,

חשיפה: 9RX – ה'סטייגר' של ג'ון דיר (וידאו)

John Deere 9620RX

John Deere 9620RX

לאחר שנים של שליטה של המתחרה המרה CASE בקטגוריה הקטנה-אך-יוקרתית של טרקטורי העיבודים הכבדים ביותר, הנעים על זחלים ובעלי המרכב הפריק, נשברו גם אנשי הענק הירוק. מסתבר שבקייס ראו את הנולד (ואצל יצרניות נוספות) כאשר השיקו ב-1997 גרסת זחלי גומי של טרקטור הסטייגר הפריק הגדול, שהציע בראש ובראשונה פתרון גם אם חלקי לדחיסות הקרקע הגבוהה שהתלוותה לטרקטורים הפרקיים הגדולים אז, כמו היום. מפעל האחים דאגלס ומוריס סטייגר (Steiger) בפארגו שבצפון דקוטה, כיום בבעלות קייס, הוציא עוד ועוד טרקטורים זחליליים, לצד הפרקיים הסטנדרטיים, ולאט לאט הצטרפו לתחרות יצרניות כמו ניו הולנד האמריקאית (בבעלות איטלקית), וורסטיל הקנדית ועוד. בג'ון דיר הציעו את סדרת ה-9T – גרסת זחלים של סדרה 9R ואף טענו במהלך השנים פה ושם כי הקונספט על פיו בנוי ה'סטייגר' הזחלי אינו יעיל ומסורבל מדי.

John Deere 9570RX

John Deere 9570RX

אבל, לפני כשנה חשפה ג'ון דיר כמעט בחשאי בפני סוכנים בארה"ב אב טיפוס ראשון של הג'ון דיר 9RX – גרסתה לנושא, טרקטור פריק ומונע באמצעות זחלים שברור מול מי הוא יתייצב כמתחרה. "ריכזנו את כל הידע והניסיון שצברנו ב-20 השנים האחרונות בתחום מערכות הזחלים בסדרות 8RT ו-9RT ויישמנו את מה שלמדנו במערכת הזחלים המותקנת ב-9RX, המתבססת על 4 מערכות זחל נפרדות", אומר ג'ון גריפית, מנהל השיווק העולמי של הטרקטורים עתירי ההספק בקונצרן. במילים אחרות, מכובסות פחות, ניתן להבין זאת גם כך: "חיכינו שזה יעלם, חשבנו שזה לא ימכור וקיווינו שחברת קייס תתאדה – אבל זה לא קרה. בסופו של דבר נאלצנו להציע את גרסתנו לנושא, מאחר וג'ון דיר לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור – באף תחום". או משהו בסגנון. וכך הגענו אל החשיפה הראשונה והמלאה של סדרת הטרקטורים החדשה של הירוקים – ג'ון דיר 9RX, למעשה פסגת היצע הטרקטורים של היצרנית ואחד הטרקטורים החקלאיים הגדולים בעולם, ועם יומרות להתמקם גבוה מאוד בסגמנט הטרקטורים בכלל.

John Deere 9RX CommandView III Cab

John Deere 9RX CommandView III Cab

ההיצע כולל כבר במעמד החשיפה לא פחות מ-7 גרסאות, כאשר 3 הספרות האחרונות מתייחסות להספק המרבי. ג'ון דיר 9470RX, ג'ון דיר 9520RX, ג'ון דיר 9570RX וג'ון דיר 9620RX. שלושת הגרסאות האחרונות מוצעות גם בתצורת סקרייפר, לעבודות עפר ותשתית. מערכות הזחלים מתבססות אמנם על מערכות כפולות מהסדרות 8RT ו-9RT אך בג'ון דיר טוענים כי בסדרה 9RX מדובר בפיתוח חדש המותאם לטרקטור הכבד. המערכת, למשל, משתמשת בזחלים קצרים יותר, באופציות רוחב של 30" ו-36" (בס"מ: 76.2 ו-91.4, בהתאמה) ועם מערכות תומכות וגלגלים המבטיחות כוח התנגדות נמוך משל המתחרים, וכפועל יוצא – דורשות פחות הספק וצריכת דלק.

John Deere 9RX CommandView III Cab

John Deere 9RX CommandView III Cab

היצע המנועים כולל 2 אופציות בסיסיות המוצעות כל אחת בכמה רמות הספק. דגמי ה-9470RX וה-9520RX מונעים באמצעות מנועי PowerTech PSS בנפח 13.5 ליטר מבית ג'ון דיר בעוד ה-9570RX וה-9620RX מונעים באמצעות מנועי QSX15 מתוצרת קאמינס. דגש רב הושם בסדרה 9RX החדשה על תא המפעיל, ולקבינה כאן קוראים CommandView III. בין היתר מציעה סביבת עבודה מתקדמת ומפוארת זו מערכת מידע וטלקומוניקציה מתקדמת מסוג CommandCenter, שכאן מדובר בדור הרביעי שלה. כמובן שבהיצע מערכות ניהוג אוטומטיות, כל הטכנולוגיה המתקדמת המוכרת מדגמים קטנים יותר של ג'ון דיר ויומרה להציע את שדה הראיה הטוב בקבוצה. כמצופה ממפלצת עיבודים ענקית מוצעת בסדרה זו גם מערכת הידראולית רבת עוצמה ומתקדמת. במקרה דנן מדובר במערכת המבוססת על זו המותקנת בסדרות 9R/9RT לאחר שיפורים וחיזוקים עם עוצמתך ספיקה מרבית של 435 (!) ליטר/דקה ו-8 יציאות הידראוליות מאחור, כסטנדרט.

CASE Quadtrac 620

אותו צריך לנצח: קייס סטייגר קוואדטראק

"הטרקטורים החדשים מסדרה 9RX יאפשרו ללקוחות לעבוד גם בתנאי לחות, למנוע החלקות מיותרות ולייעל את העבודה בתנאים אלו" מציין גריפית בהודעה לעיתונות. כוונתו בעיקר לעבודה במדרונות ובשיפועי צד, שם אין לתצורה היחודית של דגמי הקוואדטראק של קייס (ודומיהם) מתחרים. עד עתה. ג'ון דיר יערכו השקה רשמית ומלאה של סדרה 9RX בפני הציבור באחת התערוכות החקלאיות המתוכננות בארה"ב בזמן הקרוב, עוד בסתיו 2015. השיווק והמכרות יחלו במקביל.