחום הציוד החקלאי.

טרקטור יאנמר YT235

טרקטור יאנמר YT235