Conver Greenbot robot tractor
, , ,

הטרקטור האוטונומי הראשון לייצור?

Conver Greenbot robot tractor

Conver Greenbot robot tractor


לא מעט מדובר בשנים האחרונות על טרקטורים אוטונומיים – או רובוטיים, בשמם האחר – המתוכננים, נבנים ואף עוברים בדיקות וניסויים במקומות שונים בעולם. הבולט והמתקדם מבין כל הפרויקטים עד כה הוא ככל הנראה ה-Spirit האמריקאי שכבר אי-אלו אבות טיפוס שלו ממש עובדים, אך טרם הוחל בייצור המסחרי ובמכירה.
עתה נראה כי הטרקטור האוטונומי הסדרתי נמצא ממש מעבר לפינה, עם הבטחה מצד חברה הולנדית בשם Conver להתחיל לייצר – ולשווק – כבר "במהלך 2016" את הטרקטור האוטונומי/רובוטי פרי פיתוחה, המכונה Greenbot. מדובר במכונה חקלאית כפולת הנעה המיועדת לגרור או לשאת ולהפעיל מגוון ציוד חקלאי באופן עצמאי לגמרי, עם ניהוג עצמי ושליטה עצמית ביחידת ההינע ובציוד הרתום/נגרר.
היצרנית מייעדת את הטרקטור הרובוטי הראשון מתוצרתה ל"משימות חקלאיות פשוטות", שאינן דורשות חשיבה אנושית או פתרון בעיות מורכבות תוך כדי תנועה (במילים אחרות: שאינן דורשות מפעיל), דוגמת קציר, גיבוב, ריסוס, דישון וכיסוח מדשאות גדולות דוגמת מגרשי גולף – בשטח מוגדר.
ה-Greenbot מצויד במנוע פרקינס בנפח 3.4 ליטר או במנוע FPT (פיאט) לפי בחירה, המייצר 100 כ"ס. ההינע הוא כפול וכך גם ההיגוי, ובשתי הקצוות מוצעות יציאות כוח (1,000 סל"ד) וזרועות הידראוליות. הקדמיות מסוגלות להרים עד 750 ק"ג והאחוריות עד 1,500 ק"ג. Conver תציע את ה-Greenbot בשני רוחבי מרכב: 130 או 180 ס"מ, בשניהם מרווח הגחון המינימאלי יעמוד על 35 ס"מ עם הצמיגים הסטנדרטיים. ניתן יהיה להגביה את מרווח הגחון באמצעות התקנת גלגלים גדולים יותר, לפי דרישה.
Conver Greenbot robot tractor

Conver Greenbot robot tractor


המטרה היא כמובן "לשחרר" את החקלאי או הקבלן מעלויות המפעיל היקרות – מרכיב ההופך יותר ויותר משמעותי בתחומי החקלאות השונים. לצורך כך כוללת המכונה החדשה טכנולוגיית GPS מובנית, ניהוג עצמי, אפשרות להכניס נתונים למחשב ה-Greenbot לצורך ביצועי משימות שונות באופן עצמאי, אפשרות למצב "מעקב" אחר טרקטור אחר ועבודה במקביל אליו ועוד. למעשה על החקלאי להכניס את הנתונים של החלקה וסוג המשימה הנדרשת – ולשחרר את הטרקטור הרובוטי לדרכו. אפשרות נוספת היא חזרה מדויקת על פעולות שכבר בוצעו; על החקלאי לבצע את המשימה פעם אחת (לדוגמא: קציר בחלקה מסוימת) ותוך כדי ביצוע המשימה מוקלטים כל נתוני הדרך, המהירות והמיקום על מכשור ייעודי לשם כך. את הנתונים יכול החקלאי להעביר באופן פשוט ומהיר ל"מוח" הטרקטור הרובוטי, וזה יבצע את המשימה במדויק פעם אחר פעם, לפי דרישה. המידע המועבר מהטרקטור אל ה-Greenbot הוא כה מדויק, עד שהוא כולל האצות והאטות, נקודות הרמת הציוד והורדתו, מידת ההרמה וההורדה המדויקת, ביצוע הסיבוב המדויק והחזרה לנקודת המוצא כפי שהוחלט וכויל. אנשי Conver מדגישים כי כמות המשימות שניתן להכניס לזיכרון של ה-Greenbot היא עצומה, ומאפשרת כיול מאות פעולות ומשימות שונות – די והותר לדרישות כל חקלאי או קבלן, גם אלו המעבדים חלקות רבות ושונות.
Conver Greenbot robot tractor

Conver Greenbot robot tractor


השליטה, הפיקוח והבקרה על ה-Greenbot נעשית באמצעות מסך מגע נפרד או מסך מגע המותקן בצד הרובוט. ניתן להפעיל או להפסיק את פעולת הטרקטור האוטונומי מרחוק, לקחת פיקוד, לשנות את הפקודות ולקבל נתונים שונים אודות ביצועי המשימה או המכונה עצמה. אמצעי הבטיחות כוללים חיישנים מיוחדים המאתרים מכשולים – סטאטיים או ניידים – ומאטים לפי הצורך, עד כדי עצירה מוחלטת. במצב כזה נשלחת הודעה מידית למכשיר הנייד או למחשב של החקלאי שבעצם מתריעה על תקלה ו"קוראת" לחקלאי לבוא ולבדוק במה מדובר.
על פניו נראה שיש בעיה, והיא נעוצה במחיר, העומד על 120,000 יורו לגרסת הבסיס. מדובר במחיר שניתן להגדירו באופן גס ככפול ממחיר טרקטור סטנדרטי עם 100 כ"ס – לעיתים מדובר אף בכמעט פי שלוש, תלוי ביצרן. אבל, בכל זאת ניתן להעריך שלמוצר כזה יש עתיד, משני היבטים עיקריים: ראשית, ככל שיהפוך ה-Greenbot לנפוץ יותר וייוצר במספרים גדולים יותר – כך ירד מחירו. גם הטכנולוגיה והמחשוב המותקנים בו הופכים זולים עם הזמן, כך שגם כאן צפויה אופציה להוזלה.
אבל, כבר עתה יכול כל קבלן או חקלאי המעסיק עובדים לעשות חשבון פשוט כמה עולה המפעיל, ואז זה רק עניין של זמן עבודה עד שהטרקטור האוטונומי "יישר קו" מבחינת העלויות, ובנקודה זו יתחיל להפוך לכדאי ומשתלם. נמשיך לעקוב בעניין