מנוע FPT V20
מנוע FPT V20

מנוע FPT V20

FPT – חטיבת המנועים התעשייתיים של פיאט, קונצרן אליו שייכות גם יצרניות ציוד מכני הנדסי ומיכון חקלאי דוגמת קייס וניו הולנד, משיקה בלאס ווגאס מנוע חדש ומתקדם המיועד לסוגי ציוד דנן. מדובר במנוע החזק אי פעם המוצע על ידי FPT לשימוש כזה, כאשר הקשתו מהווה הכרזת מלחמה מול יצרניות מוכרות בתחום המנועים החזקים למגזרים שצוינו, דוגמת פרקינס, מ.א.ן, קאמינס, קטרפילר, רולס רוייס, ליבהר וכד'. המנוע החדש הושק אמנם במסגרת תערוכת ציוד מכני הנדסי (Conexpo 2017) אך הוא מיועד לשרת הן בציוד מכני הנדסי כבד וחזק והן במיכון החקלאי החזק ביותר, הכולל טרקטורי-על פרקיים, קומביינים (גם לירק) ומקצרות, קומביינים לירקות שורש וכיו"ב ציוד הצורך כוח רב. ב-FPT מקווים לנגוס בתחום ספציפי זה של ייצור מנועים לצמ"ה ומיכון חקלאי הן באמצעות מכירת מנועים אלו ליצרניות ציוד מתחרות, שאינן מייצרות את מנועיהן (או מנועים ברמות הספק כאלו) בעצמן או לצמ"ה ולמיכון חקלאי מתוצרת חברות הבת של הקונצרן, בהן כאמור קייס וניו הולנד, אך גם משאיות איווקו וציוד לעבודות עפר איווקו-אסטרה.

מנוע FPT V20

מנוע FPT V20

המנוע החדש מכונה FPT V20 והוא בתצורת V8 בנפח כולל של כ-20.1 ליטרים. ב-FPT טוענים כי זהו המנוע הקומפקטי והקל ביותר בשוק כיום, ביחס לנפחו ולהספקו. זה האחרון מגיע לכדי 910 כ"ס בטווח שבין 1,600-1,800 סל"ד, ולמומנט מרבי של כ-418 קג"מ עוקרי סלעים, כבר ב-1,500 סל"ד. כפועל יוצא מוצע במנוע החדש גם יחס ההספק/משקל והמומנט/משקל הטובים בשוק, טוענים מפתחיו, אף טוב ב-13% ביחס למנועי V12 מקבילים בביצועיהם. מידות המנוע עומדות על 1,625 מ"מ אורך, 1,190 מ"מ רוחב ו-1,340 מ"מ גובה. המשקל היבש עומד על 1,600 ק"ג.
למנוע החדש מערכת הזרקת דלק בלחץ גבוה במסילה משותפת (2,200 באר), 4 שסתומים לצילינדר ומערכת ניהול מנוע הלקוחה מסדרת מנועי ה- Cursorהוותיקה יותר של היצרנית. מגדש הטורבו מתיימר להציע עמידות יוצאת דופן בפני שחיקה או בלאי גם בתנאי העבודה הקיצוניים ביותר, מבטיחים ב-FPT, וזאת בעיקר הודות לשימוש במתכות מתקדמות בעלות מקדם שחיקה נמוך במיוחד.

מנוע FPT V20

מנוע FPT V20

המנוע החדש פותח במטרה "להציע פתרונות לכמה מגזרים וסוגי יוד בשוק כיום", מסבירים ב-FPT ומפרטים כי הכוונה לציוד כבד ומגוון המשמש לעבודות עפר, גנרטורים, ציוד וכלי רכב צבאיים, רכבות וכמובן – מיכון חקלאי. מנועים אלו מכוונים להתחרות בעיקר בתצורה המקובלת בסגמנט זה, והיא V12. ביחס למנועי V12, טוענים ב-FPT, מציע המנוע החדש – מעבר לממדים ולמשקל הנמוך יותר – גם צריכת דלק נמוכה בממוצע של כ-2% ביחס למתחרים, בלאי נמוך יותר, עלויות תחזוקה וטיפולים נמוכות יותר (החלפת שמנים נדרשת בכל 600 שע"מ) ועומס מופחת על הציוד בו הוא מותקן (משקל ונפח קטנים ביחס למנועים מוכרים אחרים).