קלאאס (CLAAS) הגרמנייה נוסדה ב-1913 ומאז היא בבעלות משפחת קלאאס; עם מחזור מכירות שנתי של כ-4 מיליארד יורו ודירוג כרביעית מבין יצרניות המיכון החקלאי בעולם, מתמקם הקונצרן הגרמני גם כגדול בעולם בתחומו שנמצא בידיים פרטיות-משפחתיות. לא מכבר הודיע דובר החברה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם ענקית הצמ"ה הגרמנייה-בי"ל ליבהר (Liebherr), על פיו תייצר זו האחרונה את הדור הבא של המעמיסים הטלסקופיים עבור קלאאס, שככל הנראה ימשיך להימכר תחת המותג CLAAS Scorpion. הכלים הראשונים אמורים לרדת את פס הייצור בתחילת 2018.

קלאאס סקורפיון ימשיך להגיע מ-Kramer עד לתחילת 2018

קלאאס סקורפיון ימשיך להגיע מ-Kramer עד לתחילת 2018


במקביל, באופן צפוי למדי, הודיעו הנהלות החברות קלאאס ו-Wacker Neuson Group במשותף על סיום ההתקשרות ביניהן בתחום ייצור המעמיסים הטלסקופיים, מוצר שכיום Wacker Neuson Group מספקת לקלאאס. מעמיסי קלאאס הם למעשה תכנון וייצור מלא של Wacker Neuson Group ולמעט הצביעה, שמות הדגם והשיווק (הנעשה באמצעות רשת סוכני קלאאס במגזרים החקלאיים) מדובר במעמיסים המוצעים על ידי קונצרן Wacker Neuson Group גם תחת שם המותג Wacker Neuson וגם תחת שם המותג Kramer. יצרנית זו האחרונה – Kramer-Werke GmbH – הנה חברה-בת של Wacker Neuson Group ומעמיסי קלאאס ממשפחת ה-Scorpion הנם למעשה במקור מעמיסי Kramer ופרי תכנונה.
מעמיס טלסקופי Kramer – רק הצבע ושם הדגם שונים מהמעמיסים המוצעים על ידי CLAAS

מעמיס טלסקופי Kramer – רק הצבע ושם הדגם שונים מהמעמיסים המוצעים על ידי CLAAS


אבל, לא מדובר רק בידיעה איזוטרית על החלפת קבלן משנה זה באחר אצל יצרנית ענק. המעבר לעבודה מול Liebherr כולל בחובו השלכות מרחיקות לכת עבור קלאאס, הרבה מעבר לכתובת לאספקת המעמיסים הטלסקופיים שלה. קונצרן ליבהר, מבחינתו, מעוניין לחזק חדירתו אל התחום החקלאי – תחום בו אינו חזק או דומיננטי כיום. בליבהר הודיעו על אינטרס זה באופן ברור, יחד עם תחזית אופטימית האומרת שתחום המיכון החקלאי צפוי לגדול בשנים הקרובות. ליבהר נחשב שחקן מוביל בליגה העליונה – והכבדה – של הציוד הכבד, בעיקר בתחום המכרות, העגורנים ומנופי הענק. קלאאס מהווה כרטיס כניסה מעולה עבור ליבהר לא רק אל עולם המיכון החקלאי אלא גם – בעקיפין או במישרין – כקטליזטור לפיתוח ציוד מכני הנדסי 'קל' יותר, כמו מעמיסים אופניים ומעמיסים טלסקופיים שכבר נמצאים בארסנל החברה, אך בהחלט יש מקום עבורם להתרחב לטווח משקלים וקטגוריות גדול הרבה יותר.
למעשה כבר הוחל בליבהר ובקלאאס באפיון ותכנון דור המעמיסים הטלסקופיים הבא שייוצר עבור קלאאס, שכאמור אמור להגיע לתחילת הייצור הסדרתי עד 2018.
מעמיס טלסקופי של ליבהר; המעמיסים שיסופקו עבור קלאאס החל מ-2018 מפותחים מן המסד כחדשים, בשיתוף פעיל של מהנדסי קלאאס

מעמיס טלסקופי של ליבהר; המעמיסים שיסופקו עבור קלאאס החל מ-2018 מפותחים מן המסד כחדשים, בשיתוף פעיל של מהנדסי קלאאס


את האינטרס של ליבהר בהסכם שכזה כבר ציינו, ושמה הטוב של קלאאס בתחום החקלאות (בין היתר היא נחשבת כיצרנית הקומביינים המובילה בעולם – הן באיכות מוצריה והן בכמות הנמכרת) יכול לרק למשוך את איכות ויכולות דור הטלסקופיים המשותף הבא כלפי מעלה.
ולגבי קלאאס? כאן נעבור לרגע מהמידע הרשמי הלקוני שפורסם בהקשר זה אל קצת מידע פנים וניתוחי שווקים; כלי תקשורת מתמחים בגרמנייה מגלים עניין רב בהודעה המשותפת של שני הקונצרנים – קלאאס וליבהר – הרבה מעבר לעוד החלפת ספק, כאמור. אנליסטים טוענים כי בקלאאס התקבלה ההחלטה להתפרש על פני תחומי עיסוק נוספים, ומן הסתם התחום הרלוונטי וההגיוני ביותר הוא תחום הצמ"ה. כיצרנית הרביעית בגודלה בעולם בתחום המיכון החקלאי רואה קלאאס את ג'ון דיר (מס' 1 בעולם) ואת CNH (קייס ניו הולנד) – הקונצרן השני בגודלו בתחום המיכון החקלאי – מטפחים אגף צמ"ה עשיר ורחב מתוך תפיסה של פיזור הביצים שלא באותו הסל. קונצרן AGCO – הממוקם שלישי מבין יצרני המיכון החקלאי – נמנע עד כה מלעסוק בתחום הציוד הכבד, אך מדובר בקונצרן צעיר יחסית (נוסד ב-1990) שגם מבנהו והליך יצירתו הנם בגדר החריג, אך זה כבר נושא לכתבה נפרדת.
מעמיס טלסקופי Wacker Neuson; המעמיסים שפותחו ומיוצרים אעל ידי חברת הבת Kramer מוצעים גם תחת שם החברה האם Wacker Neuson אך גם תחת שמות המותג  Kramer ו-Weidemann

מעמיס טלסקופי Wacker Neuson; המעמיסים שפותחו ומיוצרים אעל ידי חברת הבת Kramer מוצעים גם תחת שם החברה האם Wacker Neuson אך גם תחת שמות המותג
Kramer ו-Weidemann


תחום הציוד הכבד אינו זר בקלאאס; החברה עוסקת למעשה מזה שנים בתחום הצמ"ה כספקית ליצרניות אחרות דרך החברה-בת CLAAS Industrietechnik, ומתפרשת על מגוון רחב של ציוד ומכלולים אשר בהחלט יכולים להיחשב כלא מעט ניסיון והבנה בתחום. קלאאס מספקת ליצרניות נודעות רבות, בהן ג'ון דיר, CNH ו-AGCO דנן, כמו גם ליצרנית ציוד הסלילה Vogele, אגף הרכב הכבד במרצדס, מומחית משאבות הבטון Putzmeister ועוד רבים וטובים מכלולים בדמות מערכות סרנים, מערכות זחלים, משאבות הידראוליות, ווסתים וצנרת למערכות הידראוליות בספיקה גבוהה, בקרים ופקדים אלקטרוניים, קבינות, מערכות PTO ועוד.
כאמור, בשלב זה מדובר בהשערות לא רשמיות והערכות של מומחי שווקים בתחום, כאשר בקלאאס אמנם לא מכחישים אך גם לא מאשרים את נכונות השמועות. אלו האחרונות מדברות על שלב ראשון בהליך שיכלול כאמור סדרה רחבה מבעבר של מעמיסים טלסקופיים – שישווקו כאמור גם למגזר הצמ"ה, התשתיות ועבודות הבניין/עפר, ובשלב הבא – מעמיסים אופניים (שופלים) ואולי אף מיני מעמיסים, למרות שכיום אין כאלו בארסנל של ליבהר. בקלאאס עצמה מרמזות השמועות על הרחבת, שדרוג ועיבוי היצע תיבות ההילוכים הרציפות, ומכירתן ליצרניות נוספות בתחומי הצמ"ה.
 מעמיס אופני ליבהר L556; אצל ליבהר מחפשים כניסה רחבה יותר אל תחום החקלאות, ובקלאאס רוצים להתפתח בתחום הצמ"ה והציוד הכבד. על פניו שיתוף פעולה מתבקש


מעמיס אופני ליבהר L556; אצל ליבהר מחפשים כניסה רחבה יותר אל תחום החקלאות, ובקלאאס רוצים להתפתח בתחום הצמ"ה והציוד הכבד. על פניו שיתוף פעולה מתבקש