John Deere SESAM
,

הטרקטור החשמלי של ג'ון דיר – עדכון (וידאו)

John Deere SESAM

John Deere SESAM

בסוף 2016 סיפרנו לכם על מצב ההתקדמות אצל ג'ון דיר עם פרויקט הטרקטור החשמלי שלהם. נזכיר במשפט כי מדובר בפרויקט הנמשך כבר מספר שנים והנמצא בשלבי בחינה וניסוי, וכי אב הטיפוס מתבסס על ג'ון דיר סדרה 6R; הפרויקט מבוצע ומנוהל על ידי מחלקת המחקר של ג'ון דיר בגרמניה. השיטה של ג'ון דיר מתבססת על צבר מצברים נטענים האוגרים את החשמל, והמספקים את האנרגיה הדרושה לשני מנועים: האחד מחובר למערכת העברת הכוח המוכרת של הטרקטור (קרי: תיבת הילוכים, תיבת העברה, צירים וכיו"ב), והשני מספק את הכוח הנדרש ליציאת הכוח (PTO) האחורית.

John Deere SESAM

John Deere SESAM

אב הטיפוס מיישם למעשה את הגישה של הותרת כל המכלולים המכאניים כמוכר וכמקובל אצל טרקטורים חקלאיים סטנדרטיים והחלפת מקור האנרגיה בלבד – קרי: מיכל הדלק והמנוע – במצברים ובמנועים חשמליים, בהתאמה. גישה זו שונה מהתפיסה העתידנית קצת יותר, על פיה ממוקמים המנועים בתוך חישוקי הגלגל וכל אחד מהם מקבל את האנרגייה הנדרשת מהמצברים. זו האחרונה מאפשרת שינוי כל המוכר לנו בשיטות הבנייה של רכב בכלל, גם רכב חקלאי, ודוגמא לכך ראינו בפרויקט ההולנדי Multi Tool Trac.
אז כפי שהבטחנו, אנו ממשיכים לעקוב אחר הפרוייקט המסקרן לדווח עם כל עדכון ושינוי. במהלך תערוכת SIMA החשובה בפריז, שתיפתח השבוע (ב-26.2) תציג ג'ון דיר את ה-SESAM – שם פרוייקט הטרקטור החשמלי שלה, שהוא קיצור של Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery; סביר להניח שעד לייצור הסדרתי ימציאו בג'ון דיר שם קליט קצת יותר לטרקטור החשמלי שלהם…

John Deere SESAM

John Deere SESAM

לקראת חשיפתו מול קהל באי התערוכה משחררים בחברה מידע נוסף. כאמור, כבסיס משמש טרקטור סטנדרטי מסדרה 6R כאשר תא המפעיל נלקח מסדרה 6M בשל השינויים שבוצעו בשלדה במטרה להכיל את המצברים ויתר הטכנולוגיה החדשה כאן. אב הטיפוס מציע – כפי שכבר פורסם – הספק מרבי של 174 כ"ס כאשר יש לזכור כי בשל אופי המנועים החשמליים, מדובר במלוא ההספק והמומנט מ-0 כאשר מן הסתם אין למנוע חשמלי שכזה הצורך לעלות בסל"ד בכדי להגיע אל שיא הביצועים. מידע עדכני מלמד כי מדובר כאמור בשני מנועים – שניהם עם הספק של 174 כ"ס – כאשר לכל מנוע תפקיד נפרד, כאמור, אך הם מסוגלים גם "לשלב ידיים" ולאחד כוחות כאשר נוצר הצורך, וכך מוצעים בטרקטור קומפקטי יחסית לא פחות מ-348 כ"ס! לטרקטור 2 מצבי עבודה: סטנדרט, בו כל מנוע 'אחראי' על תחומו, כאמור. מצב שני מאפשר איחוד כוחות ו"שילוב ידיים" כאמור, והפניית כל האנרגיה או למערכת ההינע בנפרד, או אל יציאת הכוח בנפרד כאשר נוצר הצורך בכך. לא ברור מההסבר של ג'ון דיר מה קורה כאשר כל הכוח מופנה לכאן או לכאן, וכיצד ימשיך הטרקטור לנסוע, למשל, אם כל הכוח מופנה אל ה-PTO, אך סביר להניח כי לפחות חלק מהכוח ימשיך לדאוג להפעלת המערכת הנותרת.

John Deere SESAM

John Deere SESAM

תיבת ההילוכים היא מדגם DirectDrive של ג'ון דיר המאפשרת טווח מהירויות נסיעה בין 3.0 ל-50.0 קמ"ש. שוב צוין כי שני המנועים אינם דורשים כל תחזוקה וכי רמת פליטת הרעשים מהם שואפת לאפס, ורמת פליטת הגזים הרעילים מגיעה כאן לאפס. במצב הפרויקט כיום ניתן למלא את המצברים ממצב ריק למלא לגמרי תוך 3 שעות, ואז ניתן לעבוד עם הטרקטור במלוא העוצמה עד 4 שעות, בטרם נדרשת טעינה חוזרת. שעות העבודה מוגדרות על ידי ג'ון דיר כ"מעורבות", קרי: תחשיב שקלול מגוון משימות "טרקטוריות" מקובלות. דרך נוספת לציין את יכולות הטרקטור לאחר מחזור טעינה מלא הוא "האפשרות לגרור מטען מרבי למרחק כ-55 ק"מ בתנאי שבילים ושטח קל. עוד מובטח על ידי ג'ון דיר כי צבר המצברים בו נעשה שימוש כיום בפרויקט ה-SESAM מאפשר לפחות 3,100 מחזורי טעינה עד שתידרש החלפת המצברים.

John Deere SESAM

John Deere SESAM

עם חשיפת פרטים נוספים מפי ג'ון דיר אודות פרויקט הטרקטור החשמלי שלהם, מתברר כי המטרה הסופית מאחורי פרוייקט ה-SESAM היא פיתוח טרקטור אוטונומי עתידני, כפי שרבים בתעשייה רואים אותו כיום: טרקטורים אוטונומיים שיפעלו באופן עצמאי, ללא מפעיל, כאשר בג'ון דיר מאמינים כי ניתן ורציו לשלב בין המכאניקה הוותיקה והמוכרת לבים מנוע חשמלי נקי, שקט וחסכוני. בג'ון דיר מסבירים כי לתפיסת אנליסטים בחברה יהווה סוג טרקטור שכזה פתרון מושלם בטווח הזמן הקרוב והבינוני, כאשר עוד ועוד משקים, חוות וגופים מתחומי ייצור הביו-גז ייצרו חשמל בכוחות עצמם, ואז עלות צריכת האנרגיה לצורך הנעת הציוד וכלים חקלאיים תצלול עוד יותר אל כיוון האפס. אם נזכור שחלק לא קטן משיטות ייצור החשמל באתרים דנן מתבסס על פסולת (בעיקר זבל אך גם שאריות מזון, ירק, תחמיץ וכיו"ב) הרי שמדובר במחזור יעיל ביותר. במצב זה כל כלי שיונע בחשמל יחסוך הרבה כסף למערכת.