טרקטור חשמלי ג'ון דיר SESAM
, , ,

הטרקטור החשמלי של ג'ון דיר (וידאו)

טרקטור חשמלי ג'ון דיר SESAM

טרקטור חשמלי ג'ון דיר SESAM

כמעט שלוש שנים חלפו מאז הצהירה ג'ון דיר על פיתוח טרקטור חשמלי מתוצרתה כאשר מאז לא התחדש הרבה, לפחות לא מבחינת ההצהרות ומידע חדש בתחום. נושא הטרקטור החשמלי מעסיק אי אלו יצרניות מובילות כיום בתחום, כאשר ברור כי מדובר בחלק מעשי של הטרקטורים בעתיד; השאלה היא כיצד ומתי יקום טרקטור שיפעל על טהרת החשמל בלבד, וכאשר זה יקרה: האם יישאר הטרקטור החקלאי בתצורה הקלאסית והמוכרת לנו, או שכל העיצוב, הקונספט והרעיון ישנו צורה לבלי הכר. יש לזכור כי מנוע חשמלי יכול להחליף את מנועי הדיזל הקיימים, קרי: לשמש מקור כוח שמניע ציר שממנו מועבר הכוח אל כל מכלולי הטרקטור בשיטה המקובלת (תיבת הילוכים, תיבת העברה, גלי הינע, ציריות), או שבמקום מנוע מרכז אחד יוצמד מנוע לכל גלגל ושהחשמל להניעו יגיע ממקור מרכזי (צבר סוללות או מצברים), מעין חלופה למיכל הדלק; דוגמא לכך ראינו במיזם ההולנדי המעניין הנקרא Multi Tool Trac שקל היה לראות כי מדובר במכונה שונה בתצורתה הבסיסית מכל טרקטור חקלאי מוכר.

טרקטור חשמלי ג'ון דיר SESAM

טרקטור חשמלי ג'ון דיר SESAM

ג'ון דיר חשפה לא מכבר פרטים ראשוניים וחלקיים אודות המשך פרויקט הטרקטור החשמלי הנמצא בפיתוח, וכמקודם מתבסס הטרקטור על סדרה 6R והמנועים החשמליים מניעים מערכות העברת כוח מסורתיות – שניים במקרה זה, האחד מעביר כוח אל תיבת ההילוכים והשני אל יציאת הכוח האחורית (PTO). זאת אומרת שכל מכלולי ההנעה הסופית הנם מכאניים כאשר הכוח המניע הוא חשמלי.
התוצאה נקראת Sesam ומדובר בטרקטור שקט ביותר (האזינו בוידאו המצ"ב) וכמובן – נקי לגמרי, עם 0 פליטת מזהמים. המנועים מייצרים עד 130 קילו-ואט (כ-174 כ"ס) כאשר ניתן, כאמור, לנתב את הכוח על פי הצורך אל יציאת הכוח או תיבת ההילוכים – יחד או לחוד (ניתן להעביר את כל כוח המנועים ל-PTO במצב עמידה, למשל, ולהפוך את הטרקטור למעין גנרטור). את מקום המנוע תופס כאן צבר סוללות נטענות (lithium-ion).
טרקטור ה-Sesam מוגדר כאמור כקונספט שטרם הבשיל לכדי ייצור. בג'ון דיר לא פרסמו את כל הפרטים אך מבחינתם מדובר בפתרון מעניין עבור חקלאים (בעיקר האירופה) המסוגלים לייצר את החשמל שלהם בעצמם (רוח, שמש, ביו-גז וכיו"ב) ואז מדובר כמובן ביתרון משמעותי ביותר בכל הקשור לעלויות התפעול. ייתרון מהותי נוסף המוצע על ידי הטרקטור החשמלי הוא קבלת מלוא המומנט ממצב עמידה, ברגע שדוושת התאוצה נלחצת – תכונה המאפיינת מנועים חשמליים והמהווה יתרון משמעותי בהפעלת ציוד הדורש כוח רב או גרירת מטענים כבדים.
כרגיל עדיין בלא מעט מקרים של רכב חשמלי ה'באג' טמון בזמן הפעולה בין טעינות; בג'ון דיר מצהירים כי טעינה מלאה של הסוללות אורכת כשלוש שעות, ולאחריה ניתן לעבוד עם הטרקטור ("בתנאים ממוצעים", שלא ברור על איזה עומס מדובר) ארבע שעות.

טרקטור חשמלי ג'ון דיר SESAM

טרקטור חשמלי ג'ון דיר SESAM

הטרקטור החשמלי העתידני של ג'ון דיר נראה עוד רחוק מהבשלה לייצור סדרתי, ועד שנשמע זמזום חרישי הבוקע מטרקטור ירוק יחלפו ככל הנראה עוד כמה עונות. אבל, הכיוון ברור והשקת קונספט של טרקטור חשמלי מצד יצרנית המיכון החקלאי הגדולה בעולם אינו בגדר שעשוע או גחמה אופנתית. זה יקח עוד כמה שנים, אבל הטרקטורים החשמליים יהפכו למוצר מוגמר שללא ספק ישנה את עולם המיכון החקלאי. נמשיך לעקוב ולדווח.