,

פולריס מציגה: צמיג לכל שטח

פולריס Sportsman WV 850

פולריס הודיעה כי בימים אלו היא מתחילה בשיווק ה'ספורטסמן WV850 H.O' החדש, טרקטורון עבודה מאסיבי וכפול הנעה המצויד – לראשונה בייצור סדרתי – בצמיגים נטולי אוויר, בדומה לקונספט שהושק בשעתו על ידי מישלין.
מדובר בפיתוח משותף של חברת Resilient Technologies ופולריס, במקור עבור הצבא האמריקאי, במטרה לתת מענה לצורך לנוע באזורי קרבות לאחר הפצצות, הריסה ובשטחים זרועי שברים, חלקי מתכת חדים כמו גדרות תיל, שברי פצצות ועוד. הניסויים מול הצבא החלו בסוף 2012 כאשר – לאור הצלחתם – במרץ 2013 נחתמו חוזי אספקה של טרקטורונים המיועדים לשימוש צבאי מול צבא ארה"ב וצבא גרמניה. בין יתר העינויים שכלים אלו עברו נכללו נסיעה בתוואי שאף כלי בעל צמיגי גומי לא יעמוד בהם, נסיעה לאחר ירי בנשק קל בצמיג ובחישוק – כולל בקליבר בקוטר 0.5 אינץ' למרחק של יותר מ-560 ק"מ – נסיעה של למעלה מ-1,000 מיילים לאחר מעבר על סדרת דוקרנים המיועדים לעצירת רכב בעל צמיגים ממולאי אוויר, כאשר חלק מהם נעוצים בתוך החישוק.

פולריס Sportsman WV 850 - הגרסה הצבאית

בפולריס מכנים את הטכנולוגיה על-פיה מיוצר הגלגל המהפכני בשם NPT – קיצור של Non-Pneumatic Tire. מדובר במערכת חישורים מחומר פלסטי גמיש המאפשרים גמישות מסוימת מחד, אך קשיחות מאידך, וכמובן שאינם כוללים כליאת אוויר בלחץ לצורך הענקת תכונות דומות, כפי שמקובל בצמיג. יחידת החישורים היא בקוטר צמיג ממולא אוויר, וכמוהו מותקנת על חישוק קשיח העשוי אלומיניום. השכבה החיצונית היא טבעת גומי העשויה חומר דומה לחלק החיצוני של הצמיג הקונבנציונאלי, ולאחר בלייה מחליפים רק אותה, במקום החלפת הצמיג כולו. בפולריס יציעו מגוון רצועות חיצוניות כאלה – לייעודים ומצעי קרקע שונים. מידות הגלגלים זהות מלפנים ומאחור והנן 26×8-14. בפולריס טוענים, למרבה הפליאה, כי גלגלים אלו מייצרים פחות רעש ואף מעניקים נסיעה חלקה ונוחה יותר מצמיגים קונבנציונאליים מקבילים, מה שנשמע מוזר בעיקר בשל היעדר היכולת להשפיע על "לחץ האוויר" שאין כאן, ומכאן על יכולת השיכוך.

פולריס Sportsman WV 850

ולטרקטורון עצמו; כבסיס לכלי החדש משמש הספורטסמן 850 לו מנוע דו-צילינדרי בנפח 850 סמ"ק והזרקת דלק אלקטרונית. הכוח מועבר אל כל הגלגלים באמצעות ואריאטור והינע סופי באמצעות גלי הינע. לטרקטורון מערכת בלימת מנוע ו-4 מתלים נפרדים סביב – זרועות A כפולות המציעות מהלך גלגל של כ-23 ס"מ מלפנים ו-26 ס"מ מאחור. הכלי המאסיבי כבד מאוד ביחס לכל טרקטורון אחר בממדים אלו, עם משקל עצמי של כ-506 ק"ג, אך הוא כולל מיגונים נוספים כפי שמציעים בפולריס בדגמים המיועדים לשימושי צבא, בהם קשתות מעל לחיפויי הגלגלים, הרחבה של מדרסי הרגליים, מיגון גחון נוסף ועוד. הוא מסוגל לשאת על המנשאים 91 ו-182 ק"ג, מלפנים ומאחור בהתאמה, ובסה"כ לשאת על גבו מטען של 386 ק"ג, כולל הרוכב. יכולת הגרירה מרשימה אף היא ועומדת על 681 ק"ג. השימושים האזרחיים בכלי שכזה הם רבים, ומן הסתם מדובר בכל ייעוד ושימוש בהם תנאי הקרקע עויינים עבור גלגלים עם צמיגים ממולאי אוויר סטנדרטיים. בתחום החקלאות די לחשוב על שטחים סלעיים כמו רמת הגולן או איזורים נרחבים בדרום הארץ בהם נעים חקלאים על רכב ממונע בכדי להבין את הפוטנציאל. אין ספק שבכל אתר בנייה, כרייה, חציבה או סלילת כבישים מדובר ברכב המאפשר ניידות בטוחה ללא חשש מפני תקרים או קריעת צמיג. גם שירותי כבאות והצלה, למשל, הנדרשים לנוע בשטחים בהם הקרקע עדיין חמה זרועת גחלים ימצאו בכלי שכזה בן לוויה יעיל.

פולריס Sportsman WV 850

בפולריס החלו כאמור בימים אלו במכירות, כאשר בשלב ראשון יימכר מספר מוגבל של כלים ללקוחות נבחרים בצפון אמריקה. לאחר תקופת בחינה של מספר חודשים ובהתאם לעמידות הרעיון יחל השיווק המלא באמצעות כל סוכני פולריס. המחיר מתחיל ב-15,000$ בארה"ב.

לפניה ליבואן פולריס לארץ, לחצו כאן