, , ,

חשיפה ראשונה: בג'ון דיר עובדים על טרקטור חשמלי!

ג'ון דיר 6210R electric

ג'ון דיר-גרמניה הציגה במסגרת תערוכה העוסקת ב"טכנולוגיה ירוקה" את הטרקטור ה"ירוק" ביותר שלה עד כה: גרסה היברידית המוזנת בדלק על בסיס צמחי של ה-6210R. הטרקטור הניסיוני מכונה 6210Re ולמעשה מדובר בגרסה העדכנית ביותר מבית ג'ון דיר של טרקטור המשלב בין מנוע ביו-דיזל עם מנוע חשמלי. במשולב אמור הטרקטור המוצג להציע יותר הספק מחד, עם יכולת עבודה – חלקית לפחות – על טהרת החשמל, ויחד עם סוג הדלק הייחודי – להתהדר בצריכת דלק נמוכה יותר. ה-6210Re הוא המשך פיתוח של פרויקט ה-MultiFuel זוכה הפרסים של ג'ון דיר מ-2012, ולמרות היעדר הצהרות רשמיות וחוסר במידע מלא ומפורט – טוענים אי אלו גופי תקשורת באירופה כי הכלי ההיברידי קרוב להבשלה לקראת ייצור. יש לציין שג'ון דיר הציגה מספר אבות-טיפוס של טרקטורים היברידיים מאז סוף 2011, עם הבטחה להגיע לייצור סדרתי – אך עד כה זה טרם קרה. אז הוסיף המנוע החשמלי 20 קילו-ואט (27.3 כ"ס) למאמץ הכולל.

ג'ון דיר 6210R electric

אבל, מעניינת עוד יותר היא ידיעה על פיתוח טרקטור כל-חשמלי על ידי ג'ון דיר, ככל הנראה שוב על בסיס ה-6210R – לפחות על בסיס מכלוליו, שלדה וממדים – וזו ידיעה בהחלט עם השלכות מרחיקות לכת. לאחרונה סיפרנו לכם על ניסיונות ורמזים לגבי פיתוח טרקטורים או מיכון חקלאי היברידי, קרי: המשלב בין מנוע קונבנציונאלי למנוע חשמלי; פרויקט ה-X Concept של פנד שנחשף לראשונה במסגרת תערוכת 'אגריטכניקה' האחרונה, המעמיס הטלסקופי ההיברידי של מרלו שבקרוב יוחל בשיווקו והמיני-מעמיס הכל-חשמלי של Weidemann שאמור להגיע לייצור סדרתי במהלך שנה זו. גם הטרקטור המונע בגז שמפותח על ידי 'שטאייר' האוסטרית בהחלט נכנס תחת ההגדרה "אנרגיה ירוקה עתידית בטרקטורים".ג'ון דיר 6210R electric

ג'ון דיר 6210R electric

אבל, ההצהרה של ג'ון דיר בדבר פיתוח טרקטור כל-חשמלי היא בהחלט חריגה. הרי מדובר ביצרנית המיכון החקלאי הגדולה בעולם, ומדובר בטרקטור חשמלי עם כוונות ייצור – הראשון אי פעם המיועד להגיע אל אולמות התצוגה כחלופה לטרקטורים הקונבנציונאליים המוכרים. במידה ואכן המידע מדויק וכי בכוונת ג'ון דיר להציג כלי שכזה "עוד במהלך 2015", כפי שמקורות בגרמניה טוענים בתוקף, הרי שהמהפכה החלה. אין ספק שעצם הידיעה שבג'ון דיר עובדים על פרויקט שכזה – לא שכן השקת אב-טיפוס פועל בקרוב – לא תשאיר אף מתחרה נחה על שמריה.
כאמור, אין כל מידע קונקרטי או פרטים טכניים אודות הפרויקט, בכלל זה על מערכת ההינע, המצברים, סוג הטעינה ועוד. גם לא ברור כלל האם לאחר השקת אב טיפוס – אם וכאשר – יוחל מיד בייצור הסדרתי. ניתן לשער שטרקטור חשמלי עוד לא יוצע בכל סוכנות ג'ון דיר בתקופה הקרובה, אבל הכיוון מעניין.
ג'ון דיר מדווחים כי בפרויקט מעורבים כמה גופים בגרמניה, בהן מכוני מחקר המתמחים ברכב חשמלי וחברות המתמחות בטכנולוגיה חשמלית או 'ירוקה' דוגמת TU Kaiserslautern ו-Fa. BAUM Consult.
נמשיך לעקוב ולדווח.