Deutz-Fahr ZF Inovation Tractor
, ,

טרקטור הניסויים של ZF

Deutz-Fahr ZF Inovation Tractor

הטרקטור הנסיוני של ZF בניסוי טיפוס עלייה קיצונית על כביש חלק

ענקית מערכות הרכב וההינע הגרמנייה ZF חשפה טרקטור ניסיוני עם נגרר המציג מערכות בטיחות ועזר מתקדמות שפותחו במיוחד עבור מיכון חקלאי וטרקטורים. מדובר במערכות מתוחכמות המיועדות להעלות את יכולות הטרקטור בתנאים השונים מחד, ומאידך להגביר באופן משמעותי את רמת הבטיחות בנסיעה על כביש ציבורי – פעולה המתבצעת יותר ויותר על ידי טרקטורים גדולים, בעיקר באירופה, המשמשים גם כגוררים למטען כבד או לניוד עצמי עם מיכון חקלאי מגוון למרחקים גדולים יחסית. היכולת היום לנוע במהירויות של 60 קמ"ש, ואף יותר, עם טרקטור גבוה וכבד, הגורר נגרר ששוקל 20 טון אם לא הרבה מעבר לכך, בהחלט דורשת התייחסות למצבי חירום וליכולת כלים שכאלו להשתלב בבטיחות בתנועה ציבורית סטנדרטית.

Deutz-Fahr ZF Inovation Tractor

מבט על הסרן המונע בנגרר; המנועים מותקנים בתוך חישוקי הגלגלים

הטרקטור הניסיוני הוא מדגם דויץ-פאהר TTV 630 ואליו מחובר נגרר ייעודי להובלת תחמיץ או ירק מתוצרת פליגל הגרמנייה (Fliegl). ב-ZF עובדים על מגוון מערכות עזר ובטיחות שתוצגנה על שילוב הטרקטור-נגרר הזה, כאשר ראשונה שנחשפה היא מערכת הינע חשמלית לנגרר. מנגנון המותקן בצמוד למנוע הטרקטור מתפקד כגנרטור, ומספק חשמל לצמד מנועים המותקנים בתוך חישוקי הגלגלים באחד מסרני הנגרר. השליטה בהעברת הכוח מתבצעת באמצעות מערכת ISOBUS. המערכת שוקלת כ-300 ק"ג (גנרטור בטרקטור וצמד המנועים) והיא מעבירה 60 קילוואט הספק, שהם כ-82 כ"ס – מהטרקטור אל הסרן המונע בנגרר. מערכת זו מיועדת להעלות באופן משמעותי את יכולות ההובלה והניוד בתנאי שטח קשים, נסיעה בעלייה תלולה ולתרום להתנהגות בטוחה יותר על הכביש. במצבים אלו הופך ההינע בנגרר לעזרה הן באחיזה והן בהאטה או בבלימה, בפרט בתנאי רטיבות או קפיאה.

Deutz-Fahr ZF Inovation Tractor

ZF מבצעת את הניסויים עם המערכות החדשות על טרקטור דויץ-פאהר TTV 630

הרעיון במערכת זו של ZF הוא לאפשר לטרקטורים קטנים, קלים וחלשים יותר להתמודד עם נגררים במשקל ובגודל שעד כה, ללא ההינע הנוסף, לא היו אפשריים או לבטח לא מומלצים. עבור קבלן תחמיץ או ירק, למשל, ביצוע נסיעה הלוך חזור עם אותו הנגרר, אך עם טרקטור קטן וחסכוני יותר, מהווה חיסכון מצטבר משמעותי בעיקר בסעיף הדלק, אך גם בסעיפי הבלאי ובנזק הנגרם לשטח כתוצאה מהנסיעה עליו עם משקל גבוה. ב-ZF טוענים כי כאשר המערכת תוצע בשוק כתוספת לטרקטורים ונגררים מסוגים שונים היא תהיה אטרקטיבית דיה במחיר, בעלות נמוכה יותר מהמעבר לטרקטור גדול וחזק יותר.
בנוסף למערכת ההינע החשמלית דווח על פיתוח מערכות נוספות בטרקטור הניסיוני של ZF, שתיחשפנה במלואן בעתיד הקרוב. בין היתר מפתחת ZF מערכת מצלמות 360 מעלות מתוחכמת, שתשדר תמונת על של הטרקטור וסביבתו, מנגנון חיבור אוטומטי לנגרר או לציוד רתום המופעל באמצעות מסך המגע, והמוביל את הטרקטור אוטומטית בדיוק לנקודה הרצויה, ועוד.