טרקטור חשמלי Multi Tool Trac
, , , ,

הטרקטור החשמלי – עדכונים מהשטח

טרקטור חשמלי Multi Tool Trac

טרקטור חשמלי Multi Tool Trac


מה שהחל כאיור עם הבטחות, הפך לאב טיפוס ראשון ועתה כבר פועל אב הטיפוס השני. פרויקט הטרקטור החשמלי ההולנדי MTT (קיצור של Multi Tool Trac) ממשיך להתקדם והחברה הצעירה העומדת מאחורי הפרוייקט מצליחה לשמור על חשאיות מלאה אודות ההתפתחויות והשלב בו הטרקטור החשמלי הייחודי שלהם נמצא, כך שאנו ניזונים מהמידע הרשמי המשוחרר מעת לעת, וזה מוגבל ומצונזר למדי.
למי שפספס את הידיעה הקודמת נמליץ לחזור ולעיין בה (לחצו כאן). היזמים מאחורי ה-MTT מפתחים מזה כמה שנים טרקטור היברידי שבבסיסו מנוע דיזל קטן יחסית וחסכוני (שטאייר 6-ציל' עם 210 כ"ס) המתפקד כגנרטור המייצר חשמל, ו-4 מנועים קטנים המותקנים בגלגלי הטרקטור המייצרים 22-44 קילו-ואט כל אחד, בהתאם לדרישה. הרעיון בשיטה זו הוא בשימוש במנוע קטן ביחס לגודל הטרקטור, העובד בסל"ד קבוע ואידיאלי מבחינת צריכת הדלק, הרעש, ההספק ופליטת המזהמים. הכוח מגיע מצבר מצברים הניתנים להטענה חיצונית או באמצעות מנוע הדיזל המותקן על הטרקטור, כאשר העבודה חורגת מהזמן המתאפשר לפעולה ממצברים מלאים. המנועים החשמליים מאפשרים וויתור על כל מערכות העברת הכוח המסורבלות, הכבדות, היקרות והדורשות תחזוקה מאחר והמנוע הקטן יחסית צמוד לגלגל אותו הוא מניע, והוא מציע את המומנט המרבי שלו מ-0 סל"ד, מה שמהווה יתרון בכל מצב, אך בעיקר בעבודות במהירויות זחילה.
אנשי MTT פרסמו כי בימים אלו נמצא אב הטיפוס השני בניסויים אינטנסיביים באתר סודי בהולנד. הפרטים הנוספים שפורסמו מתייחסים למשקל הטרקטור – כ-10 טון – ולהתאמתו לעבודה עם ציוד סטנדרטי המוצע כיום בשוק, משמע – לא יידרש ציוד ייעודי עבורו, מה שכמובן הופך רכישת טרקטור שכזה להגיונית. גם הערכות המחיר שפורסמו עודכנו וכרגע מדובר על 250-300,000 יורו בהחלט לא זולים, אך בתחשיב הכולל תחזוקה ועלויות דלק לאורך זמן מדובר בעסקה מעניינת אם לא כדאית, בעיקר ככל שהיקף העבודה גדול יותר. המבנה הייחודי המתבסס על 2 קורות מאסיביות ארוכות המאפשרות הן בסיס גלגלים ארוך במיוחד (550 ס"מ!), הן מרווח גחון עצום והן מקום להתקנת ציוד בתחתית הטרקטור – בנוסף חזית ולירכתיים – מהווה בהחלט חריג ושונה בתחום, והוא אפשרי הודות להינע החשמלי החוסך במערכות, כאמור; ל-PTT שלוש יציאות כוח (PTO) – בחזית, מאחור ובאמצע.
טרקטור חשמלי Multi Tool Trac

טרקטור חשמלי Multi Tool Trac


פרט מעניין נוסף הוא בקבינה המפוארת, המגיעה מקלאאס, והמותקנת על מסילה המאפשרת הזזתה לפנים ולאחור בטווח של 225 ס"מ, בהתאם לאופי העבודה במתבצעת ולאיזור שעל המפעיל להתמקד בו. עוד ידוע בשלב זה כי ההינע הוא כמובן לכל הגלגלים, וכך גם ההיגוי. הסרנים מאפשרים פתיחה וסגירת מפתחם בטווח שבין 225 ל-325 ס"מ, שוב – במטרה להציע את המבנה המתאים והנכון ביותר לסוגי המשימות השונות. הטרקטור הייחודי מותאם להעמסת עד 5.0 טון מטען על גבו. עדכון מגיע גם לגבי תחילת השיווק המתוכנן, שנדחה מהערכות בעבר שדיברו על אמצע 2018 להערכות עדכניות יותר המדברות על תחילת 2019 – תחילת השיווק המסחרי של המוצר המוגמר.
ככל שעובר הזמן נראה כי מדובר בפרוייקט רציני שנכון להיום מקדים גם את ענקי התעשייה וללא ספק, לכשיושלם בהצלחה ויתחיל להימכר, יקבע סטנדרט חדש ומעניין בתחום המיכון החקלאי המודרני. אנו נמשיך לעקוב אחר פרויקט שאפתני ומתקדם זה, ונעדכן ככל שיתקבל מידע חדש.