טרקטור אוטונומי AgroBot

חברת טכנולוגיה מתקדמת רוסייה בשם Avrora Robotics משיקה פיילוט ניסיוני של טרקטור רובוטי עצמאי, היכול להוות את שלב הביניים בין הטרקטור הקונבנציונלי הנשלט על ידי מפעיל בשר ודם, לבין רובוט עצמאי לחלוטין בשטח. הרעיון הכללי מאחורי הפרויקט הוא הפיכת טרקטור סטנדרטי, בן ימינו ואף וותיק יותר, לטרקטור רובוטי המבצע מגוון רחב של פעולות בכוחות עצמו.
מדובר במערכת שלמה הכוללת מחשוב, אלקטרוניקה ומגוון חיישנים ואמצעי התמצאות בשטח, המורכבת על טרקטור קיים, במקום המרכב העליון הכולל כיום חופת מנוע, כנפיי הגלגלים ועמדת המפעיל/קבינה. המערכת מכונה AgroBot ולצורך הבחינות והניסויים היא הורכבה על טרקטור קומפקטי מתוצרת רוסית (Vladimirsky) עם מנוע דיזל דו-בוכנתי המייצר 25 כ"ס, ושמשקלו העצמי עומד על 1.400 ק"ג בקירוב (ראו בתמונה). לטרקטור הקומפקטי זרועות אחוריות ויציאת כוח (PTO) אחורית שישמשו לבחינת מגוון רחב של ציוד וכלים נישאים ונגררים במהלך השנה הקרובה.

טרקטור אוטונומי AgroBot

טרקטור אוטונומי AgroBot

השליטה בטרקטור האוטונומי תתבצע במהלך תקופת הבחינה והניסוי מחדר בקרה מיוחד שיאפשר הן את השליטה המלאה בכלי מרחוק, והן תאגור ותרכז אינספור נתונים, מדדים על המערכת לצורך הפקת לקחים, טיפול ושיפור במידת הצורך.
מערכת ה-AgroBot מתוכננת לפעול בשלושה מצבים שונים: 1. נשלט מקרוב, באמצעות יחידת שליטה או מחשב נישא בשטח או ברכב, שתאפשר למפעיל אחד לשלוט במספר כלים במקביל, המבצעים מספר עבודות יחד או בדירוג (כלי אחד חורש, השני מדסק או מקלטר והשלישי זורע, למשל). 2. שליטה מתוך קרון או חדר בקרה מרחוק; מיועד בעיקר לגופים המבצעים עבודות בקנה מידה גדול ועם מספר רב של כלים במקביל. 3. מצב אוטונומי לחלוטין, בו הטרקטור מקבל נתונים והוראות והוא מבצע אותם במדויק באמצעות שילוב מערכות התמצאות בשטח, חיישני מגע ומרחק, רדאר וכמובן מערכת ניווט מדויקת.
בכל מצבי השליטה ניתן להכניס מידע ונתונים למחשב ניהול המערכת המותקן בטרקטור האוטונומי, כאשר הטרקטור מבצע את כל הפעולות באופן עצמאי, בכלל זה הובלות והתניידות למרחק), או לקחת את השליטה מידי המחשב למצב הפעלה אנושי, על ידי המפעיל, מרחוק.
בסופו של תהליך, כאשר המוצר יוצע לשוק, המטרה היא להציע מגוון מערכות שלמות של ה-AgroBot, דהיינו: טרקטורים אוטונומיים שלמים שיוצעו על בסיס מספר טרקטורים סטנדרטיים, בגדלים שונים, לצד מערכות להרכבה עצמית. אלו האחרונות אמורות להוות את עיקר השוק מבחינת Avrora Robotics שכן העלות למערכת כזו מובטחת להיות תחרותית ביותר, ומן הסתם חלקיק מעלות טרקטור אוטונומי שלם. יודגש כפי שצוין כבר שהמערכת תותאם גם לטרקטורים משומשים, כאשר מהיצרנית לא נמסרו פרטים לגבי מגבלות הגיל, הסוג והמודל של הטרקטור המוסב.