Zoomlion ZL 2104


ענקית הצמ"ה הסינית זומליון (Zoomlion), אולי תאגיד הצמ"ה, הרכב הכבד והתשתיות הצומח במהירות הגדולה ביותר בעולם כיום (ממוקמת במקום ה-6 מבין יצרניות הצמ"ה הגדולות בעולם) הודיעה על שינויים ארגוניים ותוכניות לעתיד שעיקרן – הגדלת ההשקעות והמעורבות בתחום הציוד המכני ההנדסי – והמיכון החקלאי. החברה הודיעה זה עתה על חתימת הסכם למכירת 80% מחטיבת עסקי הסניטציה ואיכות הסביבה שלה (Changsha Zoomlion Environmental Industry) בתמורה לכ-1.7 מיליארד דולר, והשקעת התמורה בעסקי הצמ"ה והחקלאות המתפתחים של הקונצרן. בחברה לא פרטו יתר על המידה, אך ציינו כי מתוכנן ארגון מחדש של חטיבות הקונצרן, תוך התמקדות יתרה בפיתוח ושיווק ציוד מכני הנדסי ומיכון חקלאי, עם "כוונות להפוך לשחקן גלובאלי משמעותי". את זאת ניתן לפרש בקלות כהצהרה על הכוונה להיכנס לתחום עם ציוד וכלים תחרותיים לא רק ביחס לשוק הסיני, אלא בשווקי העולם הגדולים הנוספים, שם מככבים יצרנים מוכרים ו-וותיקים בתחום.

Zoomlion ZN 1004

זומליון ZN1004; העיצוב מערבי ומתקדם, המכלולים מערביים ומוכרים והכוונה קיימת; זומליון מתעתד להפוך לשחקן משמעותי בשוק הטרקטורים והמיכון החקלאי העולמי

אנליסטים והעיתונות הרלוונטית אינם מופתעים מהצהרות זומליון, באופן כללי, שכן כבר לפני כשנתיים התקבלה הצהרת כיוון מהיצרנית הסינית הכמעט-אנונימית באירופה עד אז, לבטח בתחום החקלאי, על הכוונה להיכנס לתחום, וביתר שאת; כמה דגמי טרקטורים מעוצבים ומסתוריים (מעט פרטים טכניים פורסמו, כמו גם תוכניות שיווק או מכירות) עוררו עניין אצל באי תערוכת 'אגריטכניקה 2015' וניתן היה להבין מאנשי הקונצרן כי שחקן חדש בתחום עושה דרכו למערב. רקע להצהרות אלו היתה בין היתר רכישת קרוב ל-70% מיצרנית הטרקטורים הסינית צ'רי (Chery Heavy Industry Co) בתמורה לכ-370 מיליון דולר, והצהרות סגן נשיא הקונצרן, וואנג ג'ינפו, בדבר הכוונה להפוך למותג ש"יישר קו" עם המותגים המובילים באירופה ובארה"ב, בכל הקשור לתקנים, איכויות בנייה והרכבה ושימוש במכלולים מובילים בי"ל בתחום. כך הודגש כי בטרקטורים החדשים שנחשפו באגריטכניקה נעשה שימוש במנועי דויץ או פרקינס (תלוי בדגמים), תיבות 'פאוורשיפט' של ZF, מערכות הינע כפול של קרארו והידראוליקה מפוקחת אלקטרונית של בוש. יצוין כי הטרקטורים שהוצגו הוגדרו ככלים "בשלבי פיתוח ובחינה" ולא ככלים שכבר בשלים ומוכנים לשיווק.

Zoomlion ZL 2104

זומליון ZL2104 שהוצג בגרמניה לפני כשנתיים הוגדר אמנם כאב טיפוס, אך הודגש כי הוא כולל רכיבים ומכלולים מערביים למהדרין והעיצוב נועד לבדל כלים חדשים אלו מהכלים הסיניים המיושנים יותר המיוצרים על ידי הקונצרן

התוכנית, כפי שנחשפה, נשמעת רצינית; בזומליון שואפים להקים בתחילה מחלקות מחקר ופיתוח מתקדמות במערב, כנראה באירופה, שיעבירו את הידע שיצטבר לייצור בסין. שם מתוכנן להתחיל ייצור הסדרות ה"מערביות" לשוק המקומי תחילה, כתחרות ליצרניות בי"ל מערביות הפעילות בסין (בעיקר ג'ון דיר, קייס-ניו-הולנד, ואלטרה ומסי פרגוסון). במקביל או בשלב מאוחר קצת יותר, מתוכנן לצאת ליין של טרקטורים (ואולי ציוד נוסף) מתקדמים ו"בשלים" לשווקי המערב. שיווק זה מיועד בראש ובראשונה לצבירת ניסיון, "יישור קו" עם הסטנדרטים המערביים המובילים כיום והיכרות – הדדית – בין המותג לחקלאי אירופה וארה"ב. זומליון תקים מרכז חלפים ושירות גדול באיטליה ובשלב מאוחר יותר מתוכננים הקמות מפעלי ייצור באירופה, מבלי לציין היכן בדיוק.