פנד Vario X 1000 המסתורי יושק במלואו באוגוסט השנה, וצפוי להיות הטרקטור הקונבנציונאלי החזק בעולם - ובפער ניכר

בסוף אוגוסט 2013 חשפנו תמונות ופרטים ראשונים של 'טרקטור העל' המסתורי – וענק הממדים – המתוכנן של פנד (Fendt), המכונה בשלב זה Vario X 1000. היה זה המשכה של תוכנית ארוכת טווח אותה מייעד בעלי החברה – קונצרן AGCO האמריקאי – למותג העילית הגרמני, שנרכש במטרה לשמש כ"מרכז פיתוח" ומורה דרך טכנולוגי בקונצרן, המתחרה בעולם בענקים כמו ג'ון דיר וקייס-ניו-הולנד.

פטר-יוזף פאפן, יו"ר פנד, לקראת השקת 'טרקטור העל' המדובר: "מבחינתנו מדובר ב"חשיפת משהו ענק", במובן המילולי של המילה...".

בראיון לעיתון חקלאי גרמני חושף פטר-יוזף פאפן (Peter-Josef Paffen), יו"ר פנד, תוכניות לעתיד של חברתו, כאשר בשורה התחתונה מדובר בהרחבה משמעותית של היצע הציוד והכלים החקלאיים שלה.
ולגבי הפנד הענק המסתורי – Vario X 1000 דנן: השנה (בסוף אוגוסט) תהיה ההשקה לציבור, עם חשיפת הפרטים הטכניים, הממדים הגדולים וככותרת גם ככל הנראה התואר "החזק בעולם", עם מנועים שיציעו עד 600 כ"ס לא מוכרים בסגמנט עד כה. כזכור, מדובר בטרקטור קונבנציונאלי – שלדה קשיחה וגלגלים שאינם זהים בגודלם – שיעמיד את רמות ההספק המרביות המוכרות כיום בסגמנט – כ-400 כ"ס – בפרופורציה. "פרויקט ה-Vario X 1000 שלנו הוא משהו חדש לגמרי", אמר בהקשר זה פטר-יוזף פאפן בראיון לעיתון החקלאי הגרמני Lohnunternehmen. "מדובר בטרקטור שיהווה קטגוריה בפני עצמו, כמותו טרם נראה", הוא מעלה את רף הציפיות. "אנו נחשוף את הטרקטור החדש במלואו בסוף אוגוסט השנה במסגרת יום שדה ב-Wadenbrunn בגרמניה; מבחינתנו מדובר ב"חשיפת משהו ענק", במובן המילולי של המילה…".

 קומביין לתחמיץ פנד Katana. עומדים בחזיתו: פטר יוזף-פאפן, יו"ר פנד (משמאל) ומרטין ריכנהאגן, יו"ר קונצרן AGCO, הבעלים של פנד

פרטים נוספים נחשפו – אם במישרין ואם בעקיפין – על תחום הקומביינים לתחמיץ, סגמנט בו משקיעים בפנד הון ומשאבים רבים. מדובר בתחום בו שולטות כמה שחקניות מרכזיות – כולן גרמניות – עם רמת תחרותיות גבוהה ואינטנסיבית. ניתן בהחלט להעריך כי ה"אשמה" בתחרותיות הכותשת בתחום זה אינה אצל פנד, אלא באיכות וביכולות המתחרות. יש לזכור שקלאאס מוכרת הכי הרבה קומביינים לתחמיץ בעולם – בעיקר הודות לסדרת היגואר שלה – ומתחרה מרה נוספת, קרונה (Krone), מציעה לא רק את הקומביין החזק בעולם (ה-Big X 1100 שעם הספק של 1,078 כ"ס זהו הכלי החקלאי החזק בייצור, בכלל) אלא לאחרונה גם דגמים קומפקטיים ו"עממיים" יותר עם 480 ו-580 כ"ס "בלבד". התשובה של פנד למתחרות המוצלחות היתה סדרת הקומביינים 'קטנה' (Katana – חרב סמוראים יפנית) שהחלה להימכר במהלך 2012 בגרמניה, עם קבלת פנים מעודדת מצד השוק המקומי. בתחילת 2013 הורחבו השיווק והמכירות למדינות נוספות באירופה, ועל פי אנשי פנד, נתוני המכירות משביעי רצון, אך המצב אינו מאפשר מנוחה על זרי הדפנה, וככל הנראה התחרות קשה משהוערך. "מצב שוק הקומביינים בגרמניה "מתוח" ולא פשוט", מסביר פאפן. "אנחנו לא רואים נתוני מכירות המטפסים בקצב חריג בעתיד הקרוב בגרמניה".

טרקטור פנד גורר עגלת תבואה של Pottinger. בפנד מתעתדים להיכנס לתחום העגלות ההולך ומתפתח באירופה, ולהציע בקרוב ליין משלהם.

בפנד מתעתדים להרחיב ולשפר את כלל היצע הכלים לייצור מזון לבע"ח עם הרחבת היצע הקומביינים לתחמיץ, מכבשי החציר ואף כניסה לתחום חדש בעבורה: עגלות לשימוש חקלאי, להובלת מספוא, תחמיץ וכיו"ב. מדובר בתחום ההולך ומתרחב באירופה, בעיקר בשל העלאת מהירויות הנסיעה של טרקטורים חקלאיים והיכולת בשל כך להוביל תבואה למרחקים הולכים וגדלים. הנגררים המיוחדים לשימושים חקלאיים מאפשרים יציאה מן השדה, דרך הכביש הציבורי ועד למשק או למרכז המזון באופן ישיר. "ליין ראשון של עגלות לשימוש חקלאי נמצא קרוב מאוד לגמר הפיתוח", חושף יו"ר פנד.
עוד עדכון מתייחס לרכישת AGCO את Fella הגרמנייה – יצרנית נודעת באיכותה של מיכון חקלאי עם התמחות במגובים ומכסחות. הידע של Fella ישמש מותגים נוספים השייכים ל-AGCO, בהם מן הסתם פנד והחברה האחות מסי פרגוסון, ויהוו בסיס להרחבת הציוד החקלאי המוצע באמצעות סוכני הקונצרן וחברות הבת שלו, במטרה להגיע קרוב עד כמה שניתן ל-one stop shop, בו ימצא החקלאי את כל שיצטרך תחת קורת גג אחת.
קונצרן AGCO נוסד ב-1990 על ידי בכירים בחברת דויץ-אליס הגרמנייה, שרכשו את פעילות החברה בצפון אמריקה ומטהו נמצא בג'ורג'יה ארה"ב. על בסיס זה הוחל במסע רכש של חברות ומותגים – בעיקר אמריקאים – בתחומי החקלאות השונים, עד להפיכת החברה לקונצרן בי"ל שגלגל מחזור של כ-11 מיליארד דולר בשנת 2013. כיום מחזיק הקונצרן בעשרות חברות בתחום החקלאות, בהן מסי פרגוסון, צ'לנג'ר, ואלטרה, גלנר ו-לוורדה (יצרניות קומביינים), טרה-גייטור ו-רו-גייטור (מרססים), וכמובן – פנד.