, ,

טרקטור מונע בגז מרוסיה

טרקטור Agromash 85TK Metan גז הנו חומר הדלק הנפוץ והזול ברוסיה. מסיבה זו החליטה יצרנית הטרקטורים הרוסייה אגרומש (Agromash) להציע דגם משלה שיונע באמצעות גז מתאן – גז שיימצא במיכל הדלק של הטרקטור במצב נוזלי, ומחירו ברוסיה כשליש ממחיר סולר. אגרומש הנו מותג השייך לקונצרן המיכון החקלאי הרוסי Traktornie Zavody ('מפעלי טרקטורים' בתרגום חפשי) ובפיתוח הטרקטור המונע בגז השתתפה גם ענקית הגז הרוסייה Gasprom.
ה-Agromash 85TK Metan מתבסס על טרקטור סדרתי בשם – נכון: Agromash 85 – ומנועו מייצר 85 כ"ס ב-2,000 סל"ד. באגרומש מתעסקים עם ניסיונות להסב טרקטורים מתוצרתה לשימוש בגז מזה מספר שנים ועד כה נראו אבות הטיפוס השונים כמוטציות מוזרות, שכן מיכלי הגז הותקנו על גג תא המפעיל, במיקום שלא היה מאפשר תפעול רגיל ובטוח של הטרקטור. באב הטיפוס המצולם כאן מותקנים מיכלי הגז הנוזלי (כ-400 ל') מתחת לתא המפעיל (שזה גם לא בדיוק מיקום מרגיע במיוחד…) ולמעשה לא ניתן להבחין כי מדובר בטרקטור מונע בגז.
ה-Agromash 85TK Metan מעביר את כוח המנוע אל כל הגלגלים, עפ"י דרישה, באמצעות תיבת הילוכים ידנית. היצרנית מבטיחה שמיכל מלא מספיק ל-10 שעות עבודה ב-80% תפוקה.

טרקטור Agromash 85TK Metan

טרקטור Agromash 85TK Metan


הטרקטור שהוצג למעשה מוכן לייצור סדרתי ולשיווק, כאשר מה שכרגע מעכב את הפיכתו ללהיט בפוטנציה בקרב חקלאי רוסיה הוא עניין התדלוק; כיום יש לתדלק את הטרקטור רק באמצעות נקודות תדלוק ייעודיות המאפשרות לתדלוק בגז נוזלי, קרי: לא ניתן לתדלק את הכלי בשטח. ב-Agromash מבטיחים כי בקרוב יימצא לכך פיתרון באמצעות מיכל ייעודי נייד – כנגרר, על משאית או על זרועות הטרקטור – ואז ניתן יהיה להפוך את הטרקטור המונע בגז לכלי עבודה יעיל ובר שימוש. השיווק יחל מול גופים חקלאיים גדולים שיוכלו להחזיק מערך של טרקטורים כאלו יחד עם מנגנון תדלוק עצמאי ויביל. בשלב מאוחר יותר יישקל שיווק המוני סדרתי לכל דורש.