הידוק קרקע? לא בבית ספרנו

Fieldball - גלגל 'בלון' ייחודי המייצר מינימום דחיסות בקרקע על פניו העסק נשמע כשילוב בין הביזאר לגאוני; חברת Fieldball הגרמנייה משיקה מוצר בשם דומה המתיימר להעלים את בעיית הידוק הקרקע המוכרת מעיבודים חקלאיים ולאפשר מעבר עם כמעט כל משקל על כמעט כל סוג מצע קרקע – מבלי לגרום להידוק המסב נזקים. מאחר ולא מדובר ברחפת או בכלי טייס – יש צורך במשהו מתגלגל ובחברה הגרמנייה מציעים מערכת הכוללת מעין בלון גומי ענק (או כמה מהם, תלוי בגודל ובמשקל הנגרר) המחליף את הגלגל המוכר, והמייצר לחץ מינורי על הקרקע, גם בוצית ותחוחה. Fieldball - גלגל 'בלון' ייחודי המייצר מינימום דחיסות בקרקע
ב-Fieldball זיהו בעיה העומדת לפתחם של חקלאים רבים בעולם, עם העלייה המתמדת במשקל הנגררים – עגלות הזבל, התחמיץ, התבואה וכיו"ב – כאשר כיום מדובר לא פעם במשקל נגרר המגיע לעשרות טונות. במקביל, הגלגל נותר פחות או יותר אותו הגלגל וגם גלגלים גדולים במיוחד, או עוד ועוד גלגלים המתווספים לנגרר, מהווים בגדר פיתרון ביניים בלבד, שכן בשם היעילות והחיסכון, ככל הנראה המשקל הנגרר רק ימשיך לעלות. וכאן אמור להיכנס לתמונה גלגל הבלון הייחודי אותו פיתחו אנשי Fieldball. Fieldball - גלגל 'בלון' ייחודי המייצר מינימום דחיסות בקרקע
איך זה בנוי? עיון בקרבי המערכת מגלה מבנה פשוט יחסית הכולל את אותו "גלגל-בלון" כאשר בית הגלגל צמוד אל דופן הבלון ומכיל גלגלים קטנים המתפקדים כמסבים, הדואגים לשמר את תצורתו הגלילית הסימטרית של ה"גלגל-בלון" הייחודי. על מסבים אלו למעשה נשען הגלגל השמן, מעביר את הנטל של המשקל אל שטח גדול יחסית, במקום להישען על ציר מרכזי אחד, כמקובל בכל גלגל. משני צידי הגלגל – כמסגרת ל,כלוב" בתוכו הוא נתון – מותקן מוט המונע "בריחתו" לצדדים. למעשה המטען מתגלגל על ה-Fieldball בדומה לשיטות העתיקות להובלת סלעי ענק (כמו בעת בניית הפירמידות, למשל) שהתבססו על גלגול המטען מעל לגזעי עץ שהונחו בחופשיות על הקרקע. Fieldball - גלגל 'בלון' ייחודי המייצר מינימום דחיסות בקרקע
אותו "גלגל-בלון" מוצע בשלב זה בגודל אחיד – כ-1.3 מ' קוטר ורוחב של 1.1 מ', כאשר אינו תחת עומס. הוא עשוי גומי עבה בתוכו משולבות מספר יריעות חיזוק מחומר אודותיו לא דווח. הרכב הבלון דומה להרכב בלוני החיכוך בכלי שיט, המונעים התנגשות וחיכוך כלי השיט עם המזח, ומתכנני ה-Fieldball מודים כי משם נלקח הרעיון. ה-"גלגל-בלון" מסתפק בלחץ אוויר של 0.2-0.7 Bar וכולו נתון בתוך מסגרת כאמור, המונעת עיוותים ושומרת על תצורה קבועה פחות או יותר, הן בעמידה בלחצי מטען מלמעלה והן בעמידה בלחצים צידיים, העלולים לעוות את ה"גלגל-בלון" הייחודי. בחלקו העליון מותקנים אותם מסבים עם הבטחה לעמוד בפני בוץ, לכלוך ומים וללא הצורך בתחזוקה. יחידה אחת של גלגל בתוך המסגרת הייעודית מיועדת לשאת מטען של עד 5.0 טון במהירויות נסיעה של עד 25 קמ"ש.
היצרנית החלה בשיווק סלקטיבי של המערכת ללקוחות נבחרים, כאשר בקרוב בכוונתה להציע מוצר מוגמר למכירה, עד כה ללא רמז לגבי מחיר צפוי. בתוכנית פיתוח גדלים נוספים ו"גלגלי-בלון" עמידים יותר, המסוגלים לשאת מטען גדול יותר.

לפניה ליצרן, ניתן ללחוץ כאן