Lely
עגלה לאיסוף ופריקת ירק Lely

עגלה לאיסוף ופריקת ירק Lely

קונצרן המיכון והציוד החקלאי האמריקאי AGCO, בין היתר בעליהם שת המותגים מסי פרגוסון ופנד, הודיע על חתימת הסכם בדבר רכישת חטיבת הציוד ומיכון השדה החקלאית של Lely ההולנדית. Lely היא חברה משפחתית העוסקת בשלושה תחומים עיקריים: ציוד לרפתות ודירים (האבסה, ניקיון, הנקה וכיו"ב), טורבינות רוח לייצור חשמל וציוד חקלאי לשדה (מכבשי חציר, מגובים, עגלות לאיסוף ופיזור ירק, מעטפות חבילות חציר, מקצרות ועוד ציוד סביב ייצור מזון לבע"ח). העיסקה המדוברת כוללת כאמור את רכישת זו האחרונה, חטיבת המיכון, מבלי שצויינו מספרים או האופן בה בוצעה העיסקה.
אגב, ב-2011 רכשה Lely את יצרנית המיכון הגרמני הוותיקה Mengele Agrartechnik – חברה שהקים ב-1871 קארל מנגלה, אביו של הרופא הנאצי הידוע לשמצה יוזף מנגלה. עם הרכישה נעלם השם 'מנגלה' מעולם המיכון החקלאי, ומוצרי החברה – בעיקר עגלות לאיסוף ירק – הוטמעו בליין המוצרים של Lely, כך שנחסך מכולנו להיתקל בשם הזה, ועוד על ציוד חקלאי…
הסכם הרכישה בין AGCO ל-Lely אמור עדיין לעבור את אישורי הממונים על ההגבלים העסקיים והרשויות במדינות הרלוונטיות, אך דוברי שתי החברות הודיעו כי הם מצפים שלא יצוצו עיכובים או הגבלות שונות וכי העסקה תוכל לצאת אל הפועל עוד במהלך הרבעון האחרון בשנה זו.

מכבש חציר Lely

מכבש חציר Lely

רכישת חטיבת הכלים החקלאיים מ-Lely ממשיכה את מגמת ההתרחבות, העיבוי וההתמקצעות של AGCO, כיום קונצרן המיכון החקלאי הרביעי בגודלו בעולם מבחינת היקף המכירות. למרות שאין אישור לידיעה, שמועות עקשניות בתקשורת הגרמנית – שם העסקה מעוררת עניין רב, מן הסתם – טוענות כי רכישת Lely (החלק הרלוונטי) תעלה את מעמדה של פנד בקונצרן, ותעבה את פעילות AGCO בגרמניה – לשם מתעתד לעבור מרכז החברה האירופאי, לאחר קבלת החלטת הנהלת הקונצרן להוציאו ממקומו עד כה, באנגליה. על פי אותן השמועות, ההגיוניות בהחלט, ימותגו הכלים החקלאיים של Lely כ-Fendt ולמעשה יעבו את היצע הציוד והמיכון החקלאי של המותג. תחילה יצורף היצע עגלות הירק של Lely להיצע של Fendt (עם שינויים מתבקשים ומיתוג מחדש כ-Fendt), ובהמשך יצורף יתר הציוד המיוצר על ידי Lely שבמסגרת העסקה לארסנל פנד.
שני המפעלים של Lely בגרמניה המייצרים האחד מכבשי חציר והשני עגלות איסוף ירק יעברו בשלמותם על עובדיהם תחת ניהול AGCO ובבעלותו, וכאמור – ככל הנראה ימותגו בהמשך כ-Fendt; ניכר כי מדובר במהלך נוסף בחיזוק מותג הטרקטורים האקסקלוסיבי ביותר בשוק כיום, מותג שנרכש על ידי AGCO ב-1997. למעשה היתה Lely עד כה מתחרה ב-Fendt עם היצע של ציוד מקביל כמעט אחד לאחד, וסילוקו מהשוק כ-Lely ובמקביל העברת מפעלי הייצור, המידע, הפטנטים, הגרסאות והדגמים לעיבוי הארסנל של Fendt יחזקו באופן משמעותי ביותר את כוחו של המותג בשוק.
Lely מעסיקה גם 95 עובדים בהולנד במפעל הממוקם לצד מטה החברה אשר, לפחות לעת עתה, יעברו להיות מועסקים של AGCO באותם התנאים והמיקום. בעתיד יישקל מה יעלה בגורל המרכז בהולנד ובכפוף לכך – גורל העובדים.

מכונה לעיטוף חבילות Lely

מכונה לעיטוף חבילות Lely

כמו עם יתר הציוד החקלאי המוצע על ידי יצרניות הקונצרן השונות ייתכן בהחלט כי הציוד שיוצר עד כה על ידי Lely יוצע גם בצבעי ותחת הלוגו של מותגים נוספים בקונצרן. למשל, ליין מקצרות הירק הרתומות יכול בהחלט להתאים לתוכניות הבי"ל של מסי פרגוסון, המציעה כבר ציוד דומה לשיווק ברחבי העולם, כך שייתכן בהחלט שמקצרות Lely תוצענה גם – או רק – תחת צבעי ושם המותג מסי פרגוסון. ייתכן ואף הגיוני שגם תחום חבילות החציר "יחולק" בין מסי פרגוסון לפנד, שתצענה את אותו הציוד, כל אחת תחת שמה וצבעיה, כפי שקורה מזה זמן.
עוד יש לציין כי בשלב המיידי לא ייעלם השם Lely מהשוק וכי הייצור מתעתד להמשיך כרגיל, עד להודעה חדשה; בשווקים מסויימים – דוגמת הולנד – לא מן הנמנע שהשם Lely יישאר לעת עתה ושמוצרי החברה המקומית ימשיכו להימכר תחת השם המוכר והידוע לטובה באיכותו.
רכישת Lely על ידי AGCO לא מתרחשת בחלל ריק, שכן החברה נמצאת בקשיים מזה מספר שנים, קשיים שהובילו לצמצום הייצור בחלק ממפעליה ואף לביטול השתתפותה בשנה שעברה בתערוכת הציוד לבעלי חיים החשובה בגרמניה EuroTier בשל העלות הגבוהה. מ-Lely נמסר כי מעתה מתעתדת החברה להתמקד ביתר שאת בפיתוח רובוטיקה בתחום האבסת בע"ח, חליבה ותחזוקת וניהול רפתות חלב בצד החקלאי, והעמקת העיסוק בחלופות לייצור אנרגיה מרוח.