CASE Optum
,

קייס אופטום החדש – קונספט חדש

CASE Optum

CASE Optum

קייס, חטיבת טרקטורים, מיכון חקלאי וציוד כבד אמריקאית הנמצאת כיום בבעלות פיאט האיטלקייה, משיקה סדרת טרקטורים חדשה בשם קייס Optum. בסוף יולי חשפנו כאן פרטים ראשונים אודות הטרקטור החקלאי החדש, ועתה חושפים בקייס את המפרט המלא ותמונות נוספות – והיה למה לחכות. כפי שציינו כבר אז, ממוצבת הסדרה החדשה בין הסדרות Case IH Puma לבין CASE IH Magnum.

CASE Optum

CASE Optum

לפני הירידה לפרטים, שימו לב לנקודה מעניינת המעידה במקצת על הכיוון אליו הולך המיכון החקלאי כיום בכלל, הטרקטורים החקלאיים בפרט, והיא בהצהרות קייס לגבי ייעוד הכלי; אם בעבר תוכנן המיכון החקלאי – ציוד לעיבודים, ציוד לחציר וקש, מכבשים, מרססים וכיו"ב – על פי היצע, יכולות וביצועי הטרקטורים, הרי שכיום נראית מגמה הפוכה; "קייס גאה לחשוף את ליין הציוד לחציר וקש, המכבשים והמגובים החדשים לשנת 2016 – יחד עם סדרת טרקטורים חדשה שתוכננה ומותאמת בשלמות להפעיל ציוד זה", אומר עם חשיפת האופטום החדש דייב הנדרסון, מנהל השיווק של הציוד למשקי בע"ח בקייס. היצרניות מנסות כיום להציע ציוד למשקי חי ברמת התאמה מושלמת, הן מבחינת הגדלים השונים, הביצועים, הטכנולוגיה והטרקטורים הנדרשים לשם הפעלתם באופן המיטבי. הטרקטור החדש 'קייס אופטום' אמור להתאים לנישה ספציפית של דרישות מצד חקלאים, נישה שהיא ככל הנראה גדולה מספיק בכדי שבקייס יפתחו עבורה טרקטור חדש. קייס אופטום תוכנן בראש ובראשונה עבור השוק האירופאי, שוק בו קטגוריית ההספק של 250-300 כ"ס נשלט על ידי פנד הגרמנייה וג'ון דיר, כאשר לקייס לא היה בו נציג תחרותי מספיק.

CASE Optum

CASE Optum

קייס אופטום מכסה פער שהיה קיים בהיצע קייס בין הדגמים החזקים בסדרה פומה לבין דגמי סדרה מאגנום הגדולה – והכבדה יותר; ההיצע לא כלל טרקטורים הקרובים יותר לממדי הטרקטורים מסדרה פומה עם ההספק והכוח המוצע בדגמי הביניים בסדרה מאגנום. אצל החברה האחות ניו הולנד, למשל, מוצעת סדרה T7 הרב-גונית, בתוכה כלולים דגמי ביניים שכאלו, אך גם שם נעשה כעת סדר: במקביל לחשיפת סדרה אופטום החדשה של קייס תחשוף ניו הולנד סדרה מקבילה משלה, שתכונה T7 HD, מלשון Heavy Duty, שלמעט שינויי צביעה ועיצוב תהיה זהה לסדרה אופטום החדשה של קייס. פרטים מלאים אודות סדרה זו טרם פורסמו, למעט תמונה והמידע כי מדובר בדגמים זהים לדגמי סדרה אופטום.
סדרה אופטום כוללת למעשה שתי גרסאות בלבד – Optum 270 CVT ו-Optum 300 CVT, שכבר משמן ניתן להבין מהו הספק המנוע ומהי שיטת העברת הכוח (CVT = גיר רציף). שני הדגמים מצוידים במנוע FPT (פיאט תעשייתי) 6-צילינדרי בנפח 6.7 ליטר, המציע 271 כ"ס באופטום 270 ו-300 כ"ס באופטום 300. בשני הדגמים עולה הספק המנוע המרבי לזמן קצר לכדי 290 ו-313 כ"ס, בהתאמה, על פי הצורך. ההספק המוצהר ב-PTO – אולי הנתון החשוב ביותר בדגמי הסדרה החדשה – עומד ב-Optum 270 CVT על 240 כ"ס וב-Optum 300 CVT על 270 כ"ס. הודות לגיר הרציף מסוגל האופטום החדש להגיע למהירות מרבית של 53 קמ"ש.

New Holland T7 HD

New Holland T7 HD

החלק המעניין יותר במפרט מתייחס לממדים ולמשקל; עם משקל עצמי של כ-10.5 טון מתמקמים צמד דגמי האופטום החדשים היטב בין דגם הפומה החזק – ה-240, שמשקלו 8.7 טון, לבין דגמי המאגנום 280 ו-310, השוקלים כ-13 טון מוכנים לעבודה. אבל, עם הספק דומה ואף גבוה משל המאגנום הגדול והכבד, מדובר בהבטחה לביצועים מרשימים יותר, צריכת דלק נמוכה יותר ודחיסת קרקע נמוכה משמעותית. זאת אומרת – האופטום מציע הספק דומה לשל המאגנום הגדול משמעותית (ראו מיד), אך עם הרבה פחות משקל. הכי מעניין הוא העיון בממדי האורך, כאשר עם אורך כולל של 627 ס"מ ובסיסי גלגלים בן 309 ס"מ למאגנום, אורך כולל של 547 ס"מ ובסיס גלגלים של 288 ס"מ בפומה מפתיע האופטום עם אורך כולל הקצר אף משל הפומה החלש יותר: 529 ס"מ בלבד. מנגד, בסיס הגלגלים שלו ארוך יותר, ועמד על 300 ס"מ. ניתן לסכם באופן גס שהקייס אופטום החדש חזק כמו המאגנום (לפחות כשני דגמים מהסדרה), קומפקטי בממדיו אף מהפומה החלש יותר – וממוקם בין שתי הסדרות מבחינת המשקל. קייס מציידת את דגמי האופטום עם מערכת הידראולית חזקה המוצעת בשתי רמות ספיקה, על פי העדפות הלקוח: 165 או 220 ליטר/דקה. כושר ההרמה בזרועות מרשים ועומד על למעלה מ-11 טון מאחור ולמעלה מ-5.8 טון בזרועות הקדמיות (אופציה). נפח מיכל הדלק מרשים אף הוא עם נתון האומר 630 ליטר.
סדרת האופטום תוכננה ככל הנראה על בסיס שלדת הדגמים העדכניים ביותר של ניו הולנד T7 אך עם די והותר שינויים, שיפורים וחידושים להצדיק את התכנון כחדש לגמרי. ככלי האמור גם לתפקד על כבישים ציבוריים מוצעת כאופציה מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה – נתון שהפך מזמן לסטנדרט בכל מכונית מודרנית. תוספות מעניינות נוספות הן מערכת ניהוג אוטומטית ובקרה ושליטה על לחצי האוויר בצמיגים – מתוך הקבינה.

CASE Optum

CASE Optum

עוד לבחירה מוצעים כמה סוגי גלגלים וצמיגים, כמה רמות ספיקה למשאבה ההידראולית, שיכוך קדמי, שיכוך תא המפעיל ועוד.
השילוב להפעלת ה-PTO (קדמי מוצע כאופציה) נעשה חשמלית מתוך תא המפעיל, וכולל מצבי 'חיסכון' כאשר לא נדרש מלוא ההספק להפעלת הציוד הרתום/נגרר. מערכת אוטומטית לוויסות מהירות ועוצמת מניפת קירור המנוע מצטרפת אל יתר הטכנולוגיה המתקדמת במטרה לחסוך בדלק.
שיווק סדרת האופטום החדשה צפוי להתחיל בתחילת 2016. בקייס צופים 'הגירה' מצד לקוחות של דגמי הפומה החזקים מחד ודגמי המאגנום החלשים יותר מאידך אל עבר הטרקטור החדש, וכמובן שגם מלקחות מתחרים כאשר כאמור עד כה בקייס לא הציעו מתחרה חזק מספיק.