Agronator
Agronator

Agronator

קבוצת יזמים וממציאים גרמנים, בראשם יצרנית המתמחה בייצור מדחפים לרחפנים וכלי טייס בלתי מאוישים, ערכה תצוגת תכלית מוצלחת ראשונה לרחפן המיועד לעבודות חקלאיות פרי פיתוחם – ה-Agronator. לפני מספר ימים נערכה ההשקה בשטח חקלאי בקרבת שטארנברג בגרמנייה (Starnberg) מול נציגי העיתונות החקלאית שהוזמנה לאירוע, כאשר זו האחרונה מדווחת בהתלהבות על מוצר מרתק, בעל פוטנציאל גדול – ולא רק בתחומי החקלאות.
ה-Agronator הוא רחפן גדול (קוטרו 4.6 מ' במצב עבודה) הניתן להרכבה ולפירוק ללא ציוד מיוחד תוך 10 דקות בלבד. משקלו העצמי הוא 53 ק"ג והוא מסוגל לשאת עד 35 ק"ג נוספים (נטו) למשך עד שעתיים של ריחוף. בסה"כ מסוגל כלי הטייס החדש לשקול עד 110 ק"ג בעת טיסתו. חלק גדול ממשקלו העצמי מהוות סוללות Lithium-Polymer נטענות, המספקות את הכוח הדרוש להפעלת שמונת מנועי המדחפים באמצעותם מתרומם הכלי ומרחף בדיוק במסלול שנקבע מראש באמצעות מערכת השליטה הממוחשבת שלו, או במסלול כפי שמפעילו מכוון אליו, באמצעות מערכת השליטה מרחוק. למעשה מדובר ברחפן כמעט סטנדרטי במבנהו, רק גדול למדי וכזה המתוכנן להתפרק ולהיבנות בקלות בכדי להקל את הובלתו אל השדה ובחזרה – גם ברכב פרטי סטנדרטי.

Agronator

ראשי צוות פיתוח ה-Agronator

עם כל טעינה מוכן ה-Agronator לכיסוי שטח הנע מ-20 עד 240 דונם (כאמור – שעתיים באוויר), תלוי במשקל אותו הוא נושא ובסוג העבודה. בשלב זה מתוכנן ה-Agronator לשאת חומר מגורען – זרעים, דשן או פיתיונות (למשל: הדברת חלזונות, זחלים וכיו"ב), אך בהמשך הפיתוח מתוכננת אופציה לנשיאת ופיזור נוזלים. מיכל הזרעים כולל בתחתיתו פתח לפיזור, וניתן לכוון בפשטות הן את זווית הפיזור של החומר והן את עוצמת הפיזור (המרחק והכמות).
היתרונות של ה-Agronator בהשוואה לכל כלי חקלאי אחר המיועד לבצע פעולות דומות הם משמעותיים; 1: ניתן לעבוד בכל תנאי לחות ובוץ של הקרקע – נתון מהותי כשמדובר בסוגי הדברה מסוימים, שכן מדובר בכלי מרחף שלא צריך לטבול צמיגים בבוץ… 2: העלויות הן שבריר מעלויות כל פיזור דשן/הדברה אחר כיום, שכן בפועל מדובר לכל היותר בשעות מפעיל ובעלויות זניחות של טעינת הסוללות; אין עלויות דלק, שמן, צמיגים, תחזוקה שוטפת וכיו"ב. 3: זמן העבודה. הן ההגעה לשטח, לבטח כשמדובר בשטח מרוחק, החזרה ממנו והכנת הציוד (10 דקות, כאמור) הם כאין וכאפס לזמן הנדרש להכין לפעולה, לשנע ולבצע בפועל את העבודה עם טרקטור או מרסס עצמאי. אגב, מתכנניו של ה-Agronator טוענים כי הכלי עמיד בפני חדירת מים, כך שניתן להפעילו גם בגשם ללא חשש מקצרים או פגיעה במנגנון ההפעלה/מנועים.

Agronator

ה-Agronator מקופל, לנוחות בהובלה

זמן הריחוף המרבי הוא כאמור כשעתיים, אך מפתחי הכלי טוענים כי בפועל, כאשר הרחפן מלא בחומר לפיזור בשטח, הוא מסוגל לעבוד מהאוויר בין 25 ל-40 דקות לכל הפחות, כאשר בעתיד נתון זה יעלה משמעותית מאחר ורבות מושקע במציאת דרכים להעלות את תפוקת וקיבולת המצברים בכלי. כאשר הסוללות מתקרבות לכדי ריקון, חוזר ה-Agronator אוטומטית לעמדת ההמראה ואז תידרשנה כ-30 דקות בכדי להטעין את הסוללות שוב במלואן. בין היתר כולל הרחפן החקלאי מערכת ניווט מבוססת GPS ואפשרות להכניס שטחים מוגדרים למחשב, במטרה שהכלי יכסה את השטח המיועד במלואו באופן אוטומטי, ללא התערבות מפעיל אנושי. ניתן כמובן להכניס לזיכרון המחשב בכלי כל פעולה שבוצעה, כך שלאחר פעם אחת "ידע" הרחפן לחזור על המשימה שוב ושוב ללא הצורך "להסביר" לו מחדש (להכניס נתונים למחשב).

Agronator

Agronator

עוד מותקנים על ה-Agronator חיישני לייזר המודדים בכל רגע נתון את הגובה מהקרקע, והעברת המידע למחשב ניהול המערכת בכלי מאפשרת שמירה בכל רגע נתון על הגובה המבוקש, כפי שכויל מראש. זאת ועוד: במקרה של התקרבות למכשול, מזהים זאת החיישנים, מעבירים את המידע למחשב ניהול הכלי, וזה האחרון מפעיל בהתאם את אמצעי הריחוף והטיסה לעקיפת המכשול ולאחריו חזרה לציר המתוכנן.
בשלב זה מיוצר הרחפן החקלאי החדש על פי הזמנה בלבד, במחיר רכישה לא זול העומד על כ-80,000 יורו. מתכנני הכלי עוסקים כיום גם בחיפוש אחר שותף עסקי שיוכל לייצר את ה-Agronator בכמויות גדולות, ואז כמובן שמחירו לצרכן ירד באופן דרסטי, והכלי המעניין הזה יהפוך לאלטרנטיבה מעניינת עבור לא מעט חקלאים.