,

קולט שמש על גג …המכונית!

פורד C-מקס Solar Energi Concept פורד מציגה את המיניוואן הקומפקטי C-מקס בגרסה היברידית, כאשר החשמל יגיע בחלקו מקולטני שמש שיתפרשו על גג הרכב. מדובר עדיין ברכב קונספט שאינו מיוצר, אך הערכות מדברות על כניסת רכב דומה לייצור בטווח הזמן של השנתיים-שלוש הקרובות. מדובר ברכב היברידי נטען ('פלאג אין') המונע באמצעות מנוע בעירה פנימית קונבנציונאלי אליו משודך – "עזר כנגדו" – מנוע חשמלי שייכנס לפעולה בעת הצורך, כמו למשל בעת מאמץ מיוחד או בנסיעה בעיר, ושייזון מצבר סוללות ממנו יקבל חשמל. עד כאן אין הרבה חדש – זו הנוסחה הבסיסית העומדת מאחורי כל רכב המונע במה שמכונה 'הינע היברידי'. פורד C-מקס Solar Energi Concept - שקע הטעינה החשמלית
ההבדל במקרה דנן הוא ביכולת הסוללות "לקבל" חשמל מאור השמש, וזאת באמצעות לוח קולטני שמש בשטח של כ-1.5 מ"ר המותקן על הגג המסוגלים – על פי פורד – אף למלא במלואן את הסוללות ברכב תוך "כמה שעות בלבד" (מבלי לפרט) של שהייה באור השמש. עם הסוללות מלאות מסוגל הרכב לנסוע כ-33 ק"מ על טהרת כוח החשמל בלבד, עד להתרוקנות וצורך במילוי מחדש. במצב כזה ניתן להתחבר לשקע חשמל קונבנציונאלי על מנת למלא מחדש את המצברים, וכמובן – להמשיך וליהנות מכוח חשמלי גם כאשר השמש מסתתרת מאחורי ערפל או עננים. הטכנולוגיה החדשה של פורד מגיעה ל-C-מקס הודות לשיתוף פעולה עם חברת SunPower המתמחה באנרגיה חלופית ו"ירוקה". בפורד מציינים כי הודות לפאנל הסולארי על הגג מדובר בניצול כוח החשמל ממקור אנרגיה נקי לגמרי, שכן גם החיבור לרשת החשמל בסופו של תהליך עדיין מפעיל מנגנון מזהם, שכן תחנות כוח רבות עדיין מזהמות את הסביבה בתהליך ייצור החשמל בהן, בעיקר אלו הפועלות על פחם. בפורד מסבירים עוד כי "נהג ממוצע" – קרי: הגומע X ק"מ ממוצע ביום, על פי התחשיבים שלהם – יכול לנסוע כשלושת-רבעי המרחק היומי באמצעות כוח השמש בלבד, וזה בהחלט נתון מעניין. פורד C-מקס Solar Energi Concept
כאמור, המערכת טרם הבשילה לכדי ייצור סדרתי אבל נראה שהכיוון ברור. אם וכאשר, מדובר ללא ספק בטכנולוגיה שנותנת פרשנות חדשה להגדרות "יעילות וחיסכון בנסיעה ברכב". אם נחשוב על יישומים בחקלאות, די להפנים שגם כלים חקלאיים מבלים זמן רב בשמש, ולא חסר מקום להניח קולטנים – גגון, חופה קדמית, כלי נגרר/רתום וכיו"ב. האם מדובר בתחילתה של מגמה? היינו מהמרים שכן.