PÖTTINGER CROSS FLOW
, ,

המהפיכה של PÖTTINGER

PÖTTINGER CROSS FLOW

PÖTTINGER CROSS FLOW

PÖTTINGER האוסטרית משיקה את ה-Cross Flow, מקצרה רתומה המצטרפת אל סדרת המקצרות הוותיקה NovaCat הנראית (כמעט) דומה לעוד רבות מסוגה, אך היא מהווה למעשה שילוב בין מקצרת צלחות מוכרת, לבין מגוב או כל מערכת אחרת היוצרת וואל מסודר לקראת ייבוש/עיבוד/כיבוש. אנשי היצרנית מדגישים – והראייה בוידאו היצרן שהועלה עם ההשקה – שהמקצרה מותירה אחריה אפס פחת בשל מנגנון הקציר והאיסוף ההרמטי שלא מאפשר ולו לגבעול אחד "להימלט". ב-PÖTTINGER טוענים כי מדובר ב-100% חומר קצור הנאסף.

PÖTTINGER CROSS FLOW

PÖTTINGER CROSS FLOW

המהפיכה היא כמובן ביעילות; במהלך אחד, מהיר למדי (מהירות של קציר סטנדרטי) מבצעת ה-Cross Flow שתי פעולות שעד כה בוצעו בנפרד, כאשר המשמעות היתה פעמיים שעות מפעיל, פעמיים שעות עבודה וכמובן – פעמיים עלות. על אלו יש להוסיף את הממדים הקומפקטיים והעובדה כי מדובר במיכון רתום מתקפל, עובדה המקלה על ההובלה והאחסון, מה שהופך את העניין לפשוט עוד יותר. כמובן שהוספת מקצרה רתומה נוספת מלפנים הופכת את העבודה ליעילה עוד יותר הודות לרוחב עבודה כפול בכל פס.

PÖTTINGER CROSS FLOW

PÖTTINGER CROSS FLOW

הרעיון לביצוע ומבנה ה-Cross Flow גאוניים בפשטותם: החלק הקוצר – מנגנון הצלחות, הפעלתן וגישתם אל הירק – אינו שונה מהמוכר במקצרות דיסק רתומות אחרות. אבל, מיד לאחר שהירק נקצר הוא "נכלא" במערכת הסתה בתצורת שבלול, הדומה מאוד למנגנון המוביל את התבן מה'שולחן' אל מערכת הדייש בקומביין תבואות סטנדרטי. חלקה האחורי של המקצרה אטום כולו ואינו מאפשר לירק כל "ברירה", אלה "לזרום עם המערכת", וכך הוא מוסת הצידה ל'ואל' מסודר ומוקפד, כאמור עם אפס פחת. אנשי PÖTTINGER מדגישים עוד כי מעבר לנוחות, ליעילות, למהירות ולחיסכון בעובדה המוצעים על ידי ה-Cross Flow מדובר גם בסופו של דבר באיכות ירק גבוהה יותר, שכן רובו כלל אינו מגיע לשכב על הקרקע, והוא לא נאסף באמצעות ציוד ממתכת (קוצי ה'שמשות' של המגוב) המותיר תמיד אחוז מסוים של לכלוך (בעיקר אדמה) בצמחייה הקצורה. גם החיסכון של מעבר נוסף של טרקטור על השטח מהווה יתרון ברור בשמירה על הקרקע.

PÖTTINGER CROSS FLOW

PÖTTINGER CROSS FLOW

מערכת הסתת הירק הצידה (ה'חילזון') ניתנת לטיפול ותחזוקה פשוטים, באמצעות הרמה קלה של החיפוי. כמו כן, ניתן להסיר את מנגנון ה'חילזון' ואז להשתמש במקצרה כבמקצרת צלחות רגילה, כאשר אין צורך או רצון לאסוף את הירק הקצור לכדי 'ואל'.
PÖTTINGER השיקו כאמור זה עתה את ה-Cross Flow וטרם חשפו ממדים מדויקים, גדלים, רוחבי עבודה או משקלים. גם לא ברור מהו ההספק הנדרש מהטרקטור הגורר (אם כי ניתן לקבל מושג מהתמונות המצ"ב), אך מהצהרות היצרנית ניתן להבין שהשיווק והמכירות יחלו לקראת האביב הקרוב. ל-PÖTTINGER אין נציג בישראל.