CASE Steiger 620
, ,

הטרקטור החזק בעולם הוא…?

CASE Steiger 620

CASE Steiger 620

'הטרקטור החזק בעולם' הוא לרוב תואר שכל יצרנית יכולה להעניק למוצר שלה, והוא נמדד על-פי רוב בנתון ההספק המרבי במנוע. מדובר בנתון רשמי הנמדד בגל הארכובה – על ידי יצרן המנועים – ובינו לבין הורדת הכוח אל הקרקע המרחק, תרתי משמע, הוא לעיתים גדול מאוד. יש לזכור שטרקטור חקלאי, בפרט הכלים הגדולים יותר בסגמנט (דוגמת הפירקיים) הוא מכונה שעיקר תפקידה הוא לגרור. כאשר כל יכולות הכלי מכוונות לסעיף זה, נדרש מבנה ייחודי, מערכת העברת כוח יעילה, משקל עצמי מתאים, צמיגים מתאימים (בגודל, בפרופיל, בלחץ האוויר וכיו"ב) ומשתנים רבים נוספים המהווים כל אחד סעיף קריטי בשורה התחתונה: כמה מסוגל הכלי לגרור, באיזו מהירות ובאיזה מחיר (הכוונה לצריכת דלק, בעיקר). כיום מתווסף מדד נוסף המסבך את הנוסחה, והוא הנזק הנוצר לקרקע כתוצאה מדחיסתה לאחר מעבר הטרקטור הכבד מעליה.

CASE Steiger 620

CASE Steiger 620

מאז שנות ה-20' של המאה הקודמת עורכת אוניברסיטת נברסקה הממוקמת בעיר לינקולן במדינת נברסקה, ארה"ב, מבחנים אובייקטיביים ובלתי תלויים לטרקטורים חקלאיים שנמכרו בנברסקה. המטרה היתה לימודית – פרוייקט מאתגר עבור מחלקות החקלאות שנכללו באוניברסיטה, ובמקביל – מתן שירות לחקלאי נברסקה; בניגוד לפרסומי היצרניות השונות, שמן הסתם היו שיווקיים ומכירתיים, פורסמו תוצאות הביצועים האמיתיים של הטרקטורים שנבחנו פומבית – נתון שהקל מאוד על חקלאי המדינה לבחור את הטרקטור המתאים להם.
עם השנים שוכללו, התמקצעו ועובו מערכי הבחינה של ציוד חקלאי וטרקטורים באוניברסיטה, עד שהפכו ברבות השנים לאורים ולתומים בתחום ולאמת המידה הנחשבת לבחינה אובייקטיבית של טרקטורים, ובעיקר – בחשיפת ופרסום הביצועים האמיתיים של הכלים הנבחנים. עד עצם היום הזה בוחנת האוניברסיטה רק טרקטורים הנמכרים במדינת נברסקה, אך כיום מדובר בהיצע הדומה להיצע ביתר מדינות ארה"ב (וקנדה) כך שתוצאות המבחנים רלוונטיות למעשה עבור כל רוכשי הטרקטורים החדשים בארה"ב.

CASE Steiger 620

CASE Steiger 620

לאחרונה פורסמו תוצאות בדיקות מספר טרקטורים חקלאיים חדשים כפי שבוצעו על ידי האוניברסיטה, ביניהם גם דגמים מסדרת טרקטורי העיבודים הכבדים של קייס – Steiger. קייס סטייגר 620 מתברר כטרקטור החזק אי פעם להיבחן על ידי האוניברסיטה, תוך קביעת מספר שיאי כוח ותפוקה נוספים. במילים אחרות: הדגם החזק במשפחת טרקטורי סטייגר של קייס הוא הטרקטור הסדרתי החזק בעולם כיום – על פי נתוני אמת, בשטח, ללא קשר לנתוני היצרן המוצהרים. למעשה קבעה ההודעה הרשמית של 'מבדקי נברסקה' כי קייס סטייגר 620 הוא הטרקטור החזק בעולם כיום הן בנתון ההספק המרבי – 594.08 כ"ס מדודים בגלגלים, הן בכוח המשיכה (היכולת לגרור משקל) והן בצריכת הדלק שהתבררה כנמוכה ביותר ביחס לתפוקה מבין כל הטרקטורים הכבדים המתחרים; מכון הבדיקה באוניברסיטת נברסקה קבע תוצאות אלו על סמך שיטות הבדיקה שפיתחו שם עם השנים, כאשר הנתון המתייחס לקייס סטייגר 620 אומר 242 גרם דלק לכל קילו-ואט הספק לשעה. נתון זה, מסבירים אנשי האוניברסיטה, מעמיד את הקייס לא רק בראש רשימת הטרקטורים החזקים בשוק כיום (ובכלל…) אלא גם כמשתלם ביותר מבחינת צריכת הדלק, ביחס ליכולות ולביצועים.

בכדי להעמיד את ביצועי הקייס סטייגר 620 בהשוואה למתחרים, אספנו נתוני בדיקת אוניברסיטת נברסקה אודות כמה מהטרקטורים החזקים ביותר שנבחנו על ידם עד כה, בציון השנה בה בוצע המבחן:

קייס סטייגר 620 – הספק מרבי: 594.08 כ"ס (2017)
צ'לנג'ר MT975C – הספק מרבי: 584.72 כ"ס (2008)
ג'ון דיר 9620R – הספק מרבי: 556.83 כ"ס (2015)
ניו הולנד T9.700 – הספק מרבי: 539.58 כ"ס (2016)
ניו הולנד T9.670 – הספק מרבי: 530.73 כ"ס (2011)
ג'ון דיר 9630 – הספק מרבי: 464.75 כ"ס (2008)