Tree Climbing Israel

צילומים: אלמוג חלילי

Tree Climbing Israel

Tree Climbing Israel

בחוה"מ סוכות, בסוף ספטמבר, נערכה במתחם בית הספר החקלאי המיתולוגי 'מקווה ישראל' שבחולון תחרות טיפוס העצים הראשונה בישראל. התחרות הנה פרי יוזמתם ועבודתם של דרור לזרוביץ ורונן מיארה (מוקה) – גוזמי עצים בהכשרתם ובמקצועם. השניים יזמו את התחרות במטרה להקים את הארגון הראשון בארץ למטפלי עצים על מנת לקדם ולשפר את תחום הטיפול בעצים במדינת ישראל ולהבאתו לרמה בינלאומית – בין היתר כדי להכשיר נציגי ישראל שישתתפו בתחרות הבינ"ל של ארגון ה-ISA.
Tree Climbing Israel

Tree Climbing Israel


ארגון ה-ISA (קיצור של International Society of Arboriculture) מאגד את כל העוסקים בתחום מקצוע העצים. מקורו בארה"ב וכיום יש לו סניפים ברחבי העולם. מקור המילה 'ארבוריסט' הינו 'עץ' בלטינית. ארבוריסט הינו מומחה-עצים, העוסק בכל היבטי הטיפול והטיפוח של עצים, כולל שתילה והעתקת עצים, גיזום וכריתה, אבחון וטיפול בבריאות עצים ואדמה, הערכת רמת הסיכון של עצים ועוד. ברוב העולם המקצוע ידוע בכינוי 'ארוביסט', 'רופא עצים', או 'מנתח עצים', ואילו בארץ מקבילים את שירותי הארבוריסט לאלו הניתנים על-ידי אגרונום וגוזם עצים מומחה.
Tree Climbing Israel

Tree Climbing Israel


על מנת לקבל הסמכה מהארגון, מומחי-עצים צריכים לעבור בחינה מקיפה על כל היבטי הטיפול בעצים ולהתעדכן בנהלים וגישות חדשות בתחום באופן שוטף. כמו כן, לקיים את הקוד האתי של הארגון. על מנת להשתייך לארגון יש צורך לקדם את הענף בארץ וחלק מזה הוא קיום תחרויות בסטנדרטים של הארגון הבינ"ל.
כיום, דואג משרד החקלאות לקדם ולשפר את תחום העצים בארץ באמצעות עריכת קורס 'גוזם מומחה' וכן השתלמויות וימי עיון. כמו כן, משרד הכלכלה (התמ"ת לשעבר) דאג החל מלפני כ-6 שנים להכשיר מדריכים לעבודה בגובה ובתחום טיפול בעצים וגיזומם.
Tree Climbing Israel

Tree Climbing Israel


"אנו מאמינים שטיפול איכותי בעצים דורש כלי עבודה מקצועיים, ידע נרחב ואנשי מקצוע בעלי ניסיון והכשרה מתאימים. אנו מעוניינים להעלות את רמת העוסקים בתחום במדינה לרמה הבינלאומית הנדרשת, שמנו לנו למטרה לקדם כל מטפל בעצים ולהסמיך אותו לרמה בינלאומית" מסכמים דרור ורונן, צמד יוזמי התחרות, את הרעיון באופן כללי.
Tree Climbing Israel

Tree Climbing Israel

התחרות כללה את התחנות הבאות:
א. תחרות פוט-לוק (טכניקת נעילת רגליים לטיפוס מהיר על החבל)
ב. תחנת חילוץ בגובה
ג. תחנת זריקת חבל
ד. תחנת טיפוס חופשי
ה. תחנת עבודה במעטפת העץ

Tree Climbing Israel

Tree Climbing Israel


בנוסף לתחרות הייחודית התקיימה תצוגה של החברות הגדולות בתחום שנתנו חסות לתחרות כ"שירות וציוד" שהציגו מגוון רחב של משורים וציוד גינון, echo ואורגון, TK שיווק והפצה ועוד. בנוסף נהנו המשתתפים והצופים באירוע מדוכני הסברה של משרד החקלאות וקק"ל, סיורים בגן הבוטני במקווה ישראל, סדנאות ופעילויות חווייתיות לילדים כפארק חבלים וסדנאות יצירה.