Fendt X Concept
, ,

מיכון חשמלי בחקלאות – התחזית

Fendt X Concept

פנד הגרמנייה חשפה ב-2013 אב-טיפוס פועל של טרקטור חשמלי בשם X Concept

תחזית שפורסמה באתר MarketResearchReports.Biz האמריקאי תחת הכותרת "כלי רכב חשמליים לתעשיות התשתיות והבניין, החקלאות והמכרות – 2015-2025" מלמדת כי התחום בו תתרחש הצמיחה המהירה והגדולה ביותר בעולם המיכון והציוד הכבד הוא ההינע החשמלי; הכוונה להינע היברידי (שילוב בין מנוע בעירה פנימית לבין מנוע חשמלי) ולהינע חשמלי בלבד, אשר לדעת עורכי המחקר יגדלו שניהם בין השנים 2015 עד 2025 לכדי שוק של 50 מיליארד דולר. לא משהו שכדאי להתעלם ממנו.
השימוש בכלי רכב שאינם מזהמים ושקטים הופך יותר ויותר לחובה באתרי עבודה סגורים או במרכזים אורבניים. בתנאים אלו החשמל נועד לאפשר 0 פליטת מזהמים וכמעט 0 רמת רעש. בתוך אלו נכללות גם במות ההרמה ההופכות לציוד נפוץ ומקובל יותר ויותר כאשר ההערכה היא שעד שנת 2025 רובן המוחלט יונע בחשמל בלבד.

Merlo 40.7 Hybrid

מרלו היא היצרנית הראשונה להציע מעמיס טלסקופי היברידי, כאשר היכולת להטעינו באמצעות מערכת אגירת חשמל פוטו-וולטאית מורידה את עלויות התחזוקה והתפעול בעד 30% ביחס לכלי קונבנציונאלי מקביל

באתרים פתוחים, בהם פועל ציוד כבד יותר, החשמל נועד לתרום לחיסכון בצריכת הדלק, יותר מאשר לדאוג לאוויר נקי ורעש נמוך. שם גם נדרש הרבה כוח והקונספט המקובל כיום של מנוע בעירה פנימית המשולב עם מנוע חשמלי (לא פעם כאשר מנוע הדיזל משמש כגנרטור, המניע את המנועים החשמליים המותקנים בצמוד לגלגלי הרכב). בשני תחומים אלו – של הציוד הקומפקטי יותר, החשמלי ושל הציוד הכבד, ההיברידי – מעריכים האנליסטים שמגמת הגידול והצמיחה תעלה בחדות בשנים הקרובות.
יצרניות ענק כמו קטרפילר, קומטסו, היטאצ'י, ג'ון דיר ואחרות כבר מציעות ציוד כבד היברידי, בעוד יצרניות קטנות יותר מציעות ציוד קומפקטי יותר שהוא כבר על טהרת החשמל בלבד.

Kinze 3660 Planter

באביב הקרוב מתוכנן להתחיל השיווק המסחרי הראשון של מזרעה המופעל חשמלית. Kinze האמריקאית תציע את המזרעה 3660 בה מנגנון חשמלי בלתי תלוי אמון על החדרת הזרעים לקרקע במרווחים מדויקים ובעומק קבוע ברמת דיוק, אמינות ומהירות חסרת תקדים כיום

במקביל אך ללא קשר ישיר מתחזקת המגמה לשימוש בציוד חקלאי חשמלי, עם עוד ועוד פיתוחים והמצאות בתחום. האנליסטים מעריכים כי בתחום המיכון החקלאי נפח גדול של הטרקטורים החקלאים שייוצר עד 2025 יהיה על טהרת החשמל. מדובר בנתון מפתיע בהחלט, בעיקר לנוכח מיעוט היצרניות העוסק בפיתוח טרקטורים וציוד חקלאי חשמליים כיום, במלוא העוצמה, אך התהליך כבר החל, ללא ספק; צורת ומבנה הציוד החקלאי ישתנו באופן ניכר, להתאמה לשימוש באנרגיית החשמל במקום מנוע הבעירה הפנימית ומערכות העברות הכוח המקובלות כיום, באופן שלא השתנה עקרונית עשרות שנים. אנו נראה עוד ועוד ציוד נגרר או רתום הפועל על טהרת החשמל, כאשר הטרקטורים יהפכו עוד ועוד לסוג של גנרטור – בין אם בעצמו חשמלי ובין מונע במנוע דיזל – שייצר ויספק חשמל לציוד הנגרר.

Weidemann eHoftrac

Weidemann הגרמנייה היא היצרנית הראשונה להציע מעמיס אופני חשמלי סדרתי. דגם ה-eHoftrac הקומפקטי פותח ומיועד בעיקר לעבודות חקלאיות, בפרט בקרבת בעלי חיים ובמקומות סגורים

שמועות מזה מספר שנים מלמדות כי יצרנית המיכון החקלאי והטרקטורים הגדולה בעולם – ג'ון דיר – עובדת על פיתוח טרקטורים היברידיים וחקלאיים מזה מספר שנים במטרה להציע מוצר מוגמר לפני המתחרים. כמה אבות טיפוס כבר פועלים מזה כמה שנים ומעט מידע דולף החוצה בשל סודיות הפרוייקט והניסויים.
דוגמא ראשונה למוצר המוכן לייצור כבר ראינו במהלך תערוכת 'אגריטכניקה 2015' כאשר יצרנית הטרקטורים והמיכון החקלאי הגרמנייה Fendt חשפה את המגוב הראשון המופעל באמצעות מנוע חשמלי באמצעות חשמל המסופק מהטרקטור המפעיל אותו, דרך יציאה ייעודית מאחור, לצד היציאות ההידראוליות.

Multi Tool Trac

ה-Multi Tool Trac הוא קונספט של טרקטור חשמלי המפותח בהולנד, עם כוונות ייצור ושיווק במהלך השנים הקרובות

אין ספק שתחום הציוד ההיברידי והחשמלי נמצא רק בתחילת הדרך, ואל לנו להיות מופתעים שזו המגמה, ושלא ניתן להתעלם ממנה. היתרונות הרבים שבהינע החשמלי המלא הוא המשולב (היברידי) ברורים כשמש, כאשר מה שמפריד בין אימוץ מלא של שיטות אלו לבין המשך ייצור כלים בעלי מנועי בעירה פנימית הוא רק עניין העלות של פיתוח וייצור ציוד כזה, וכמובן – זמן. אנו נמשיך לעקוב ולעדכן

Fendt Former 12555 X

פנד הגרמנייה חשפה מגוב רוטורי שמנועיו מופעלים חשמלית, עם כוונה להציעו בייצור סדרתי עד סוף 2016:
Fendt Former 12555 X – יחידת המנוע במרכז הרוטור

מזרעה חשמלית מתוצרת Kinze
מעמיס חשמלי לרפתות של Weidemann
הטרקטור החשמלי של ג'ון דיר
המגוב החשמלי של Fendt