Ferguson TE 20
Ferguson TE 20

הארי פרגוסון נוהג ב-Ferguson TE 20, אחד הטרקטורים החשובים בהיסטוריה

ב-6 ביולי 1946 התגלגל מפס הייצור במפעל פרגוסון שבקובנטרי באנגליה הטרקטור הראשון מדגם ה-Ferguson TE 20. הכלי האפור הגרום והקטן נודע בהמשך יותר בכינוי החיבה ‘Little Grey Fergie’ והוא היה יציר כפיו ופרי חזונו של הארי פרגוסון, מהנדס וממציא מוכשר יליד אירלנד (1884), שבדיעבד חתום על המכונה אותה אנו מכירים כטרקטור החקלאי המודרני. פרגוסון קנה את תהילתו בעיקר כממציא, מפתח ויצרן טרקטורים, אך ברזומה המדהים שלו נמצא בין היתר את העובדה שהוא היה הבריטי הראשון שתכנן, בנה והטיס את מטוסו בעצמו (ב-1909), הוא פיתח את מערכת ההנעה הכפולה של הלנד רובר הראשון (1946) והיה הראשון לתכנן ולבנות מכונית מירוץ פורמולה 1 עם הנעה כפולה (1961).

Ferguson P99 Climax 1961

ה-Ferguson P99 Climax מ-1961. הראשונה עם הינע 4×4

פרגוסון החל את הקריירה המפוארת שלו ב-1911, לאחר שסיים לעבוד בחנות האופניים של אחיו ופתח עסק משלו שמכר מכוניות מבית יצרניות שונות, טרקטורים חקלאיים וציוד חקלאי. הוא גילה עניין מיוחד בחקלאות והשקיע רבות בניסיונות להקל את חיי החקלאים הבריטיים בשעתו. בין היתר ייצר מחרשה שניתן היה לגרור עם פורד מודל T, אך עם הצלחה מוגבלת במכירות. פרגוסון ראה מגבלות רבות בציוד החקלאי שרובו ככולו היה נגרר בשעתו, המשך ישיר לשימוש בסוסים, רק שבעת ההיא כבר היו כלים מנועיים שגררו את הציוד. פרגוסון ראה בהפרדה בין הציוד החקלאי לכלי הגורר מגבלה שהפכה את רוב עבודות החקלאות למסורבלות ועדיין דורשות מאמץ פיסי. יש לזכור שעד לשנות ה-40 שימשו הטרקטורים כגוררים וצוידו בשיטת חיבור כזו או אחרת מאחור, אך ללא יכולת להרים את הציוד כאשר הוא אינו בשימוש.

Ferguson TE 20

הארי פרגוסון מדגים את יכולות ה-Ferguson TE 20 החדש (1946)

ב-1917 כבר היה להארי פרגוסון אב טיפוס פועל של מנגנון חיבור מהפכני של ציוד לטרקטורים, מנגנון המוכר כיום כ'שלוש נקודות'. הרעיון והביצוע היו פשוטים עד כדי גאונות: שתי זרועות תחתונות ביניהן מחובר מוט קשיח לשמירת מרווח קבוע ביניהן מתחברות כל אחת לשתי נקודות עיגון תחתונות בציוד הנישא, וזרועה עליונה המתחברת לנקודות עיגון עליונה בציוד שומרת על זווית קבועה של הציוד בעת ההרמה וההורדה (סה"כ 3 נקודות חיבור). תחילה בוצעה ההרמה וההורדה באופן מכאני (תבריג) אך מהר מאוד התווסף מנגנון הידראולי שהפך את המלאכה לפשוטה וקלה. מנגנון זה נרשם כפטנט ב-1926. באותה העת הגיעו נציגי פורד לאנגליה בחיפוש אחר מפעל שייצר עבור אנגליה והשוק האירופאי את טרקטורי Fordson – חברה-בת של פורד. פרגוסון נפגש אף עם הנרי פורד בכבודו ובעצמו במטרה להציע לו להתקין טרקטורים שלו את מנגנון 3 הנקודות המוגן בפטנט, אך רק ב-1939 הבשילה העסקה, עם חשיפת הפורד פרגוסון 9N שכלל את מנגנון ההרמה של פרגוסון. למעלה מ-300,000 טרקטורים מדגם זה יוצרו – בעיקר בדטרויט, ארה"ב – עד 1947.

Ferguson TE 20

מודעת פרסומת ל-Ferguson TE 20 משנות ה-50' (אנגליה)

שנה קודם לכן, ביטל הנרי פורד ה-2, נכדו של מייסד פורד – הנרי פורד – את ההסכם עם פרגוסון באופן חד צדדי, מהלך שלא מנע מפורד להמשיך ולהשתמש במערכת הזרועות המהפכנית אותה המציא פרגוסון. מהלך זה הסתיים ב-1952 לאחר מאבק משפטי ארוך בו ניצח לבסוף פרגוסון ואף זכה ב-9 מיליון דולר כפיצוי, סכום עתק באותם הימים, אך הוא נותר עם פטנט ובלי טרקטורים.
פרגוסון החל לייצר טרקטורים בעצמו לאחר הסכם שיתוף פעולה עם חברת סטנדרט הבריטית, שתכננה עבורו את הטרקטור הראשון מתוצרתו, כמובן עם מנגנון ההרמה הייחודי, ושכונה Ferguson TE 20. לטרקטור היו 20 כ"ס, ושמו נגזר מהמילים Tractor, England ו-20. הייצור החל כאמור במפעל פרגוסון בקובנטרי ב-1946 כאשר בעשור הקרוב (עד הפסקת הייצור ב-1956) יצאו את שערי המפעל למעלה מחצי מיליון פרגוסון TE 20. כמעט במקביל החל פרגוסון לייצר את הטרקטור גם בדטרויט, לאחר שההסכם עם פורד ירד אל הטמיון, ועשרות אלפי כלים נוספים שווקו בצפון אמריקה תחת השם פרגוסון TO 20, מלשון Tractor Overseas.
ב-1953 מיזג פרגוסון את חברתו עם חברת Massey Harris מטורונטו-קנדה, במטרה לייצר טרקטורים חקלאיים בכמויות גדולות עבור השוק האמריקאי, כאשר שם החברה שונה ל-Massey Ferguson ב-1958.
כיום מנגנון 3 הנקודות הוא חלק בלתי נפרד מכל טרקטור מודרני, אך עת הוצג הוא היה חריג ולמעשה שינה לחלוטין את כל שיטות העיבוד הממוכנות בחקלאות. הוא תרם יותר מכל להתפתחות הטרקטור המודרני, מכלי שהחליף את הסוס וכמוהו התמחה בגרירה, לכלי נושא ציוד, שהופך יחד עם המיכון המחובר אליו ליחידה עובדת אחת עצמאית. הפטנט הכה פשוט, קל וזול לייצור הפך את הטרקטור החקלאי המודרני למה שאני מכירים כיום. קשה לחשוב על 3 מוטות ברזל שהשפיעו על עולם המיכון החקלאי יותר ממנגנון 3 הנקודות הייחודי של פרגוסון, שהפך למוכר ומפורסם באמצעות הפרגוסון TE 20, 'אגדת טרקטורים' במלוא מובן המילה…

Ferguson TE 20

ספר רכב ל-Ferguson TE 20