, , , ,

מכירות טרקטורים ב-2014: כמעט סיכום

נתוני מכירות הטרקטורים בישראל לעשרת החודשים הראשונים של 2014 הגיע לידינו, ולמרות שנותרו חודשיים לסיכום השנה הקלנדרית, כבר אפשר לקבל תמונה של מצב השוק. קשה ואסור עדיין להשוות את המספרים לנתוני סיכום המכירות ב-2013 כולה, אבל מגמות, כמו גם חריגות לכאן או לכאן ניתן לזהות כבר עכשיו.
בסה"כ נרשמו (על סמך נתונים רשמיים) בתקופה דנן מכירת 655 טרקטורים חדשים. לשם ההשוואה, במהלך כל 2013 נמכרו 775 טרקטורים חקלאיים, כך שנראה על פניו – למרות שנותרו חודשיים עד לסוף השנה – כי מדובר בירידה במכירות.ג'ון דיר הוא מותג הטרקטורים הנמכר ביותר בישראל, גם ב-10 החודשים הראשונים של 2014 ג'ון דיר הוא מותג הטרקטורים הנמכר ביותר בישראל, גם ב-10 החודשים הראשונים של 2014 מעיון בנתונים שפורסמו ומהערכות של גורמים בענף, נראה כי חלה ירידה של 8-9% במכירות הטרקטורים בישראל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יבואנים עמם שוחחנו טוענים כי עיקר האשמה לירידה דנן תלויה במבצע 'צוק איתן', במהלכו נעצרו מכירות בכמעט כל תחום במשק הישראלי, לא רק בתחום החקלאות, יחד עם המשבר העמוק בחקלאות בערבה, שגם הוא לא גרם לעודף מוטיבציה לרוץ ולרכוש טרקטור חדש. אנו מביאים לפניכם אם כן דו"ח ביניים, כאשר יש עדיין להמתין לסיום השנה בכדי לקבל את התמונה המלאה.
נציין שוב, כפי שציינו בדו"חות הקודמים, שניתוח שוק מדויק הוא כמעט בלתי אפשרי; בתוך הנתונים הרשמיים עצמם יש בלבול, חוסר התאמה והיעדר פירוט מתאים, כך שלעיתים קשה לדעת מהם המספרים האמיתיים. חשוב לסייג גם את הרישום עצמו, שכן חלק מהכלים נמכר לרשויות ולגופים שאינם חקלאיים, חלק לגננים וחלק בכלל אינו קשור לחקלאות (מצאנו פה ושם אף מחפרון או רכב תפעולי שנרשמו כטרקטור למרות שכלל לא הגיעו לידי חקלאים). אם נוסיף על כך את נתוני היבואנים, כפי שהם טוענים להם, הרי שקיבלנו בלבול גדול עוד יותר שהופך את הניתוח הפרטני בשלב זה לבלתי אפשרי. שמן נוסף למדורה מהווה הייבוא המקביל, כאשר לא ברור מה מבין הטרקטורים המיובאים נכלל ברשימה ומה לא; על פניו כוללת הרשימה את כל הכלים שקיבלו רישוי באותה התקופה, ובכלל זה אמורים להיות גם הטרקטורים מיבוא מקביל.
אנו ננסה להביא סיכום מדויק ומפורט יותר בתחילת 2015, לאחר שנקבל את הסיכומים הרשמיים מחד, ומאידך את נתוני והתייחסות היבואנים, כולל פירוט לגבי דגמים וגרסאות. בל נשכח שלעיתים מועד או אופן הרישום יכולים להוציא כלים מהרשימה, מסיבות טכניות, למרות שבפועל הכלים נמכרו. עד אז, הנה המספרים, מחולקים למותגים הנמכרים ביותר, לקטגוריות הבולטות וליבואנים שמכרו הכי הרבה.

הטרקטורים
מותג הטרקטורים הנמכר ביותר בארץ בעשרת החודשים הראשונים של 2014 הוא ג'ון דיר. היה זה המותג הנמכר ביותר גם בשנה שעברה (וגם קודם לכן…) וזה מוכיח דבר אחד בוודאות: חקלאי ישראל אוהבים את הכלים הירוקים. נראה כי לעומת השנה שעברה 148 הכלים שנרשם כי נמכרו מהווים נסיגה (אז נמכרו במהלך כל השנה 176 טרקטורים), אבל המותג שולט עדיין ללא עוררין כמותג המוביל בכלל, ובשתי קטגוריות בפרט: טרקטורים עד 25 כ"ס (34 כלים מתוך 38 בסה"כ) ומ-101 כ"ס ומעלה (44 כלים מתוך 74 בסה"כ). אבל, הנתונים מתחלקים בין 2 יבואנים – מפרם, המביאים את הטרקטורים הבינוניים והגדולים יותר של ג'ון דיר, ו-י.קמחי ובנו, המייבאים את הכלים הקומפקטיים של ג'ון דיר, עד 65 כ"ס. בנוסף, נתון היבוא המקביל לוט בערפל, ולא ברור כמה מתוך ה-148 טרקטורים ש"ירדו לכביש" בתקופה דנן הגיעו דרך יבואנים פרטיים.
אנשי נ. פלדמן ממשיכים בהצלחתם עם המותג ניו הולנד, המתמקם שני עם 112 כלים שנמכרו. המותג לנדיני מבית דוד צ'פניק מתמקם שלישי עם 105 טרקטורים שנמכרו – לפי הנתונים הרשמיים, וכרגע נראה שהמיקומים בפסגה נותרו כבשנה שעברה.
נתוני הטרקטורים מתוצרת קובוטה שנמכרו עד אוקטובר (88 לעומת 93 במהלך כל שנת 2013) מיוחסים עדיין ל'טרקטורים ניר דוד' – היבואן הקודם, שכיום הוחלף ב'מכשירי תנועה', ונראים כרגע מבטיחים, עם סיכוי ריאלי לעלות עוד בנתוני המכירות בסופה של שנה.
חברת צ.ל.ע. היא שחקנית צעירה יחסית בשוק החקלאי, ונראה כי אנשיה עושים חיל; המותג סאמה (SAME) ממוקם חמישי ברשימה, מעל בראנסון איתו חילק את המיקום בשנה שעברה, ועד כה נמכרו 54 טרקטורים של סאמה, בהשוואה לסך הכל 56 טרקטורים של סאמה שנמכרו במהלך כל 2013. בטבלה שלפניכם הפירוט המלא של המותגים הנמכרים בארץ בעשרת החודשים הראשונים של 2014.

גם זה טרקטור; ה-Caron הייחודי המיובא על ידי חברת 'גד אל' נמכר פעמיים מאז תחילת השנה גם זה טרקטור; ה-Caron הייחודי המיובא על ידי חברת 'גד אל' נמכר פעמיים מאז תחילת השנה

רישוי טרקטורים מינואר עד אוקטובר 2014 לפי יצרנים (שמות היבואן בסוגריים):
1. ג'ון דיר – 148 (מפרם ו-י.קמחי)
2. ניו הולנד – 112 (נ. פלדמן)
3. לנדיני – 105 (צ'פניק)
4. קובוטה – 88 (ניר דוד)
5. סאמה – 54 (צ.ל.ע.)
6. ברנסון – 51 (צ'פניק)
7. אל.אס – 39 (טרקטורם)
8. גולדוני – 14 (רם-אפ)
9. קרארו – 11 (פרפקט פארטס)
10. ואלטרה – 8 (אגרו תמיר)
– . דויץ-פאהר – 8 (צ.ל.ע.)
12. מק'קורמיק – 6 (צ'פניק)
13. קייס – 5 (נ. פלדמן)
14. קארון – 2 (גד אל)
– . קיוטי – 2 (ניר דוד)
16. טי.יי.אם – 1 (אגרו תמיר)

112 טרקטורים כחולים שנמכרו השנה הפכו את ניו הולנד של נ. פלדמן למותג השני בטבלת המכירות בארץ 112 טרקטורים כחולים שנמכרו השנה הפכו את ניו הולנד של נ. פלדמן למותג השני בטבלת המכירות בארץ

הקטגוריות
בשלב זה אין בידינו פירוט לפי דגמים וגרסאות – נתונים מהם ניתן ללמוד במדויק את הלך הרוח והמגמות בשוק; הרי יש הבדל בין רכישת טרקטור 75 כ"ס, לצורך הדוגמה, ממותג איכותי ויקר יותר, לבין רכישת טרקטור בהספק דומה ממותג זול משמעותית. לניתוח הזה ניאלץ להמתין עד לקבלת הדו"חות המלאים בתחילת השנה הבאה. בינתיים חילקנו את סך המכירות לפי קטגוריות, וקל לקבל תמונה כללית של המגמות אצלנו בתחום זה. הקטגוריה הנמכרת ביותר, ובאופן מובהק, היא קטגוריית הטרקטורים שבין 76 ל-100 כ"ס. למעלה ממחצית כל הטרקטורים שנמכרו עד אוקטובר השנה שייכים לקטגוריית ההספק הזו. מן הסתם, האקזוטית ביותר היא קטגוריית הענקים, של הכלים בעלי 250 כ"ס וצפונה. עדיין, 12 כלים כאלו נמכרו, 9 מהם של ג'ון דיר, 1 של קייס ושניים של דויץ-פאהר. זה האחרון הוא מותג חדש ולא מוכר בארץ וכניסתו לתחום הכבדים ראויה לציון, למרות שהמספרים האבסולוטיים אצלנו מצחיקים, לבטח בהשוואה לשווקים הגדולים באירופה, ארה"ב וכיו"ב. יצרנים נוספים להם כלים בסגמנט זה הם ניו הולנד ו-ואלטרה, שעד כה לא הכניסו אף לא נציג אחד לקטגוריה. מעניינת לא פחות – אם לא יותר – היא החלוקה לפי סגמנטים ואופי שימוש של הטרקטורים הנמכרים. כמה הלכו למעטים וכרמים? כמה לגד"ש וכמה נמכרו ככלים רב שימושיים? לניתוח נתונים אלו נצטרך, כאמור, להמתין לקבלת נתוני מכירות מפורטים, לפי דגמים וגרסאות.

רישוי טרקטורים מינואר עד אוקטובר 2014 לפי קטגוריות:
76-100 כ"ס – 364
51-75 כ"ס – 111
1-25 כ"ס – 38
101-150 כ"ס – 37
26-50 כ"ס – 33
151-250 כ"ס – 25
מעל 250 כ"ס – 12

אקזוטיקה כפולה; הטרקטורים שמעל ל-250 כ"ס נמכרו הכי מעט עד כה השנה, והמותג קייס הופך בעצמו לאקזוטיקה עם בסה"כ 5 כלים שנמכרו עד כה השנה אקזוטיקה כפולה; הטרקטורים שמעל ל-250 כ"ס נמכרו הכי מעט עד כה השנה, והמותג קייס הופך בעצמו לאקזוטיקה עם בסה"כ 5 כלים שנמכרו עד כה השנה

היבואנים
חברת דוד צ'פניק משמרת ביד רמה את מעמדה כיבואנית הטרקטורים הגדולה בישראל. הנתונים מלמדים על מכירת 162 טרקטורים בתקופה הרלוונטית המתחלקים בין 3 מותגים: לנדיני, בראנסון ומק'קורמיק. נ. פלדמן שנייה – ללא שינוי במיקומה מהשנה שעברה – עם 117 טרקטורים שמכרה בין ינואר לאוקטובר, שהתחלקו בין ניו הולנד וקייס, בלי פרופורציות: 112 טרקטורים מתוצרת ניו הולנד נמכרו לעומת 5 בלבד מתוצרת קייס. לאחר שבמהלך כל שנת 2013 נמכרו בסה"כ 13 טרקטורים מתוצרת קייס ושנה קודם לכן עוד היו אלו 18 כלים, הרי שנראה כי השנה תימשך מגמת ירידת המותג בארץ, עד לכדי כמעט היעלמות מהנוף החקלאי (ראו מקרה מסי פרגוסון, למשל). מפרם, יבואנית ג'ון דיר, נהנית מהספק וממוקמת במקום השלישי עד כה, לאחר קיזוז 51 כלים מסך של 148 טרקטורים מתוצרת הירוקים שנמכרו על ידי חברת י. קמחי, יבואנית הקומפקטיים של ג'ון דיר, כפי שנמסר על ידם. כמה מהנותרים הם בייבוא אישי? לא ברור. טרקטורים ניר דוד ממוקמים אם כן במקום הרביעי, ולבעלים החדשים של המותגים אותם ייבאו – מכשירי תנועה – נאחל שימשיכו במגמת העלייה המתמשכת של המותג קובוטה, המיובא עתה על ידה.

ל-105 טרקטורים מתוצרת לנדיני שנמכרו ב-2014 עד כה תרומה מכרעת לשמירת מעמדה של חברת ד. צ'פניק כיבואנית הטרקטורים הגדולה בישראל ל-105 טרקטורים מתוצרת לנדיני שנמכרו ב-2014 עד כה תרומה מכרעת לשמירת מעמדה של חברת ד. צ'פניק כיבואנית הטרקטורים הגדולה בישראל
רישוי טרקטורים מינואר עד אוקטובר 2014 לפי יבואנים
:
1. ד. צ'פניק – 162
2. נ. פלדמן – 117
3. מפרם – 97
4. ניר דוד (מכשירי תנועה) – 90
5. צ.ל.ע. – 62
6. י. קמחי – 51
7. טרקטורם – 39
8. רם-אפ – 14
9. פרפקט פארטס – 11
10. אגרו תמיר – 9
11. גד אל (קארון) – 2

ט.ל.ח.