ג'ון דיר סדרה 5R
ג'ון דיר סדרה 5R

ג'ון דיר סדרה 5R

ג'ון דיר משיקה סדרת טרקטורים חדשה בשם 5R הכוללת 4 גרסאות בטווחי הספק שבין 90 ל-125 כ"ס. מדובר בהרחבת סדרה 5 של היצרנית – סדרת טרקטורים קומפקטיים-בינוניים רב-תכליתיים הכוללת עשרות גרסאות, המחולקת למספר תתי-סדרות והמהווה למעשה את סדרת הטרקטורים הגדולה והרחבה ביותר של ג'ון דיר. גרסאות סדרה זו (5R) הופכות עם השקתן לחזקות בהיצע סדרה 5 כולה.
סדרה 5 כוללת כיום מגוון רחב של כלים, מ-45 כ"ס ועד כאמור 125 כ"ס בדגם החזק בסדרה 5R דנן. למרות היות כל הטרקטורים מאוגדים תחת שם גלובלי אחד (סדרה 5) הרי שבפועל מדובר לא פעם בכלים שונים מכאנית, עם מנועים שונים ורמות אבזור, מחשוב, אלקטרוניקה וטכנולוגיה שונות – מגרסאות בסיס פשוטות ופתוחות ועד לטרקטורים מתקדמים ביותר עם קבינה עדכנית. המספר 5 מתייחס בראש ובראשונה לגודל הכלים ולמיקום שלהם בהיררכיה של ג'ון דיר, מבחינת ממדים פיסיים ורמות הספק.

ג'ון דיר סדרה 5R

ג'ון דיר סדרה 5R

סדרה 5 כוללת כיום דגמים אירופאיים ואמריקאיים, המיוצרים באירופה ובארה"ב בהתאמה; באירופה מוצעות תתי-הסדרות 5E (דגמים בסיסיים פתוחים עם מנועי 3 צילינדרים וותיקים), 5G (טרקטורים מיוחדים למטעים וכרמים וטרקטורים רב תכליתיים עם 80-90 כ"ס) ו-5M (טרקטורים רב תכליתיים עם 75-115 כ"ס, מיועדים לעבודה עם כף ומגוון משימות במשק הפרטי).
בשוק האמריקאי כוללת סדרה 5 את תתי הסדרות 5EN (בעיקר למטעים ולכרמים עם 80-100 כ"ס), 5G (גם לכרמים ומטעים, כולל גרסאות סגורות עם 75-100 כ"ס), 5E (גם בארה"ב מדובר בכלים הבסיסיים והחסכוניים, עם מנועי 3 צילינדרים עם 45-75 כ"ס אך המוצעים גם בגרסאות חזקות ומתקדמות יותר, עם 85-100 כ"ס) ו-5M – טרקטורים רב תכליתיים עם 75-115 כ"ס המיועדים למגוון משימות במשק ובכלל זה לעבודה עם כף.

ג'ון דיר סדרה 5R

ג'ון דיר סדרה 5R

סדרה 5R החדשה מהווה במידה רבה הרחבה או שדרוג של סדרה 5, בפרט של סדרה 5G שהוצגה כבר ב-2009 כסדרת טרקטורים בינוניים בגודלם והספקם לשימוש מגוון כטרקטור עיקרי במשקים קטנים ובינוניים. ג'ון דיר סדרה 5G רועננה בסוף 2013 ולמעשה מוצעת מאז ללא שינויים במגוון גרסאות רחב, הכוללות טרקטורים פתוחים, סגורים עם קבינה ממוזגת, מוגבהים, מונמכים (מרכב נמוך יותר, לעבודה במקומות מוגבלי גובה), עם הינע 2×4 או 4×4 וכמה סוגי מנועים. סדרה 5G מוצעת בטווחי ההספק שבין 75 ל-90 כ"ס כאשר באופן חריג מגיעים המנועים מבית המתחרה FPT (פיאט).
סדרה 5R החדשה מיוצרת בגרמניה, שם גם נערכה ההשקה לעיתונות. הטרקטורים החדשים מוגדרים כקומפקטיים רב-תכליתיים ומיועדים למגוון משימות במשק ובחווה – החל ממשימות עיבודי קרקע, עבודה במשקי חי – כולל עם כף – ועד לעבודה ברפתות, דירים וחוות. בג'ון דיר מדגישים כי הסדרה החדשה מציעה עוד זריזות (זווית צידוד גלגלי ההגה גדלה ורדיוס הסיבוב קטן), עוד תפוקה והספק, שיפורים בנוחות ובסביבת המפעיל והנדסת אנוש משופרת ביחס לדגמים קודמים בסדרה 5. לטרקטורים בסדרה 5R החדשה בסיס גלגלים בן 225 ס"מ, אורך כולל של 365 ס"מ ותכנון שלדה ומרכב חדשים המתיימר להוריד את מרכז הכובד ביחס לסדרות קודמות; בין היתר מותקן המנוע נמוך יותר בתוך השלדה ומיכל הדלק החדש עוצב פחוס ורחב יותר. בכך מותאמים טרקטורים אלו טוב עוד יותר מעד כה לעבודה עם כף, הן בכל הקשור לנוחות וקלות הריתום והניתוק והן מבחינת היציבות המשופרת וההתאמה הטובה יותר לשלדה, מדגישים אנשי היצרנית.

ג'ון דיר סדרה 5R

ג'ון דיר סדרה 5R

ההיצע כולל כאמור 4 גרסאות: 5090R עם 90 כ"ס, 5100R עם 100 כ"ס, 5115R עם 115 כ"ס ו-5125R עם 125 כ"ס. בכולן מותקן מנוע ג'ון דיר מתקדם ועדכני בנפח 4.5 ליטר עם 4 צילינדרים (מסדרה PowerTech) העומד בתקני 3B האירופאיים. למנועים מערכת ניהול מנוע מתקדמת המאפשרת הוספת 10 כ"ס להספק לטובת נסיעות הובלה ארוכות על הכביש, יחד עם אופציה למצב Eco חסכוני, המאפשר מהירות נסיעה של 40 קמ"ש בפחות מ-1,760 סל"ד במנוע. במצב זה מגיע ההספק המרבי ל-100-135 כ"ס לפרקים בגרסאות השונות.
ג'ון דיר מאפשרת בחירה מבין 3 תיבות הילוכים לסדרה 5R: הבסיסית היא CommandQuad עם 16/16 הילוכים המחולקים ל-4 קבוצות ו-4 מצבי עומס/עבודה. תיבה זו מוצעת גם בתצורת 16/16 ו-32/16 הילוכים, אך מחולקים ל-8 קבוצות ו-8 מצבי עומס/עבודה ובנוסף מצב חיסכון (Eco) כאמור.

ג'ון דיר סדרה 5R

ג'ון דיר סדרה 5R

כל תיבות ההילוכים בדגמי סדרה 5R כוללות מצמד אוטומטי, אפשרות כיול הילוכי זינוק, קיבוע גובה הסל"ד ונעילה חשמלית לצורך חנייה. כאופציה בתיבות ה-16/16 וכסטנדרט בתיבת ה-32/16 הילוכים מוצע גם מצב תפעול אוטומטי.
גרסאות הטרקטורים השונות בסדרה 5R שוקלות כ-4.3 טון בקירוב ומסוגלות להרים בזרועות האחוריות מטען במשקל של עד 4.7 טון. זרועות קדמיות הן אופציה, ואלו מסוגלות להרים מטען עד למשקל הקרוב ל-3.3 טון.
הטרקטורים החדשים מסדרה 5R נועדו כאמור לתפקד כסוס העבודה העיקרי במשקים קטנים ובינוניים, ולכן מודגש על ידי ג'ון דיר נושא הפשטות המכאנית היכן שניתן, המבנה הקשוח והמאסיבי והממדים הצרים והקומפקטיים יחסית כפי שהתאפשרו. הרוחב המינימאלי עומד על 215 ס"מ. בהמשך השנה צפויה סדרה 5R להתרחב עוד יותר, עם הוספת גרסאות צרות יותר המותאמות (גם) למטעים וכרמים בשם 5RN; גרסאות אלו תהיינה זהות לגרסאות סדרה 5R מבחינת מנועים, הידראוליקה ותיבות הילוכים, אך תוצענה ברוחב חיצוני של 170 ס"מ בלבד.
דגש נוסף ניתן על הנוחות המשופרת בתנאי שדה קשים, במטרה למקסם את יכולות דגמי סדרה 5R החדשה למגוון רחב יותר של משימות, כיאה לסוס עבודה מרכזי במשק, וכמובן להקל את שהות המפעיל בכלי בתנאים אלו, לטובת עלייה בתפוקה. כל הגרסאות מוצעות עם אופציה לשיכוך בסרן הקדמי. אופציה נוספת היא שיכוך מכאני משופר לקבינה (החדשה כאן) וכיסא משוכך-אוויר מתוצרת Grammer מהדגם שהוצע עד כה רק בסדרה הבכירה יותר – 6R. כיסא זה מאפשר קיבוע בצידוד של עד 15 מעלות לאחד הצדדים וניתן לחימום/קירור פנימי. במקביל להשקת סדרה 5R החדשה מציעה ג'ון דיר מעמיסים קדמיים חדשים המותאמים גם לסדרה זו, תחת שמות הדגם 543R ו-603R. יבואנית ג'ון דיר לארץ היא חברת מפרם.

ג'ון דיר סדרה 5R

ג'ון דיר סדרה 5R