, ,

נעים להכיר: Rigitrac – ה'רולס רויס' של הטרקטורים

ספ קנוסל בסדנתו שבשוויץ; יצרן טרקטורי-עילית - מסתבר שיש דבר כזה...

ספ קנוסל בסדנתו שבשוויץ; יצרן טרקטורי-עילית – מסתבר שיש דבר כזה…

אל תרגישו שלא בנוח במידה וטרם שמעתם על ספ קנוסל (Sep Knüsel). למעשה, גם בשאר העולם לא רבים שמעו על הבחור מהכפר קוסנאכט (Küssnacht) שלמרגלות הר הריגי (Rigi) שבשוויץ, המשמש סוכן טרקטורים של אנטוניו קררו, ציוד חקלאי נוסף, יצרן מערכות פליטה וקירור מתקדמות ו…המייצר טרקטורים מיוחדים לפי הזמנה. אבל, בשוויץ, בדרום גרמניה, אוסטריה ואפילו במזרחה של צרפת בהחלט שמעו על קנוסל דנן. ניתן אף להגדירו כסוג של "סלבריטי חקלאי", בעיקר במולדתו, שכן כיום הוא נחשב ליצרן הטרקטורים השוויצרי היחיד שעדיין פעיל, מתוך עשרות (!) יצרניות שוויצריות שייצרו טרקטורים חקלאיים בעבר, שכבר אינן פעילות. הטרקטורים אותם הוא מייצר נקראים ריגיטראק (Rigitrac, כן – על שם ההר שממול לבית) וככל הנראה מדובר בטרקטורים הקרובים ביותר להגדרה "אקזוטיקה בעבודת יד" מבין כל הטרקטורים המוכרים. "כל טרקטור מיוצר אצלנו בעבודת יד – בהקפדה המוכרת רק מתחום ייצור השעונים השוויצרים" מסביר ספ קנוסל את הפילוסופיה שלו, פילוסופיה שאמנם לא הפכה אותו ליצרן ענק המוכר אלפי כלים בשנה, אבל בהחלט ליצרן של מותג מבוקש אצל מביני עניין, המוכנים – והיכולים – לשלם לא מעט עבור כלי עבודה, ברמה שככל הנראה רולס רויס היו מציעים, אילו ייצרו טרקטורים… ריגיטראק SKH120 – הראשון בשושלת
והכלים המיוצרים על ידי קנוסל כוללים לא רק את רמת הביצוע הגבוהה ביותר והשימוש בחומרים האיכותיים ביותר; הם מיוצרים כחליפה התפורה בדיוק לצורכי הלקוח ולמעשה מכילים כל טכנולוגיה שאותו לקוח יעלה על דעתו ושניתן להתקינה על טרקטור. הירידה לפרטים – עד רמת צבע הבורג ושימוש במיסבים כפולים – היא כמעט חולנית. כפועל יוצא, קנו לעצמם הטרקטורים של קנוסל שם של "בלתי שבירים", עם רמת אמינות חסרת תקדים. מאחר ורוב לקוחותיו הם גופים מוניציפאליים, ומאחר שרובם שוויצרים – והנדרשים לתפקד בתנאים שוויצריים – מסוגלים הטרקטורים המיוחדים של ריגיטראק לביצועים לא מוכרים בכלים אחרים. ריגיטראק SKH95. כלי רב יכולות שהפך לחביב רשויות מוניציפאליות בשוויץ ובמדינות שכנות, הודות ליכולות חסרות התחרות לתפקד בכל תנאי אקלים ושטח
קנוסל וצוותו מייצרים את הטרקטורים שלהם בעבודת יד, כאשר כבר הבסיס – קרי: השלדה – מהווה סימן לבאות עם סטנדרטים המזכירים יצרני שעונים שוויצריים. פלדה מיוחדת ושיטת בנייה ייחודית מאפשרים חוזק וקשיחות חסרי תחרות – גם כאשר הממדים קומפקטיים. השלדה הייחודית מאפשרת סיבוב של החלק הקדמי והאחורי בנפרד (לצדדים) ובכך מתאפשרת הגמישות הדרושה לצורך תיקול שטחים קשים לעבירות או שיפועים חדים. זווית הצידוד בממד האופקי בדגמי Rigitrac היא 22 מעלות, בהשוואה למקובל בכלים קונבנציונאליים, שם הצידוד מתרחש בסרן הקדמי, ועומד לרוב על לא יותר מ-12 מעלות. העברת נקודת ה"שבירה" מהסרן הקדמי, כמקובל, אל מרכז השלדה המאסיבית, גם מאפשרת בניית סרן קדמי מאסיבי ביותר, יציב והמסוגל לקלוט כוחות ומשקלים גבוהים בהרבה מהמקובל בכלים בסדר גודל שכזה – גם עם התוספת האופציונאלית של בולמי זעזועים. הכוח מועבר אל כל הגלגלים – הזהים בגודלם, עוד שינוי מהמקובל בסגמנט – באמצעות גיר רציף, המצטרף אל בקרת אקלים אוטומטית, שפע מקום, כיסא נוח במיוחד ואבזור נוסף המתיימרים להציע למפעיל סביבת עבודה נוחה אם לא מפוארת. בכל דגמי Rigitrac מוצעים מצבי היגוי: קדמי (כמקובל), אחורי, כפול ו"נסיעת סרטן" כאשר כל הגלגלים פונים אל אותו הכיוון. נראה לא אמיתי; ריגיטראק עדיין עומד, גם בשיפוע של 100%! (45 מע'). הטרקטורים של Rigitrac מסוגלים לעבוד בבטחה בשיפועי צד בהם טרקטור קונבנציונאלי נכנע מזמן. יכולת הצידוד של שני חלקי השלדה היא 22 מעלות חסרי תחרות מבין הטרקטורים החקלאיים שבייצור
לא מזמן עבר רחש של התרגשות בקרב אי-אלו חקלאים במרכז אירופה, בעיקר משוויץ, כאשר Rigitrac השיקה דגם חדש לגמרי. ה-SKH 75 הושק לעיתונות ולחקלאים מוזמנים ביום שדה בקרבת המפעל, תוך הצגת הביצועים והיכולות של הכלי החדש. מדובר בדגם השלישי בסדרת הטרקטורים הרב תכליתיים Rigitrac, לאחר ה-SKH120 מלפני כעשור, עם 120 כ"ס וה-SKH95 שהוצג זמן קצר לאחר מכן, עם מנוע המציע 100 כ"ס. כמו קודמיו, מצויד גם ה-SKH75 בשלדה הייחודית, בגלגלים הזהים בגודלם, בהיגוי לכל כיוון ותצורה וביכולות המרשימות שהפכו את הטרקטורים השוויצריים לדוגמא ומופת. בריגיטראק SKH75 החדש מוצע תא מפעיל מפואר הכולל בין השאר צמד מושבי עור מחוממים, בקרת אקלים אלקטרונית, מסכי מגע, מערכת מולטימדיה מתקדמת ועוד למרות שמו, מונע ה-SKH75 עם טרקטור דויץ בנפח 3.6 ליטר המציע 101 כ"ס. הטרקטור הבינוני בהספקו החדש קל וקומפקטי משמעותית מקודמיו, ושוקל כ-600 ק"ג פחות; עם משקל עצמי של 3.0 טון הוא מציע לפיכך יחס הספק-משקל מרשים. בל נשכח כי מדובר בכלי ייחודי המיועד לתפקד בסביבת המחיה הטבעית של עז הרים ופרות שוויצריות, קרי: בשיפועים שאף טרקטור קונבנציונאלי לא ירצה להיכנס אליהם – עד 100%! דגמי ריגיטראק מתוכננים לעבוד עם מגוון עצום של כלים נרתמים – מלפני, בצדדים ומאחור, ובכך הופכים לטרקטורים מהוורסטיליים בשוק (בתמונה: ה-SKH75 החדש)
במטרה לפנות לקהל נוסף, מחוץ למעגל המכרים והמוקירים של ספ קנוסל, עוצב ה-SKH75 החדש מודרני יותר, בעיקר בחלק הקדמי שזכה למראה מתקדם ופחות תכליתי מבדגמים הקודמים. דגש מיוחד הושם על תחזוקה וטיפולים, דוגמת היכולת לשלוף בקלות את כל מערכת הצינון הצידה, לצורך בדיקה וניקוי. ה-Rigitrac SKH75 החדש מוצע מעתה במחיר בסיס של 107,000 יורו, לפני תוספות ואבזור. אם זה נשמע לכם הרבה עבור טרקטור עם 101 כ"ס, אתם טועים; זה המון! רק לקבלת הפרופורציות, במחיר הזה תקבלו באירופה ג'ון דיר 7430 עם 201 כ"ס, ניו הולנד T7.170 עם 171 כ"ס, צמד לנדיני DT125 לנדפאוור עם 117 כ"ס וכיו"ב. בהחלט לא כלי עממי לכל חקלאי…
 השלדה הייחודית – הרשומה כפטנט – המצטיינת בקשיחות גבוהה ביותר יחד עם משקל נמוך. הציר במרכזה מאפשר תנועה נפרדת של החלק הקדמי והחלק האחורי של הטרקטור


השלדה הייחודית – הרשומה כפטנט – המצטיינת בקשיחות גבוהה ביותר יחד עם משקל נמוך. הציר במרכזה מאפשר תנועה נפרדת של החלק הקדמי והחלק האחורי של הטרקטור


התאמתם הכמעט מושלמת של טרקטורי ריגיטראק לדרישות החקלאים במרכז אירופה – בעיקר באיזורים ההרריים בשוויץ, אוסטריה ודרום גרמניה, תשמר כמות מכירות מספקת על מנת להמשיך ולייצר את הטרקטורים המיוחדים ולדאוג שספ קנוסל ועובדיו יצליחו להתפרנס בכבוד. השאלה הגדולה היא האם יימצאו רוכשים חדשים למוצרי העילית הנתפרים בסדנתו, שיגדילו את מחזור המכירות ויעלו את Rigitrac בדרגה, מ"סדנת עילית" ל"יצרן טרקטורים מן השורה". התשובה יכולה להפתיע, בעיקר בשל קלף סודי אותו מחזיק קנוסל בכיס; מסתבר שבקרוב מתכוון היצרן השוויצרי להציג את גרסתו המוכנה לייצור לנושא "טרקטור חשמלי", ומפרטים ראשונים שכבר הצלחנו לגלות העסק נראה מעניין בהחלט. אנו נחזור ונדווח בקרוב על "בשורת הטרקטור החשמלי" שתצא משוויץ; הישארו מעודכנים