טרקטור Arbos 4050F למטעים ולכרמים
, ,

טרקטור Arbos למטעים – יגיעו גם אלינו

טרקטור Arbos 4050F למטעים ולכרמים

טרקטור Arbos 4050F למטעים ולכרמים

בסוף 2015 רכשה לובול-ארבוס (Lovol Arbos) הסינית את גולדוני האיטלקייה. לובול-ארבוס הנה חברה סינית הנמצאת בבעלות הקונצרן פוטון (Foton) הסיני והיא הוקמה בכדי לשמש חוד החנית של הקונצרן בחדירתו לשווקי המערב, עם אירופה תחילה. הנוסחה, כפי שהתבררה בסופו של התהליך, היתה פשוטה ויעילה: השם ארבוס מגיע מיצרנית העבר האיטלקייה Arbos-Bubba שפשטה את הרגל ב-1994 בהותירה את שמה (הטוב, כפי שמתברר) למכירה. פוטון רכשו את הזכויות לשם ואיחדו אותו עם המילה Lovol המהווה חלק משמו המלא של קונצרi פוטון – Foton Lovol. חברה בשם LOVOL ARBOS GROUP SPA הוקמה בבולוניה על טהרת האיטלקים – הנהלה, מעצבים, מהנדסים וכיו"ב, כאשר הכסף (והבעלות) מגיעים מהסינים. כבר עם חשיפת המותג החדש בסוף 2015 נחשף גם ליין ראשוני של טרקטורים (ראו הידיעה כאן) – טרקטורים רב תכליתיים בטווחי הספק שבין 100 ל-260 כ"ס. ואם מישהו עדיין חשב שאנשי פוטון באו לעשות רוח וגלים, אז בתחילת 2016 כבר הובהר שמדובר במהלך ארוך טווח, מחושב ושנראה בהחלט רציני: פוטון, באמצעות Lovol Arbos ה"איטלקייה" שבבעלותו, רכש את מותג הטרקטורים האיטלקי הוותיק והמוכר גולדוני (Goldoni), מנצל שוב הזדמנות עסקית מעניינת ורוכש את החברה על סף פשיטת רגל. הפעם מדובר לא רק בשם, אלא בליין אמיתי ופעיל של כלים, מערך שיווק ומכירות, וחשוב מכל – מפעלי ייצור. אין ספק שעוד תשומת לב הופנתה למותג הירוק-לבן החדש באירופה, וגם למפקפקים לא נותר אלא להפנים שנולד שחקן חדש בשוק האירופאי שעל פניו לא ניתן יהיה להתעלם ממנו.
ואכן, בלובול-ארבוס לא שוקטים על השמרים; זה עתה הודיעה החברה על הרחבת ההיצע – שכלל עד כה 3 סדרות טרקטורים: 5000, 6000 ו-7000 רב תכליתיים, כאמור, כמו גם קומביין לתבואות – עם סדרה חדשה של טרקטורים למטעים ולכרמים, אחד הסגמנטים התחרותיים ביותר בתחום. הטרקטורים משווקים תחת שם המותג Arbos ובשלב זה מוצעים 2 דגמים: ארבוס 4050F וארבוס 4080F; כנראה שבבחירת שמות הגרסאות ברח לאנשי היצרנית האיטלקייה-סינית המנהג הסיני המגונה של חיקוי חסר בושה, שכן שני שמות הדגם מוכרים מאוד בעולם הטרקטורים; 4050F הוא שם וותיק ומוכר בארסנל הטרקטורים למטעים ולכרמים של ניו הולנד, ו-4080 הוא שם ששירת דגם וותיק של ג'ון דיר משנות ה-70' וה-80', טרקטור מתוצרת צ'מברליין האוסטרלית ועוד. לא מן הנמנע שלפחות מצד ניו הולנד תידרש החלפת שם הדגם 4050F שכן מדובר במתחרה חדש ובאותו התחום בדיוק.

ארבוס סדרה 7000

ארבוס סדרה 7000 – הגדול עד כה בהיצע היצרנית

ועל הטרקטורים החדשים עצמם: רכישת גולדוני הביאה – כצפוי וכמתוכנן – הרבה ידע, ניסיון, מכלולים ואף פסי ייצור רלוונטיים לחברה החדשה. גולדוני, למי שלא בעניינים, מתמחית מאז הקמתה בעיקר בכלים קומפקטיים. פופולריות סגמנט זה באיטליה יחד עם ריבוי השחקנים בשוק זה הובילו לרמת תחרותיות גבוהה מאוד וכפועל יוצא – למומחיות גבוהה ומקצוענות מרשימה מצד השחקניות בתחום. שני הטרקטורים החדשים של לובול מתבססים על ידע ומכלולים של גולדוני לשעבר (כיום, כאמור בבעלות לובול-ארבוס), בפרט הטרקטור החדש גולדוני Q-110 שהוצג במהלך 2015. המנועים מגיעים מ-VM האיטלקייה; בדגם ה-4050F זהו מנוע 3-צילינדרים אטמוספרי (ללא הגדשה) המייצר 49 כ"ס, בעוד שבדגם החזק יותר – לובול 4080F – מדובר במנוע 4-צילינדרי עם מגדש טורבו המייצר 75 כ"ס. באופן מפתיע לא עומדים המנועים החדשים בתקני פליטת המזהמים העדכניים ביותר בשווקי המערב כיום, אלא רק בתקן Tier 3 האמריקאי ו-3A האירופאי. ניתן להעריך מכך שככל הנראה יחל השיווק במדינות שאינן באירופה מחד, ומאידך כאשר יחל השיווק באירופה – יוצעו הטרקטורים עם מנועים עדכניים יותר. סעיף העברת הכוח כולל שתי אפשרויות בתיבה אחת: 8 הילוכים קדמיים עם 'רוורסר' סינכרוני (המאפשר שינוי כיוון בכל הילוך) ותיבת העברה המפחיתה בכ-20% את יחס ההעברה לטובת קבלת 8 הילוכים נוספים נמוכים יותר, כך שסה"כ מוצעים 16 הילוכים קדמיים, 8 מהם ניתנים גם לשימוש בנסיעה לאחור. החלוקה לשתי קבוצות נועדה להקל את העבודה בכל תחום – במטע או בכרם, שם נדרשת תנועה איטית יותר, או בנסיעות מנהלתיות, הובלות עם נגרר וכיו"ב המאפשרת נסיעה מהירה יותר.

Arbos Lineup

הליין המלא המתוכנן על ידי Lovol Arbos עד וכולל 2017, מימין לשמאל: טרקטורים מסדרה 5000, 6000 ו-7000, וקומביין מסדרה C5200

במטרה לשמור את סעיף התחזוקה והאמינות במקומם הראוי מוצע מלפנים שילוב ידני-מכני להינע הכפול ודיפרנציאל הננעל אוטומטית כאשר נוצרים הבדלי סיבוב בין שני הגלגלים, ומאחור נעילת דיפרנציאל מכאנית מלאה.
הטרקטורים החדשים למטעים ולכרמים של לובול-ארבוס יוצעו עם קבינה פתוחה או סגורה – לפי דרישה. נתונים נוספים שפורסמו הם ספיקת המשאבה ההידראולית – 39 ליטר/דקה, וכושר ההרמה בזרועות – 2.3 טון באחוריות ו-1.0 טון בקדמיות (מוצעות כאופציה בתשלום). כאופציה מוצעת גם יציאת כוח קדמית.
זכיינית קונצרן פוטון בארץ היא חברת מפרם (המיבאת גם את ג'ון דיר ועוד) והגיוני הוא שהמותג החדש – אם וכאשר יגיע גם אלינו – ייובא לארץ על ידי מפרם. עמיר קליין, מנכ"ל מפרם, חיזק את ההשערה והגיב לשאלתנו אודות הסיכוי לראות גם אצלנו את הכלים המעניינים בהחלט של לובול-ארבוס: "כן, יש כוונה לייבא את הטרקטורים של לובול-ארבוס גם לארץ. בשלב זה עוד אין צפי מתי מאחר והכלים נבחנים כעת בארצות הדומות לנו מבחינת תנאי האקלים והסביבה במטרה לוודא התאמה לארץ. בחברה פועלים לביצוע ההתאמה לשוק הישראלי". אנו נמשיך לעדכן