חתול שלג מתוצרת Pisten Bully בסביבתו הטבעית

בחורפים הארוכים של מרכז אירופה קשה לראות כלי רכב ממונע מסתובב בחוץ; הכפור, השלג העמוק והיעדר דרכים מזוהות משאירים את הבמה לכלי הרכב המוזרים למראה המכונים 'חתולי שלג'. מדובר במשהו המזכיר קבינה של משאית או רכב מסחרי, היושבת על פלטפורמה שבתחתיתה זחלי אלומיניום וגומי אולטרא-רחבים, והמשמשת לכל דבר בו נדרש להזיז משהו בשלג העמוק. כלי רכב ייחודיים אלו משמשים כאמצעי גישה למקומות חסומים לכל רכב אחר, לחילוץ, כמוניות/אוטובוסים, לניקוי דרכים משלג, יישור והכנת מסלולי סקי וכיו"ב. עבור רובנו מדובר במשהו אקזוטי שלא ממש נראה מתאים לכל סביבה שאינה לבנה-קפואה.

Pisten Bully המותאם לקציר תבואה מוצג בבריטניה

אבל, מסתבר שלא רק. חקלאים, יערנים ועובדים מוניציפאליים באותם האזורים – בעיקר אוסטריה, גרמניה, שוויץ, צרפת וצפון איטליה – גילו זה מכבר שקונספט זה של רכב מתאים לעוד משימות וייעודים גם כאשר השלג נמס. יכולת העבירות המדהימה של 'חתולי השלג' למיניהם, כושר הנשיאה המכובד, היכולת להוביל יותר מנוסע אחד, האפשרות לחבר ציוד מלפנים, מאחור ועל גב הכלי הפכו כולם כלים אלו לחלופות עתירות-יכולת לטרקטורים קונבנציונאליים. הוסיפו על כך כושר טיפוס ועמידה בשיפועי צד שטרקטור רגיל יכול רק לחלום עליהם והידוק קרקע מינימאלי – והנה נקודות זכות משמעותיות נוספות לתצורה זו. ולא מדובר בחורף, אלא ממש כתחרות לטרקטור החקלאי בעונות הרלוונטיות שם, קרי – קיץ.

Pisten Bully דוחף במרכז מזון

עצם היותם של כלים אלו יקרים מאוד כחדשים (המחיר יכול להגיע למאות אלפי יורו ליחידה!), רוחבם הבולט (לרוב למעלה מ-4.0 מטרים) ומהירות נסיעתם המוגבלת (לרוב לכ-25 קמ"ש) הותירו אותם כנדירים יחסית גם במחוזות מולדתם, וגם שם ניתן לראותם בשימוש חקלאי במשורה – ולרוב כמשומשים.

Pisten Bully מוסב למשימות גירוף וניקוי חופי רחצה. אין חשש לשקיעה בחול...

אבל, מסתבר שיש המאמינים בכלים אלו כמתחרים בטרקטורים חקלאיים לכל דבר, ואף החלו בשיווקם לחקלאים שבימים כתיקונם היו רוכשים טרקטור קונבנציונאלי. צמד חקלאים בריטיים המחזיקים בין היתר מרכז מזון גדול בו מיוצר תחמיץ בהיקפים גדולים רכש לפני שנים אחדות 'חתול שלג' מתוצרת Kässbohrer הגרמנייה, המייצרת כלים אלו תחת שם המותג Pisten Bully. השותפים ראו כלי דומה פועל במרכז מזון בגרמניה וקיבלו הארה – ומיד רכשו כלי משומש ושלחו אותו לאנגליה. הביצועים ביישור, הערמת והידוק התחמיץ הפכו כל טרקטור קונבנציונאלי איתו ביצעו פעולה זו עד אז למיושן ולא יעיל, ובסרטון הקצר שלפניכם קל להבין למה:

ראו כי טוב, פנו ליצרנית וקיבלו את הזיכיון לייבא את המותג לבריטניה. במקביל התוודעו ליתר היכולות החקלאיות המרשימות של הכלים הללו עד שבשנה שעברה הקימו חברה המתמחה בייבוא כלים משומשים מתוצרת Pisten Bully – לשימוש חקלאי בלבד, הממוקמת ב-Suffolk. עם מחירים המתחילים בפחות מ-40,000 יורו לכלי עם כ-200 כ"ס, נראה היה פתאום כי מדובר במתחרה מעניין.
רוב הכלים נרכשים לאחר כ-6,000 שעות עבודה שהם כ-6 עונות חורף בממוצע, באתרי סקי. כל הכלים מיובאים בקונפיגורציה חקלאית (זרועות הידראוליות, פלטפורמה למנשא/מטען וכיו"ב) והחזקים שבהם מוצעים עם מנועים המייצרים עד 400 כ"ס. היבואנית לבריטניה טוענת כי צריכת הדלק המרבית של הכלים הגדולים נעה סביב ה-11-13 ליטר בממוצע לשעת עבודה. הכלים הוצגו זה עתה בתערוכה חקלאית בסקוטלנד ובמהלכה נמכרו שלושה כלים ראשונים, כאשר היבואנית מאמינים שיידרש קצת זמן להתרגל לרעיון, אך מדובר בכלי עם פוטנציאל מעניין בהחלט.

Pisten Bully קוצר לתחמיץ עם סל איסוף שהתווסף מאחור

Pisten Bully מציעה שלוש סדרות עיקריות של 'חתולי שלג', כאשר לכולן גרסאות "חקלאיות" מן המפעל המוצעות על פי בקשה מיוחדת. הדגם הבסיסי נקרא 100 והוא מצויד במנוע מרצדס בנפח 4.8 ליטר המציע 197 כ"ס. הרוחב הסטנדרטי של דגם זה הוא 250 ס"מ ומשקל העבודה שלו 3.93 טון. רוחב הזחלים – הבנויים מרצועות גומי וכפות אלומיניום – נע מ-82 ועד 112 ס"מ.
דגמי ה-400 וה-600 דומים חיצונית: שניהם ברוחב סטנדרטי כולל של 420 ס"מ כאשר רוחב הזחלים הסטנדרטיים הוא 165 (!) ס"מ, לזחל. ה-400 מצויד במנוע קאמינס 8.9 ליטר עם 370 כ"ס וה-600 עם מנוע מרצדס 12.8 ליטר המציע 400 כ"ס. משקל העבודה של ה-400 הוא 7.34 טון ומשקל ה-600 עומד על 8.50 טון. היצרנית טוענת כי הלחץ על הקרקע המיוצר על ידי הכלים הללו נע בממוצע בין 54 ל-63 גרם לסמ"ר.

Pisten Bully מסוגל לתפקד כמעט מבלי להתחשב בתנאי הקרקע, בשיפועים או בזוויות הצד

למעשה מסוגלים 'חתולי השלג' הללו לכל משימה חקלאית שתעלו על דעתכם, כאשר יש אי-אלו משימות שבהן מדובר אף ביתרון משמעותי. בין יתר השימושים עבורם מייעדים כלים אלו ניתן למצוא כבר עתה עבודות כיסוח, ריסוק גזם, כל עבודה שמתלולים ושיפועי צד קיצוניים, עבודות על מצע טובעני, קציר תבואה, ריסוס, דיסוק, גרירת נגררים למיניהם, יישור קרקע ואף משימות כמו ניקוי וגירוף חופים.
נשמע מעניין? לקבלת פרטים נוספים מהיבואנית לבריטניה – לחצו כאן. לפניה ליצרנית בגרמניה – לחצו כאן.