הוסקווארנה X-Cut
, ,

מהפיכת השרשראות של הוסקווארנה

הוסקווארנה X-Cut

הוסקווארנה X-Cut

הוסקווארנה השבדית, יצרנית ציוד הגינון המנועי הגדולה בעולם, משיקה את ה-X-Cut – שרשרת מהפכנית למסורי שרשרת מקצועיים פרי פיתוחה ומתוצרתה. על חשיבות המהלך תעיד נוכחותו של נשיא הוסקווארנה, פאבל היימן במפעל הוסקווארנה בעיר Huskvarna שבשבדיה (כן, יש קשר לשם החברה…), בעת שהשרשרת הראשונה מסדרת ה-X-Cut החדשה יצאה את פס הייצור; נשיא החברה ציין כי מדובר ב"אבן דרך בהיסטוריית ההתמחות שלנו בייצור מסורי שרשרת מקצועניים – הטובים בעולם – מאז החלה החברה לעסוק בכך, ב-1959". בשנה השיקה הוסקווארנה את מסור השרשרת הראשון מתוצרתה, כמענה לעלייה הדרסטית בדרישה לציוד כריתת עצים מקצועי. עבודה עם מתכות אינה זרה לחברה השבדית הוותיקה; הוסקווארנה היא מהחברות הוותיקות בעולם, והיא קיימת ברצף מאז 1689, עת הוקמה כיצרנית רובים. בהוסקווארנה מדגישים כי השרשרת החדשה פותחה בעקבות אינספור שעות עבודה משותפות של כורתים מקצועיים שעבדו בצמוד למהנדסים ומומחים למתכות במשך זמן רב, עד לקבלת הנוסחה המנצחת, לתפיסתם.

הוסקווארנה X-Cut

השרשרת החדשה מסדרה X-Cut של הוסקווארנה נראית דומה למוכר בתחום, אך עשויה חומרים קשים ועמידים יותר, היא צרה יותר ודורשת פחות תחזוקה

אז מה כל כך מיוחד בשרשרת למסור? מסתבר שלא מעט. בהוסקווארנה טוענים כי השרשראות המיוצרות כיום על יד אי-אלו יצרניות מתמחות אינן טובות דיין ומיוצרות כמענה למגוון רחב יחסית של שימושים, סוגי מסורים ויצרניות שונות; לא פעם קיים פער בין איכות ויכולות השרשרת לבין אלו של המסור, כך שפוטנציאל המסור אינו מגיע לכדי מיצוי מלא, מסבירים השבדים. בהוסקווארנה מסבירים עוד כי בעקבות הידע העצום שהצטבר אצלם בכל הקשור לייצור מסורי שרשרת ממגוון סוגים – חשמליים, נטענים, מונעי בנזין, לחובבים או למקצוענים וכיו"ב – כמו גם לדרישות המקצועיות משרשראות אלו, יחד עם הידע חסר התחרות (לפחות מהיבט הניסיון לאורך השנים…) בטיפול ועיבוד במתכות, הובילו למסקנה שהוסקווארנה תפתח את 'דור השרשראות הבא' בעצמה, עם הבטחה לביצועים ויכולות ניסור חסרי תקדים.

הוסקווארנה X-Cut

שרשרת X-Cut החדשה של הוסקווארנה קלה וצרה יותר, חדשה ועמידה יותר ומבטיחה זמני חיתוך קצרים מהמוכר עד כה

השרשרת החדשה, המכונה כאמור X-Cut, בנויה באופן דומה למוכר בתחום זה, אך עם עיצוב שונה במעט של החלקים הזעירים המרכיבים אותה ובעיקר: מחומר קשה ועמיד יותר, וכתוצאה מכך – גם פגיע פחות ועמיד יותר בפני פגיעות. בהוסקווארנה טוענים כי הפלדה המשמשת את ייצור החלקים השונים יחד עם טכנולוגיית ציפוי מתכות מתקדמת (כרום נוקשה במיוחד) ורשומה כפטנט הנם יחודיים לשרשראות ה-X-Cut. אלו יחד עם טכנולוגיית ייצור והרכבה חדשניות מאפשרות ייצור שרשראות במתיימרות להציע שיפור בכל היבט בדרישות משרשרת ניסור מקצועית: משקל נמוך יותר, הפחתה דראסטית בוויברציות, עמידות גבוהה משמעותית בפני שחיקה, כפועל יוצא – נדרשות פחות השחזות, והשרשרת נשארת זמן רב יותר חדה, פעולה חלקה יותר הודות להתאמה מושלמת ברמה המיקרוסקופית בין חלקי השרשרת השונים כאשר כל התכונות יחד מאפשרות שימוש בשרשרת צרה יותר עבור סוג עץ נתון – ובכך נדרשת פחות אנרגיה להניעה. עוד מצויין כי ההתאמה הטובה מאי פעם בין חלקי השרשרת השונים דורשת פחות מתיחה – מה שמקטין את שחיקת הלהב וכמובן חוסך זמן עבודה יקר.

הוסקווארנה X-Cut

פס הייצור החדש של שרשראות ה-X-Cut במפעל הוסקווארנה בעיר Huskvarna בשבדיה

במקביל לפיתוח וייצור השרשראות החדשות פיתחה הוסקווארנה גל להבים חדשים, המצופים באותה מתכת קשה במיוחד, והמיוצרים ברמות דיוק שלא הושגו עד כה ג בתחום זה, במטרה ליצור התאמה מושלמת ובכך למקסם את פוטנציאל השרשראות החדשות.
בשורה התחתונה מציעה השרשרת החדשה של הוסקווארנה ביצועים טובים יותר, נדרשת פחות אנרגייה מהמסור ובשל כך – פחות תדלוקים ושרידות ארוכה יותר הן של השרשרת והן של הלהב. בנוסף, המרווחים בין ההשחזות גדלים והכל יחד מגיע לתפוקה וייעול גבוהים מהמוכר עד כה.
בשלב ראשון מציעה הוסקווארנה את השרשראות החדשות למסורים בעלי להבים באורכים של 13" עד 20", בכלל זה מסורי אחיזה עילית מקצועיים לעבודות גובה. השיווק והמכירות החלו זה עתה במדינות סקנדינביה ובריטניה. במהלך 2017 יורחב השיווק – כמו גם המידות והסוגים השונים – לכלל מדינות אירופה ובמהלך המחצית השנייה של 2017 לכלל השווקים בהם הוסקווארנה מיוצגת. המחיר המומלץ לשרשרת המותאמת ללהב 15", למשל (64 חוליות), עומד על כ-27 יורו לשרשרת.

הוסקווארנה X-Cut

בהוסקווארנה טוענים כי בשרשראות ה-X-Cut גדל הזמן הנדרש בין השחזות ב-10% בממוצע ביחס לשרשראות איכותיות אחרות המוצעות כיום