מלגזת שדה – מדריך לרוכש

פרק שני בסדרת כתבות הדרכה אודות שימוש במלגזות בחקלאות. הפעם – כל שרציתם לדעת על מלגזת שדה, ולא היה לכם את מי לשאול. מאת: שירי בנימיני*, תצלומים: יצרנים

אל הפרק הראשון: מלגזה בחקלאות – מורה נבוכים

המלגזות הראשונות שפותחו היו מלגזות דיזל ששחררו את האדם מלא מעט כאבי גב ותרמו לשינוע מהיר יותר של סחורות במגוון תעשיות. שינוע מהיר הוא נקודה קריטית לעסקים כשמשמעו גלגלי התעשייה שנעים במהירות וכסף שזורם מהר יותר. הנוסחה פשוטה: יותר סחורה עוברת הלאה, יותר הכנסות.
מלגזות הדיזל מיועדות בעיקר לעבודת שטח חיצונית, בחצר של מסגריות, מחסנים, בתי אריזה ומלאכה. מלגזת דיזל רגילה לא מסוגלת לנוע בשטחים פתוחים, בשדות או בחול ים – הגלגלים שלה קטנים מדי, יציבותה נמוכה יחסית ויכולת התמרון בין השורות במטעים או בכל תוואי שטח שאינו ישר כמעט ובלתי אפשרית. כך אנו מגיעים אל 'מלגזת השדה'.

מלגזת שדה יודעת לנוע גם בשטח קשה לעבירות; בתמונה: AUSA CH250 4x4 מלגזת שדה יודעת לנוע גם בשטח קשה לעבירות; בתמונה: AUSA CH250 4×4

כבר בשנות ה-50' החל מרסל ברוד, מייסד חברת מאניטו הצרפתייה, לתכנן פתרון להרמת מטען כבד לחקלאים והגה רעיון מהפכני שיעזור גם לעובדי האדמה לשנע סחורה בצורה שתתאים לשטחים הפתוחים. מלגזת השטח הראשונה הייתה טרקטור שהוסב למעין מלגזה ע"י חיבור של תורן ומערכת הרמה הידראולית בחלקו האחורי וסיבוב עמדת הנהג לאחור כך שחלקו האחורי של הטרקטור הפך לחזית המכונה. פתרון פשוט ויצירתי בעיקר הודות לכך שהוא משלב בין יתרונות הטרקטור (עבירות, נסיעה בשטח משובש) למלגזה (הרמת מטען), והיווה בסיס להתפתחות מלגזות השדה המודרניות.

הוספת תורן מתרומם אל חלקו האחורי של טרקטור חקלאי, הפיכת כיוון הנסיעה - ומלגזת השדה הראשונה נולדה (מאניטו על בסיס פארמאל, 1958) הוספת תורן מתרומם אל חלקו האחורי של טרקטור חקלאי, הפיכת כיוון הנסיעה – ומלגזת השדה הראשונה נולדה (מאניטו על בסיס פארמאל, 1958)

מלגזת שדה שונה ממלגזת דיזל רגילה; אומנם שתיהן מונעות ע"י סולר ומספקות בכך שעות עבודה ארוכות, אך עדיין המדדים והמבנה של מלגזת שדה שונים ממלגזה סטנדרטית. חלק ממלגזות השדה בנויות משתי יחידות עם מפרק סיבובי ביניהן על מנת לאפשר יכולת תמרון מרבית בשטחים חקלאים ובין היבולים כמו גם במקומות צפופים יחסית כמו רפתות ואסמים. יכולת תמרון במטע היא אלמנט מפתח, כמו גם יכולת ההתמודדות עם תנאי השטח, ומלגזת שדה טובה היא כזו בעלת יכולת עבירות גבוהה – היכולת לנוע בהצלחה בשטח בלי להתחפר תוך תמרון מרבי.

הולכים לקנות – מה בודקים?
מלגזת שדה היא הוצאה לא זולה. היא לרוב יקרה ממלגזה חשמלית או דיזל סטנדרטית בעלת אותם נתונים טכניים פחות או יותר: בסביבות 180-250 אלף שקלים למלגזת שדה חדשה. ניתן תמיד לבחור במלגזת שדה מיד שניה, אך מומלץ לבחור דגם – עד כמה שהתקציב מאפשר – משנתון חדש יחסית ועם אחריות מלאה, כזה שיחסוך במחיר אבל לא עתיק מדי בכדי לא לבלות זמן יקר במוסך, במקום בשינוע הסחורה (ואז הלך גם החיסכון…).

שווה להתאמץ ולרכוש מלגזת שדה חדשה ככל הניתן. לאורך זמן זה ישתלם שווה להתאמץ ולרכוש מלגזת שדה חדשה ככל הניתן. לאורך זמן זה ישתלם

מלגזת שדה משנתונים מתקדמים יותר תאפשר לנו ליהנות, מלבד החיסכון במחיר, מכל המערכות שהזכרנו, שהותקנו עם השנים במלגזות השדה. לדוגמא: מלגזת שדה מאניטו M26.2 יד שנייה מ-2008 מאובזרת ואחרי שיפוץ כללי מקיף במוסך מורשה עם אחריות מלאה תעלה כ-120-130 אלף שקלים, חסכון משמעותי לעומת מלגזה חדשה.
אחרי שערכנו רשימת צרכים, הבנו מה המפרט הטכני הרצוי לנו ואיזה דגשים רלוונטיים עבורנו מבחינת אבזור ומבנה לעבודה הספציפית שלנו, הכרנו את הדגמים החדשים ומיטב הטכנולוגיה המתקדמת שיש לעולם מלגזות השדה להציע לנו, גם במלגזות חדשות וגם ביד שנייה, אנחנו מגיעים אל חברת המלגזות, ותיקה בתחום ומוכרת שנותנת אחריות מלאה. עומדת לפנינו מלגזת שדה שעתידה עוד מעט לשנע לנו סחורה במשתלות, בבית המלאכה או בשדות. לפני ההחלטה יש עוד כמה מערכות שכדאי שנבחן על מנת שהרכישה שלנו תהיה נכונה: למשל, רצוי שנבחן את מערכת הבלמים. בלחיצה על דוושת הבלם הדוושה צריכה להיעצר ולא לגלוש אט אט כלפי מטה. בסיבוב ההגה הגלגלים צריכים להגיב באופן מידי ולא באיחור כסימן לתקינות מערכת ההיגוי. יש לוודא שאין נזילה מהמערכות ההידראוליות (צינורות) או ממשאבות ההרמה. כשמציגים לכם מלגזת שדה לרכישה, בדקו את הגלגלים. אם מדובר במלגזת שדה מיד שניה, בדקו שהגלגלים לא שחוקים וללא סדקים, בדקו שהמושב הוא נוח ושידיות האחיזה נוחות ומאפשרות הפעלה יעילה של מערכת ההרמה והצידוד. עוד טיפ קטן אך חשוב, הקפידו להכיר את צוות המוסך שעומד מאחוריכם ו-ודאו שיש להם ידע מספק וספציפי בתיקון מלגזות שדה, בכדי שבבוא היום יהיה מי שיתקן במיומנות את המלגזה ותוכלו לשוב לעבודה מהירה. היעזרו באיש מקצוע מטעמכם ובחנו את הגיר (ממסרה), את המנוע ואת מערכת תרני ההרמה והצידוד. שאלו כמה שעות עבודה בפועל עשתה המלגזה (שעות הרמה ונסיעה, ללא מרכיב ההנעה). מספר שעות מנוע סביר נחשב 1,200-2,200 שע"מ בשנה. מבחינת הנתונים, מלבד סך השעות בדקו באיזה תנאי עבדה ואיזה שיפוץ – במידה ובוצע – עברה ועל ידי מי. אם אין לכם איש מקצוע זמין ומקצועי, תוכלו להזמין בדיקת רכישה למלגזה שחברות רבות מציעות.

הגודל קובע?
הדגמים הראשונים של מלגזות השדה היו גדולים ומאסיביים אבל היום הם הולכים וקטנים – הקבינה צרה יותר והגלגלים הולכים וקטנים יחסית לגלגלי שטח, מן הסתם הודות להתפתחויות הטכנולוגיות בכל התחומים. כיום, תוכלו לבחור במלגזות שדה קטנות יותר מבעבר, בעלות יכולת תנועה והרמה משופרת. במאניטו מציעים כיום, למשל, את ה-MSI 25T הקומפקטית יחסית, אך בעלת ביצועים ויכולות שאפיינו עד לא מזמן כלים גדולים וכבדים בהרבה.

מאניטו MSI 25T מאניטו MSI 25T

מלגזת שדה קומפקטית בצורה יוצאת דופן שמשלבת עיצוב מדליק מותאם לשטח עם חשיבה ארגונומית לטובת הנהג מוצעת על ידי AUSA הספרדייה עם ה-C11M שמזכירה בעיצוב שלה – וגם במידות – טרקטורון שטח.

מלגזת שדה קומפקטית: AUSA C11M מלגזת שדה קומפקטית: AUSA C11M

היא נמוכה יחסית למלגזת שדה: 1.89 מטר, כוללת עמדה נוחה ונמוכה לעליית המפעיל וקירבה גדולה יחסית לשטח מתא הישיבה שמונע תנודות, שומרת על גב הנהג ומבטיחה שחיקה מינימאלית מתבקשת של הקרקע ועל כן אידאלית במיוחד לחממות, משתלות וגינון.

מלגזת שדה קומפקטית Navigator RT5000 מלגזת שדה קומפקטית Navigator RT5000

המלגזה מצוידת במנוע קובוטה עם צריכת דלק נמוכה. בשל ממדיה המוקטנים המלגזה מצוינת למעברים צרים או מקומות חצי סגורים. עוד דוגמא למלגזות שדה קטנות מימדים הן גרסאות ה-RT מתוצרת Navigator.

על הגובה
לכל מלגזה שהיא, מלגזה דיזל, חשמל או שדה, יש כמה מאפיינים עיקריים במפרט הטכני שכדאי שנכיר. כל מלגזה יכולה להרים משקל מסוים של סחורה, מה שמכונה "כושר הרמה" ויכולה להגיע לגובה מסוים לפי התורן שלה, מרכיב שמכונה "גובה הרמה". בקצרה, לרוב המלגזות תורן דו או תלת שלבי. דו שלבי נפתח פעמיים ומגיע לגובה של 3.2-3.8 מטר בממוצע ותורן תלת שלבי נפתח ב-3 מדרגות ומגיע לגובה ממוצע של 4.2-4.8 מטר לערך. במלגזת שדה, רצוי שתבחרו בתורן תלת שלבי שכאשר הוא סגור הגובה שלו נמוך ויאפשר מעבר טוב יותר של המלגזה בכניסה אל תוך המחסן עם היבול או במעבר מתחת לענפי עצים בשטח או תורן דו שלבי פנוראמי שאומנם מגיע לגובה נמוך יותר מתלת שלבי אבל אם מספיק לכם גובה של כ-3 מטר תיהנו מתורן סגור נמוך וגם מיתרון נוסף שהוא שדה ראיה מרבי, יתרון שלא יסולא בפז בתנאי שטח שגם כך סבוכים ומאובקים ועל כן מגבילים את הראות שלנו בעת השינוע. זה רלוונטי למשל לעבודת קטיף בפרדס כשהעצים מפריעים לשדה הראיה או בגידולי שדה גבוהים אחרים.

מלגזת שדה ג'י.סי.בי. 20RTFL 940 מלגזת שדה ג'י.סי.בי. 20RTFL 940

אם תצטרכו מלגזת שדה שמגיעה לגבהים יותר גבוהים תוכלו לבחור – לדוגמא – במלגזות השדה של JCB מסדרת RTFL המציעות בין 5 ל-7 מטר גובה הרמה. מלגזות השדה מסדרה זו מצוידות במנועים חזקים מסדרת DieselMax. החברה מציעה מספר אפשרויות של צמיגים למלגזה על מנת להתאים אותה לשטח המיועד באופן מקסימאלי.

יציבות וגלגלים
מרכיב דומיננטי שחשוב להתייחס אליו בבחינת מלגזת שדה המתאימה עבורנו הוא היציבות המרבית של המלגזה. זהו מרכיב בטיחותי חשוב מעין כמוהו – היציבות מושפעת ממרכז הכובד הפנימי, ממשקל החלקים סביב המלגזה (תורן, מזלגות) וממבנה ותצורת הגלגלים. לפני הרכישה, בקשו לבדוק את יציבות המלגזה באמצעות העמסת משקולות בטון שמתאים לכושר ההרמה של המלגזה. בכל חברה העוסקת בשיווק ומכירת מלגזות אמורות להימצא משקולות כאלה והן תאפשרנה לקבל מדד הן ליכולת ההרמה והן לעמידות וליציבות הכלי כשהוא מועמס. כשהמשקולות על המלגזה סעו איתה מעט ובדקו אותה על שטח משובש. מלגזות שדה טובות הן כאלה שלא יתחפרו בשטח בקלות ויאפשרו הובלת מטען גם כאשר המצע אינו חלק. למלגזת שדה על פי רוב גלגלים דומים לאלו של טרקטור חקלאי, פנאומטיים – כלומר מלאים באוויר, מה שמעניק לה יכולת התמודדות עם תנאי שטח קשים, בוץ, קש, אבק, חול וכיוצא בזאת. הגלגלים הפנאומטיים קלים יחסית, בעלי גמישות ויכולת התאמה והשתנות בהתאם לפני הקרקע. מלגזת שדה היא לרוב עם הנעה כפולה (4×4) אבל ישנם יצרנים שמציעים מלגזות שדה בעלי מערכת הנעה 2×4. לרוב מלגזות השדה 2 גלגלי היגוי קטנים יחסית ו-2 גלגלים גדולים שעוזרים למלגזה להתמודד עם תנאי השטח החקלאיים.

זה תמיד נכון ועל אחת כמה וכמה במלגזת שדה: בדקו את הצמיגים. מדובר בחלק לא זול זה תמיד נכון ועל אחת כמה וכמה במלגזת שדה: בדקו את הצמיגים. מדובר בחלק לא זול

חשוב מאוד לבחור גלגלים שמקטינים ויברציה עד כמה שניתן. מלגזה רגילה מייצרת וויברציות רבות ומלגזת שדה – בגלל השטח ופרופיל הצמיגים – פי כמה וכמה. מעל 80% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מכאבי גב תחתון ואם לא נרצה להצטרף אל הסטטיסטיקה הכואבת הזאת רצוי שנשים לב למערכת ארגונומית תומכת במלגזה, גם בגלגלים מקטיני ויברציה וגם במושב נהג נוח ואורתופדי. רוב המלגזות הסטנדרטיות, דיזל וחשמל, מגיעות היום עם גלגלים מלאים בעיקר בגלל שהם יותר עמידים בפני תקרים. הגלגלים המלאים מתאימים לכלי רכב שנוסעים על משטח חלק וישר והכובד שלהם לא מאפשר עבירות טובה בשדה ולכן הם לא מתאימים למלגזות שדה. מלגזות שדה, כמו בטרקטורים, לרוב מגיעות עם גלגלים פנאומטיים אבל כאלו שהגומי בהם עבה יחסית כך שהשילוב של גומי ואוויר מייצר עמידות יחד עם יכולת התמודדות עם תנאי השטח, הודות לפרופיל היעיל בטיפול במצע רעוע או טובעני.
עלות צמיג למלגזת שדה תלויה כמובן במידת הגלגל וביצרנית הספציפית, אבל בהכללה ניתן לתחם בערך 2,500 ל-3,000 שקל לגלגל קדמי, או בין 1,500-2,000 שקל לגלגל אחורי (שהוא קטן יותר במלגזות שדה). בכל גלגל שהוא ישנה שחיקה והמדד לתקינות הגלגל הוא עובי החריצים שבו, בדומה לגלגלי רכב. אם הגלגל ללא חריצים בולטים סימן שזמנו עבר ואפשר להחליפו או לחלופין לחרוץ אותו מחדש. כפי שציינו – מומלץ לבדוק היטב את הגומי; מדובר בהוצאה לא מבוטלת.

מערכת הקירור
לרוב מלגזות השדה יש 'רדיאטור חקלאי' שהמרווחים ברשת הפנימית שלו, שמגנה על מערכת הקירור, יותר גדולים מברדיאטור רגיל, כך שחול, חצץ או אבנים יוכלו לחצות אותו בעת הפעלת המלגזה בשטח ללא חסימה שלו. מלבד מרווחי הרשת ברדיאטור לרוב יש מערכת של הפרדת רדיאטורים, לשמן הידראולי ולמים בנפרד כדי שהקירור יהיה מקסימאלי ומותאם למאמץ של המערכות בעבודת שדה מאסיבית. מערכות האוורור הכפולות מתהפכות לטובת ניוקי עצמי ומונעות מאבק, חול, בוץ וגורמים סביבתיים מפריעים אחרים להיכנס אל המערכות הפנימיות של המלגזה ולהשבית את פעולתה. הרדיאטורים נפרדים ולא צמודים זה לה.

ל-Agria TH250 מערכת קירור מופרדת מהמנוע לטובת יעילות גבוהה יותר בתנאי חום ל-Agria TH250 מערכת קירור מופרדת מהמנוע לטובת יעילות גבוהה יותר בתנאי חום

הטמפרטורות הגבוהות בעיקר בדרום, יכולות לגרום להתחממות הכלי שמצוי באופן תמידי תחת עבודה מאומצת ולכן רצוי לבחור במלגזה שדה עם מערכות מתאימות לאקלים הישראלי החם. Agria TH250 למשל, מצוידת במערכת כזו של רדיאטורים מופרדים.

סביבת המפעיל
במלגזות רגילות, דיזל או חשמל, לרוב אין קבינה אלא גגון המגן על הנהג מהשמש הקופחת או מהגשם בחורף. בשטח חקלאי חשוב שמלגזת השדה תהיה מצוידת בקבינה סגורה שתשמור על המלגזן מפני נפילת בננות או תמרים, יבול, כניסת קש, לכלוך או חול לעיניו ותסייע לו לשנע סחורה מבלי לסכן עצמו. לרוב הקבינה הסגורה תהיה מצוידת במזגן. עלות הוספת קבינה סגורה, שמגיעה לרוב בכל מלגזת שדה באופן אינטגראלי, היא בערך 20-22 אלף שקלים, תלוי בגודל הדרוש וביצרנית. גגון פרספקס פשוט שנוסיף למלגזות דיזל או חשמל רגילות שעלותו כ-4,000 שקל לא יספיק לעבודות החקלאיות, מאחר והוא אינו מגן בפני אבק, קש או אבנים שעלולות לפגוע במפעיל.
עבודת שינוע בתנאים קשים דורשת אחריות החל משלב התכנון, דרך הייעוץ והבדיקה ועד הבחירה. אם נשקול את צעדנו היטב ומתוך ידע והבנה נהנה ממלגזת שדה מאסיבית, איכותית וחזקה שתעביר אותנו בקלות משלבי הקטיף והעמסת הסחורה אל הסידור במחסני השיווק ואל היעד הסופי – מכירת הסחורה.

[divide]

* שירי בנימיני היא מנהלת השיווק והמכירות בחברת אסיף הנדסת מלגזות בע"מ, העוסקת בייבוא, מכירת והשכרת מלגזות משומשות וחדשות מזה כ-30 שנה. החברה ממוקמת בפתח תקווה ומחזיקה מוסך מורשה, צוות ניידות שירות ומחסן חלפים.

2 תגובות
  1. נחמן הורן
    נחמן הורן אומר:

    שלום רב
    כתבה טובה ומעניינת
    ניתן להרחיב בנושא בדיקת נוחיות תפעול של הנהג ובטיחות בזמן הפעלה
    גם תחשיב הפעלה שעתי והנחיות טיפול יצרן חשובים
    עלו והצליחו

    בברכה, נחמן הורן.

    • שירי בנימיני
      שירי בנימיני אומר:

      תודה רבה נחמן על ההתייחסות.
      בהחלט העלית נקודות חשובות.
      שבוע טוב. שירי

תגובות סגורות