Fendt MARS

Fendt MARS

Fendt MARS


יצרנית הטרקטורים והמיכון החקלאי הגרמנייה פנד (Fend, בבעלות AGCO האמריקאי) הודיעה על עבודת מחקר מעמיקה המתבצעת בחדרי החדרים באגף מיוחד במטה החברה ב-Eurasburg שבגרמניה תחת הכותרת MARS. החברה דיווחה לראשונה על הפרוייקט הייחודי כבר במאי בשנה שעברה, אבל אף פרט או מידע קונקרטי לא דלף, וגם עתה, לאחר שחרור כמה משפטים לקוניים ואיורי מחשב, רב הנסתר על הגלוי.
ובמה מדובר? משם הפרויקט ניתן להתבלבל ולחשוב שבפנד עוסקים בתוכניות ליישוב המאדים, אבל ה-MARS במקרה זה הוא קיצור של Mobile Agricultural Robot Swarms שפירושו בתרגום חופשי משהו כמו "להקות רובוטים חקלאיים ניידים". בפנד עובדים חזק ועמוק אל העתיד, נכון יותר – חקלאות העתיד, והכיוון אליו הולכת החברה הנחשבת למובילה טכנולוגית כיום בתחומה הוא רובוטים קטנים ש"יפשטו" בעתיד על שטחים חקלאיים ויבצעו את כל המשימות בעצמם, ללא מגע יד אדם, מבלי להכניס ציוד כבד ומסורבל וביעילות שאינה מוכרת כיום. לא ברור היכן הפרוייקט עומד כיום והאם יש כבר אבות טיפוס פועלים, אבל מהאיורים וההסברים שפורסמו מטעם פנד הכיוון ברור למדי; בפנד לא ממציאים שום דבר חדש או מהפכני שהטכנולוגיה לגביו עוד לא קיימת; מה שהם מנסים לעשות הוא ריכוז ושיתוף מגוון טכנולוגיות שונות לכדי מערכת פועלת אחת, יעילה ומדוייקת. הרובוטים הקטנים הם למעשה כלים חקלאיים לכל דבר שמותאמים למשימה או משימות ספציפיות בשדה – החל מעיבוד הקרקע, דרך הזריעה והדישון, הדברה ועישוב מדוייקים ועד לקטיף/בציר/קציר. על פי פנד יחליפו בעתיד להקות רובוטים קטנים את הכלים הגדולים הפועלים כיום בשירות החקלאות, ובאופן יעיל ומדוייק בהרבה – ובעיקר תוך גרימת נזק אפסי לקרקע, שימוש מדוייק ומושכל בדשנים וחומרי הדברה (מה שאמור להעלות את איכות ונקיות התוצרת), ניצול מערכות ענן, ניווט לוויני וקשר בין הרובוטים ויכולת תפקוד והשלמת החסר גם אם רובוט אחד נפגע או יוצא מכלל שימוש.
Fendt MARS

Fendt MARS


המסר והכיוון אליו הולכים בפנד עם פרויקט ה-MARS המסקרן הוא ההיפך מהמגמה השלטת כיום, של גידול מתמיד של הציוד החקלאי, בעיקר הטרקטורים הגוררים ומפעילי הציוד. מעניין עוד יותר הכיוון העתידי של פנד, שהיא כידוע היצרנית המציעה כיום את הטרקטור החקלאי הסטנדרטי החזק והגדול בשוק – הפנד ואריו 1050.
על חזון פנד, שאולי אף יקרום פלסטיק וחומרה, "ישוחרר" נחיל רובוטים קטנים בשטח, ו…זהו. תכנות מוקדם או תוך כדי עבודה יספיק בכדי שהשטח יטופל והגידולים ילבלבו. הקשר המתמיד והקורדינציה בין הכלים הקטנים הופך את פעולתם למקשה אחת וכמובן, בניגוד לבני אדם, יכולת העבודה שלהם היא 24/7 ללא תלונות על קושי או התעייפות. הרובוטים ייוצרו כמכונות בסיסיות שניתן יהיה להתאים ספציפית לשימוש המיועד, הן מבחינת האבזור והציוד והן מבחינת התכנות. בדומה לטכנולוגיה הקיימת כבר כיום ברובוטים לכיסוח דשא, כך ייטענו גם הרובוטים העתידיים של פנד באמצעות "תחנת כוח" נגררת שתעמוד בשדה, ותמלא את המצברים לכל רובוט שמצבריו יתרוקנו; ברגע שרמת הטעניה תגיע לשלב מסויים, ייסע הרובוט בעצמו אל תחנת הטעינה וימלא מצברים, תרתי משמע.